Outokumpu on saanut päätökseen Krefeldin sulaton alasajon

PÖRSSITIEDOTE
6.12.2013 klo 16.00

Outokumpu on tänään ilmoittanut, että Saksan Krefeldin sulaton alasajo on saatu päätökseen. Sulatto oli viimeistä päivää toiminnassa tänään 6.12.2013. Krefeldin sulaton sulkemisesta kerrottiin tammikuussa 2012 samassa yhteydessä, kun Outokummun ja Inoxumin yhdistyminen julkistettiin. Sulatto on ajettu alas sovitussa aikataulussa vuonna 2013.

Outokumpu jatkaa toimintaa Krefeldissä, jonka ensiluokkainen kylmävalssaamokeskus työllistää yli 1 500 henkilöä. Kylmävalssaamossa valmistetaan korkealaatuisia räätälöityjä tuotteita kaikkein vaativimmille asiakassegmenteille. Lisäksi Outokummulla on Saksassa tuotantolaitokset Benrathissa, Bochumissa, Dahlerbrückissa ja Dillenburgissa.

Krefeldin sulaton sulkeminen on osa alun perin ilmoitettuja 200 milj. euron synergiasäästöjä, ja se vähentää sulattokapasiteettia 0,6 milj. tonnilla. Sulaton sulkemisen vaikutus tehostamistoimenpiteisiin on 50 milj. euroa vuodessa. Kaiken kaikkiaan tehostamistoimenpiteiden odotetaan johtavan 450 milj. euron kustannussäästöihin vuoden 2017 loppuun mennessä.

Hannu Hautala, Stainless Coil EMEAn tuotantojohtaja: “Krefeldin sulaton sulkeminen on välttämätöntä Euroopan tuotantomme tehostamisessa tilanteessa, jossa Euroopassa kysyntä on yhä heikkoa ja hinnat alhaisella tasolla. Sulaton alasajo on sujunut hyvin, mikä osoittaa työntekijöiden osaamista ja ammattitaitoa. Kiitos Krefeldin sulatossa vuodesta 1955 saakka tehdystä erinomaisesta työstä kuuluu päteville työntekijöille, ja olen siksi hyvin tyytyväinen siitä, että olemme löytäneet hyvän ratkaisun kaikille työntekijöille.”

Frank Brüggestrat, Stainless Coil EMEAn henkilöstöjohtaja: “Yli 400 Krefeldin sulaton työntekijästä noin 200 siirtyy ThyssenKruppin teräsliiketoimintaan, ja noin 100 siirtyy uusiin tehtäviin Outokummussa. Uusien tehtävien, eläkkeelle siirtymisten ja muiden järjestelyjen kautta olemme onnistuneet löytämään ratkaisun kaikille työntekijöille. Haluan kiittää työntekijöitä ja henkilöstön edustajia heidän ammattitaidostaan ja rakentavasta yhteistyöstä koko prosessin aikana.”

Saksa on jatkossakin keskeisessä asemassa Outokummun toiminnoissa: Outokummun asiakkaista ja työntekijöistä suurin osa on Saksasta, ja Saksassa sijaitsevat tuotantolaitokset, tutkimus- ja kehityskeskus ovat keskeisessä asemassa Outokummun tulevaisuuden suunnitelmissa.

Sijoittajat: Johanna Henttonen, puh. (09) 421 3804, matkapuh. 040 530 0778

Media: Kari Tuutti, 040 7170830

Outokumpu on ruostumattoman teräksen ja erikoismetalliseostuotteiden markkinajohtaja maailmassa. Valmistamme edistyksellisiä materiaaleja, jotka ovat tehokkaita, kestäviä ja kierrätettäviä ja auttavat siten rakentamaan maailmaa, joka kestää ikuisesti. Sata vuotta sitten keksitty ruostumaton teräs on ihanteellinen materiaali kestäviin ratkaisuihin vaativissa käyttökohteissa aina ruokailu- ja sairaalavälineistä siltoihin ja energialaitoksiin: se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä, hygieeninen ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa. Outokummun palveluksessa on yli 15 000 ammattilaista yli 40 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.fi