• Outokumpu Oyj/

Outokumpu Oyj:n tilinpäätöstiedote 2012: Positiivinen kassavirta mutta tappiollinen liiketulos heikossa markkinatilanteessa

PÖRSSITIEDOTE
14.2.2013 klo 9.00

Outokumpu on julkaissut tilinpäätöksen vuodelta 2012. Koko vuoden ja neljännen neljänneksen 2012 tuloslaskelma sisältää Outokummun luvut ennen Inoxum-yrityskauppaa, kun taas tase-erät, henkilöstöluvut ja osaketiedot käsittävät myös Inoxumin luvut sekä muut yrityskauppaan liittyvät muutokset, sillä yrityskauppa toteutettiin joulukuun 2012 lopussa.

Vuoden 2012 neljäs neljännes lyhyesti

Haastavana jatkunut markkinatilanne johti -76 milj. euron operatiiviseen tulokseen vuoden 2012 neljännellä neljänneksellä.

• Tyypillisesti heikon kesäkauden jälkeen Outokummun ulkoiset ruostumattoman teräksen toimitukset kasvoivat edellisestä neljänneksestä ja olivat 337 000 tonnia (III/2012: 311 000 tonnia).
  • Toimitusmäärien kasvusta huolimatta neljännen neljänneksen tulos oli heikompi kuin kolmannella neljänneksellä heikkoina pysyneiden hintojen, heikomman tuotejakauman ja hieman kohonneiden kustannusten takia. Operatiivinen tulos oli -76 milj. euroa (III/2012: -56 milj. euroa).
  • 139 milj. euron kertaluonteiset kustannukset (III/2012: -14 milj. euroa) ja 5 milj. euron raaka-aineisiin liittyvät varastotappiot (III/2012: -18 milj. euroa) mukaan lukien liiketulos oli -220 milj. euroa (III/2012: -89 milj. euroa).
  • Liiketoiminnan kassavirta pysyi positiivisena ja oli 45 milj. euroa (III/2012: 83 milj. euroa).

Vuosi 2012 lyhyesti

Vuoden 2012 operatiivinen tulos pysyi heikkona ja oli -168 milj. euroa. Vuoden kohokohta ja alku yhtiön kääntämiseksi kannattavaksi oli Inoxum-yrityskaupan toteuttaminen.

• Ruostumattoman teräksen toimitukset koko vuonna kasvoivat 1 428 000 tonniin (2011: 1 391 000 tonnia).
  • Kulunutta vuotta leimasi heikko markkinatilanne erityisesti jälkimmäisellä vuosipuoliskolla, mikä johti 168 milj. euron operatiivisen tappioon (2011: -61 milj. euroa). Mukaan lukien -200 milj. euron kertaluonteiset erät (2011: -146 milj. euroa) ja raaka-aineisiin liittyvät 17 milj. euron varastotappiot (2011: -43 milj. euroa) liiketulos oli -385 milj. euroa (2011: -251 milj. euroa).
  • Suurimpia syitä heikkoon tuloskehitykseen olivat ruostumattoman teräksen perushintojen lasku, heikompi tuotejakauma ja nikkelin hinnan lasku. Lisäksi tappioon vaikuttivat ferrokromituotannon laajennuksen viimeistelyyn liittyneet kustannukset ja laajennuksen vaikutukset tuotantoon.
  • Koko vuoden operatiivinen kassavirta pysyi vahvana ja oli 266 milj. euroa (2011: 338 milj. euroa).
  • Inoxum-yrityskaupan jälkeen korolliset nettovelat kasvoivat 2 620 milj. euroon (31.12.2011: 1 720 milj. euroa), ja velkaantumisaste oli 88,7 % (31.12.2011: 83,9 %).
  • Vuoden 2012 kohokohta oli Inoxum-yrityskaupan toteuttaminen. Yrityskauppa merkitsee yhtiön kannattavaksi kääntämisen alkua synergiasäästöjen, tuotantolaitosten sulkemisten ja niihin liittyvän kapasiteetin käyttöasteen nostamisen sekä markkinajohtajuuden myötä.
  • Hallitus ehdottaa, että vuodelta 2012 ei makseta osinkoa (2011: ei osinkoa).

Uudet tehostamisohjelmat

Outokumpu käynnistää uudet tehostamisohjelmat odotettujen 200 milj. euron synergiasäästöjen toteuttamisen lisäksi. Uusien ohjelmien tavoitteena on vähentää vuosittaisia kustannuksia 150 milj. eurolla ja käyttöpääomaa 300 milj. eurolla. Molempien ohjelmien vaikutusten odotetaan toteutuvan täysimääräisinä vuoden 2014 lopussa, ja niiden ensimmäisten positiivisten vaikutusten odotetaan näkyvän jo vuonna 2013.

Konsernin tunnusluvut 2012

Seuraavassa taulukossa on esitetty tärkeimmät tunnusluvut Outokummun tuloslaskelmasta ennen Inoxum-yrityskauppaa sekä yhdistetyn yhtiön taseesta:

Konsernin tunnusluvut
    IV/12 III/12 IV/11 2012 2011
      Oikaistu 1) Oikaistu 1)   Oikaistu 1)
Liikevaihto Milj. EUR 1 004 974 1 125 4 538 5 009
EBITDA Milj. EUR -67 -32 -10 -50 89
Oikaistu EBITDA 2) Milj. EUR -9 1 23 71 174
Liiketulos Milj. EUR -220 -89 -69 -385 -251
ilman kertaluonteisia eriä Milj. EUR -81 -74 -59 -186 -104
operatiivinen tulos 3) Milj. EUR -76 -56 -35 -168 -61
Tulos ennen veroja Milj. EUR -268 -132 -131 -523 -244
ilman kertaluonteisia eriä Milj. EUR -129 -117 -109 -324 -314
Tilikauden tulos Milj. EUR -309 -116 -116 -535 -180
ilman kertaluonteisia eriä Milj. EUR -170 -101 -93 -336 -242
Osakekohtainen tulos 4) EUR -0,21 -0,08 -0,40 -0,46 -0,62
ilman kertaluonteisia eriä 4) EUR -0,11 -0,07 -0,32 -0,29 -0,84
Sijoitetun pääoman tuotto % -19,4 -10,0 -7,2 -8,2 -6,3
ilman kertaluonteisia eriä % -7,1 -8,4 -6,2 -4,0 -2,6
Liiketoiminnan nettorahavirta Milj. EUR 45 83 132 266 338
Investoinnit käyttöomaisuuteen 5) Milj. EUR 2 885 98 95 3 155 255
Korollinen nettovelka kauden lopussa 6) Milj. EUR 2 620 1 714 1 720 2 620 1 720
Velkaantumisaste kauden lopussa 6) % 88,7 95,2 83,9 88,7 83,9
Ulkoiset toimitukset 1 000 tonnia 351 325 334 1 495 1 449
Ruostumattoman teräksen ulkoiset toimitukset 1 000 tonnia 337 311 323 1 428 1 391
Ruostumattoman teräksen perushinta 7) EUR/tonni 1 167 1 155 1 137 1 172 1 181
Henkilöstö kauden lopussa, jatkuvat toiminnot 8)   16 649 7 366 8 253 16 649 8 253

1) 1.7.–30.9.2012 ja 1.1.–31.12.2011 oikaistu etuuspohjaisten järjestelyjen ja muiden pitkäaikaisten työsuhde-etuuksien laskentaperiaatteenmuutoksesta johtuen.

2) EBITDA ilman raaka-aineisiin liittyviä varastovoittoja ja -tappioita sekä kertaluonteisia eriä, tilintarkastamaton.

3) Liiketulos ilman raaka-aineisiin liittyviä varastovoittoja ja -tappioita sekä kertaluonteisia eriä, tilintarkastamaton.

4) Osakeantioikaistun painotetun keskimääräisen osakemäärän mukainen. Vertailutiedot oikaistu vastaavasti.

5) Sisältää 2 720 milj. euron Inoxum-hankinnan sekä hankintaan liityviä rahoitusleasingssopimuksia ja käyttöomaisuushankintoja 79 milj. euroa.

6) 30.9.2012 ilman osakeannin vaikutusta. Velkaantumisaste 30.9.2012 osakeannin vaikutus huomioiden on 26,8 %.

7) Ruostumaton teräs: CRU - Saksan perushinta (2 mm cold rolled 304 sheet).

8) Ilman Ternin liiketoimintoja.

Raaka-aineisiin liittyvät varastovoitot ja -tappiot

Toteutunut voittojen tai tappioiden jaksotusero ruostumattoman teräksen tonnia kohden on arvioitu perustuen jokaisen metallin ostohinnan ja laskutushinnan väliseen erotukseen laskettuna euroina tonnia kohden kerrottuna keskimääräisellä ruostumattoman teräksen metallipitoisuudella. Toteutumattoman jaksotuseron vaikutus käsittää nettorealisointiarvon muutokset vuosineljänneksen aikana. Jos metallien hinnoissa tapahtuu vuosineljänneksen aikana merkittävä negatiivinen muutos, varastot alaskirjataan jakson lopussa nettorealisointiarvoon, joka heijastaa alimpia odotettuja ruostumattoman teräksen markkinahintoja tulevaisuudessa. Koska tämän jaksotuserojen vaikutuksen odotetaan vaikuttavan Outokummun rahavirtaan vasta sen jälkeen, kun raaka-aine on myyty, se kirjataan toteutumattomaksi kirjaushetkellä.

Lähiajan näkymät

Outokummun ruostumattoman teräksen toimitusmäärien vuoden 2013 ensimmäisellä neljänneksellä odotetaan olevan 680 000–750 000 tonnia. Ruostumattoman teräksen hintojen odotetaan pysyvän ennallaan tai nousevan hieman vuoden 2012 viimeiseen neljännekseen verrattuna mutta pysyvän vuoden 2012 ensimmäisen neljänneksen tason alapuolella. Tammikuussa Outokumpu ilmoitti hintojen korotuksista, joiden vaikutusten odotetaan näkyvän ensimmäisen neljänneksen lopulla.

Outokumpu odottaa vuoden 2013 ensimmäisen neljänneksen operatiivisen tuloksen olevan hieman huonompi kuin Outokummun vuoden 2012 neljännen neljänneksen operatiivisen tuloksen ennen Inoxum-yrityskauppaa.

Toimitusjohtaja Mika Seitovirta:

”Outokummun vuotta 2012 leimasivat maailmantalouden heikkeneminen ja Inoxum-yrityskauppa. Kysynnän heikennyttyä Euroopassa koko vuoden tulos pysyi tappiollisena merkittävistä kustannussäästöohjelmista huolimatta. Vaikea markkinatilanne korosti Inoxum-yrityskaupan mahdollistaman strategisen rakenneuudistuksen tärkeyttä Outokummulle.

Outokummun neljäs neljännes haastavassa markkinaympäristössä oli pettymys, mutta kehittyi odotustemme mukaisesti. Edelliseen neljännekseen verrattuna toimitusmäärämme kasvoivat jonkin verran, mutta hinnat pysyivät ennallaan ja heijastivat heikkoja markkinaolosuhteita erityisesti tärkeässä ruostumattomien erikoisterästen segmentissä. Myönteistä oli, että saimme ferrokromituotannon laajennusprojektin valmiiksi etuajassa ja alle budjetin. Sen seurauksena ferrokromin tuotantokapasiteettimme kaksinkertaistuu 530 000 tonniin vuodessa. Liiketoiminnan kassavirta pysyi positiivisena määrätietoisen käyttöpääoman hallinnan ansiosta.  Kustannussäästöohjelmiemme vahvoista tuloksista huolimatta kannattavuutemme ei vieläkään ollut tyydyttävä.

Inoxum-yrityskauppa saatettiin päätökseen neljännen neljänneksen lopussa, ja ryhdyimme toteuttamaan uutta strategiaa kestävän kannattavuuden palauttamiseksi. Yrityskaupan ansiosta voimme alentaa kiinteitä kustannuksia huomattavasti. Yrityskauppa laajentaa liiketoimintaamme Aasiassa ja Amerikassa, joissa markkinatilanne on parempi. Yhdysvaltojen Calvertin uuden integroidun tuotantolaitoksen ja ferrokromikapasiteetin käyttöönotto ovat keskeisiä painopistealueitamme vuonna 2013.

Valitettavasti uuden Outokummun lähtökohta on haastavampi kuin vuosi sitten ennakoimme, mikä johtuu jatkuneesta ruostumattoman teräksen heikosta markkinatilanteesta Euroopassa ja koko maailmassa. Toteutamme määrätietoisesti tavoittelemiamme 200 miljoonan euron synergiasäästöjä ja etsimme uusia säästökohteita jo vuoden 2013 aikana.  Keskitymme jatkossakin kassavirran parantamiseen pitämällä käyttöomaisuusinvestoinnit minimissä ja jatkamalla tiukkaa käyttöpääoman hallintaa. Näin ollen olemme aloittaneet kaksi uutta tehostamisohjelmaa: P150, joka tähtää 150 miljoonan euron vuotuisiin kustannussäästöihin, sekä P300, jonka tavoitteena on vähentää 300 miljoonaa euroa käyttöpääomasta. Odotamme näiden kahden ohjelman toteutuvan täysimääräisinä vuoden 2014 loppuun mennessä ja ensimmäisten positiivisten vaikutusten näkyvän jo vuoden 2013 aikana. Kannattavuuden parantamiseksi pyrimme myös toteuttamaan uusia hintojen korotuksia. Arvioimme lisäksi erilaisia mahdollisuuksia taseen vahvistamiseksi.”

Sijoittajat:

Tamara Weinert
puh. (09) 421 2438, matkapuh. 040 751 7194

Media:

Saara Tahvanainen
puh. (09) 421 3265, matkapuh. 040 589 0223

Tiedotustilaisuus ja suora internetlähetys tänään klo 13.00

Yhdistetty tiedotustilaisuus, puhelinkonferenssi ja suora internetlähetys (webcast) koskien vuoden 2012 tulosta järjestetään 14.2.2013 klo 13.00 hotelli Kämpissä, neuvotteluhuone Peilisalissa, osoitteessa Kluuvikatu 2, 00100 Helsinki. Tilaisuus on englanninkielinen.

Tilaisuuteen voi osallistua myös puhelinkonferenssin välityksellä soittamalla 5-10 minuuttia ennen tilaisuuden alkua numeroon (09) 23 113 289. Tunnussana on “Outokumpu”.

Tiedotustilaisuutta voi seurata suorana lähetyksenä internetissä. Tiedotteen lopusta löytyy suora linkki internetlähetykseen.

Pörssitiedote ja tilaisuuden esitysmateriaali ovat saatavilla ennen tiedotustilaisuuden alkua osoitteessa www.outokumpu.com/Investors.

Internetlähetyksen tallennetta voi seurata 14.2.2013 arviolta klo 15.00 lähtien osoitteessa www.outokumpu.com/en/Investors/Pages/Webcasts.aspx.

Outokumpu on ruostumattoman teräksen ja erikoisseosmetallituotteiden markkinajohtaja maailmassa. Tuotteemme ovat omiaan vaativiin käyttökohteisiin ruokailuvälineistä energialaitoksiin, siltoihin ja sairaalavälineisiin. Ruostumaton teräs edesauttaa kestävää kehitystä, sillä se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa.  Outokummun palveluksessa on noin 16 000 ammattilaista yli 40 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.com