• Outokumpu Oyj/

Outokumpu on päässyt sopimukseen EU:n kuparivesijohtoputkien kartellipäätökseen liittyvässä vahingonkorvausvaatimuksessa

PÖRSSITIEDOTE
14.7.2014 klo 16.00

Outokumpu on allekirjoittanut 14.7.2014 yhdessä useiden muiden yhtiöiden kanssa sovintosopimuksen kuparivesijohtoputkikartellipäätöksen vahingonkorvausvaatimukseen liittyen.

Outokummulta vaadittiin Englannissa vahingonkorvauksia osavastuullisena. IMI (IMI Plc sekä IMI Kynoch Ltd) ja Boliden AB jättivät vaateen Outokummulle vuonna 2012 sen jälkeen, kun Travis Perkins -konsernin yhtiöt haastoivat Boliden AB:n ja IMI:n oikeuteen taloudellisista menetyksistä. Korvausvaateet liittyivät Euroopan komission vuonna 2004 tekemään päätökseen siitä, että useat yhtiöt olivat mukana asettamassa hintoja ja jakamassa markkinoita kuparivesijohtoputkimarkkinoilla Euroopassa kesäkuun 1988 ja maaliskuun 2001 välisenä aikana.

Outokumpu pitää vahingonkorvausvaadetta Englannissa perusteettomana, mutta on päätynyt sovintosopimuksen allekirjoittamiseen, jotta asia saadaan päätökseen.

Lakiasiainjohtaja Kimmo Karihtala: ”Sovintosopimus on etujemme mukainen, jotta vältämme oikeuskäsittelyn pitkittymisen ja siitä aiheutuvat lisäkustannukset. Näin saamme myös lopulliseen päätökseen kaikki kuparivesijohtoputkien kartellipäätöstä koskevat kanteet.”

Sovintosopimus käsittää Outokummun lisäksi kaikki entiset Outokummun tytäryhtiöt, jotka on mainittu kanteissa. Sovintosopimuksen mukainen korvaus ei ole merkittävä ja se kirjataan kertaluonteisena eränä vuoden 2014 kolmannen neljänneksen liiketulokseen.

Sijoittajat: Johanna Henttonen, puh. (09) 421 3804, matkapuh. 040 530 0778

Media: Saara Tahvanainen, puh. 040 589 0223

Outokumpu on ruostumattoman teräksen markkinajohtaja maailmassa. Valmistamme edistyksellisiä materiaaleja, jotka ovat tehokkaita, kestäviä ja kierrätettäviä ja auttavat siten rakentamaan maailmaa, joka kestää ikuisesti. Sata vuotta sitten keksitty ruostumaton teräs on ihanteellinen materiaali kestäviin ratkaisuihin vaativissa käyttökohteissa aina ruokailu- ja sairaalavälineistä siltoihin ja energialaitoksiin: se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä, hygieeninen ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa. Outokummun palveluksessa on yli 12 000 ammattilaista yli 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.fi