• Outokumpu Oyj/

Outokumpu on allekirjoittanut syndikoidun valmiusluoton muutos- ja jatkosopimuksen ja sopinut päärahoittajien kanssa osittaisesta vakuuksien vapauttamisesta

22.12.2017 klo 15.00

Outokumpu Oyj on tänään allekirjoittanut syndikoidun valmiusluoton muutos- ja jatkosopimuksen. Muutettu 650 milj. euron valmiusluotto erääntyy toukokuussa 2021, ja sopimus sisältää mahdollisuuden jatkaa erääntymistä yhdellä vuodella edellyttäen lainanantajien hyväksyntää. Valmiusluoton käyttötarkoitus on yhtiön yleiset rahoitustarpeet. Valmiusluotossa on yksi velkaantumisasteeseen perustuva rahoituskovenantti. Muutos- ja jatkosopimuksen yhteydessä Outokumpu on peruuttanut kahdenkeskisen, helmikuussa 2019 erääntyvän 30 milj. euron valmiusluottosopimuksen.

Outokumpu on sopinut päärahoittajien kanssa osittaisesta vakuuksien vapauttamista, jonka yhteydessä Outokumpu Stainless Ltd., Outokumpu Stainless Holdings Ltd, Outokumpu Holding Italia SpA, Outokumpu Treasury Belgium NV ja Orijärvi Oy vapautetaan takaamasta Outokumpu Oyj:n velkaa. Lisäksi Ruotsissa ja Saksassa sijaitsevaan reaaliomaisuuteen kohdistuvat panttaukset sekä useat osakepanttaukset tullaan vapauttamaan. Vakuuspaketti sisältää edelleen suurimman osan konsernin tärkeimmistä omaisuuseristä, kuten Tornion teräs- ja ferrokromilaitokset sekä Calvertin terästehtaan. Vakuuspaketti kattaa muutetun valmiusluoton, tietyt muut lainasopimukset ja kesäkuussa 2021 erääntyvän joukkovelkakirjalainan. Muutetun valmiusluoton arvioidaan tulevan voimaan tammikuussa 2018, kun täytäntöönpanoehdot on täytetty.

Outokummun talous- ja rahoitusjohtaja Christoph de la Camp: ”Olemme erittäin tyytyväisiä jälleenrahoitukseen ja ydinpankkiryhmämme vahvaan tukeen. Erääntymisen pidentäminen toukokuuhun 2021 sekä parannukset tietyissä kaupallisissa ja muissa ehdoissa tukevat tavoitteitamme ylläpitää vahva maksuvalmiusasema ja pienentää rahoituskustannuksia.”

Danske Bank, Nordea ja SEB koordinoivat muutosprosessin. Muut nykyiset lainanantajat ovat BNP Paribas, Crédit Agricole Corporate and Investment Bank, Handelsbanken, OP ja Swedbank. Citi liittyi valmiusluottoon uutena lainanantajana. Nordea on luottojärjestelyn agentti ja dokumentaatioagentti.

Lisätietoja antavat:

Sijoittajat: Tommi Järvenpää, puh. (09) 421 3466, matkapuhelin 040 576 0288

Media: Reeta Kaukiainen, puh. 050 522 0924

Outokumpu on ruostumattoman teräksen ykkönen maailmassa. Asemamme perustuu kykyymme räätälöidä ruostumatonta terästä lähes mihin tahansa muotoon ja käyttötarkoitukseen. Ruostumaton teräs on ympäristöä säästävä, kierrätettävä ja luja materiaali, joka on suunniteltu kestämään ikuisesti. Yhteiskunnan perusrakenteiden ja kuuluisien maamerkkien lisäksi asiakkaamme valmistavat ruostumattomasta teräksestä tuotteita kotitalouksien ja teollisuuden käyttöön. Tavoitteenamme on olla vuoteen 2020 mennessä ruostumattoman teräksen johtaja, joka luo alan parhaan arvon olemalla asiakassuuntautunut ja tehokas. Outokummun palveluksessa on 10 000 ammattilaista yli 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Helsingissä, ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Helsingissä. www.outokumpu.fi      outokumpu.com/stainless-news      choosestainless.outokumpu.com