Outokumpu myy osuutensa Fischer Mexicana -yhteisyrityksestä 63 miljoonalla dollarilla

PÖRSSITIEDOTE
30.9.2015 klo 15.45

Outokumpu ilmoitti tänään myyvänsä osuutensa yhtiön ja F.E.R. Fischer Edelstahlrohre GmbH -yhtiön (jäljempänä ”Fischer”) omistamasta yhteisyrityksestä fischer Mexicana S.A. DE C.V. (jäljempänä ”Fischer Mexicana”). Outokummun omistusosuus yhteisyrityksessä on 50 prosenttia, jonka se myy Fischerille 63 miljoonalla Yhdysvaltain dollarilla. Kaupan arvioidaan toteutuvan vuoden 2015 viimeisen neljänneksen aikana ja sillä on positiivinen kassavaikutus vähentäen yhtiön velkaantuneisuutta. Outokummun omat toiminnot Meksikossa jatkavat ennallaan.

Alun perin ThyssenKrupp Mexinoxin ja Fischerin muodostama yhteisyritys on perustettu vuonna 1998, ja se on kasvanut yhdeksi Meksikon suurimmista ruostumattomien teräsputkien valmistajista.

Outokummun toimitusjohtaja Mika Seitovirta: “Fischer Mexicana on toiminut yhteisyrityksenä hyvin. Sen valmistamat putkituotteet eivät kuitenkaan lukeudu ydinliiketoimintaamme. Siksi halusimme nyt myydä osuutemme ja hyödyntää mahdollisuuden keventää velkataakkaamme. Fischerin asema arvostettuna ja pitkäaikaisena asiakkaanamme ei muutu, ja jatkamme toimituksia yhtä sitoutuneesti kuin ennenkin.”

Outokummulla on Pohjois- ja Etelä-Amerikassa viisi tuotantolaitosta, mukaan lukien Yhdysvalloissa Calvertissa sijaitseva integroitu terästehdas ja San Luis Potosín kylmävalssaamo Meksikossa, jossa Outokumpu on ruostumattoman teräksen selkeä markkinajohtaja.

Sijoittajat: Johanna Henttonen, puh. (09) 421 3804, matkapuh. 040 530 0778

Media: Saara Tahvanainen, puh. 040 589 0223

Outokumpu on ruostumattoman teräksen markkinajohtaja maailmassa. Valmistamme edistyksellisiä materiaaleja, jotka ovat tehokkaita, kestäviä ja kierrätettäviä ja auttavat siten rakentamaan maailmaa, joka kestää ikuisesti. Sata vuotta sitten keksitty ruostumaton teräs on ihanteellinen materiaali kestäviin ratkaisuihin vaativissa käyttökohteissa aina ruokailu- ja sairaalavälineistä siltoihin ja energialaitoksiin: se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä, hygieeninen ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa. Outokummun palveluksessa on yli 12 000 ammattilaista yli 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osake on listattu Nasdaq Helsingissä. www.outokumpu.fi