Outokumpu sai kansainvälistä tunnustusta työturvallisuuden kehittämisestä

LEHDISTÖTIEDOTE
18.11.2015 klo 10.00

Kansainvälinen kromialan järjestö ICDA (International Chromium Development Association) on palkinnut Outokummun Kemin kaivoksen sen alueella toimivien urakoitsijoiden työturvallisuuden kehittämisestä. Tunnustus myönnettiin ICDA:n jäsenyritysten äänestystuloksen perusteella.

Kemin kaivoksenjohtaja Jyrki Salmi: ”Olemme erittäin ilahtuneita saamastamme ICDA:n tunnustuksesta. Olemme tehneet samaa pitkäjänteistä työtä työturvallisuuden kehittämiseksi sekä kaivoksella että Tornion terästehtaalla, ja näemme tunnustuksen huomionosoituksena koko yhtiön panostuksesta turvallisuuteen. Kemin kaivoksella päivittäin työskentelevistä henkilöistä noin puolet on urakoitsijoiden palveluksessa ja heistä jokainen osallistuu turvallisuuskoulutuksiin. Outokummun tavoitteena on, että jokainen työntekijä pääsee turvallisesti työpäivän päätteeksi kotiin riippumatta siitä, onko hän Outokummun vai urakoitsijan palveluksessa tai missä päin maailmaa hän työskentelee. Turvallisuus kulkee aina kaiken edellä ja on osa kaikkea päivittäistä tekemistämme.”

Kemissä toimii Euroopan unionin alueen ainoa kromikaivos. Kaivostoiminta alkoi vuonna 1968 avolouhintana. Tätä nykyä kromimalmia louhitaan maanalaisesta kaivoksessa. Malmivarojen on arvioitu olevan 48 miljoonaa tonnia, ja mineraalivarantojen 100 miljoonaa tonnia. Vuonna 2014 kaivoksen vuosituotanto oli 2,4 miljoonaa tonnia kromimalmia, josta saatiin kemikaalittomalla, painovoimaa hyödyntävällä rikastusmenetelmällä 1,1 miljoonaa tonnia hieno- ja palarikastetta Tornion ferrokromitehtaan raaka-aineiksi.

ICDA on kansainvälinen voittoa tavoittelematon järjestö, joka tukee kromiteollisuuden kestävää kehitystä ja edustaa kromiteollisuutta maailmanlaajuisesti. Yhdistyksen jäseninä on yrityksiä 26 maasta viideltä eri mantereelta. Vuoden 2015 parhaat turvallisuutta edistävät toimet on esitelty ICDA:n Safety First -julkaisussa.

Konserniviestintä, puh. 040 574 9210

Outokumpu on ruostumattoman teräksen markkinajohtaja maailmassa. Valmistamme edistyksellisiä materiaaleja, jotka ovat tehokkaita, kestäviä ja kierrätettäviä ja auttavat siten rakentamaan maailmaa, joka kestää ikuisesti. Sata vuotta sitten keksitty ruostumaton teräs on ihanteellinen materiaali kestäviin ratkaisuihin vaativissa käyttökohteissa aina ruokailu- ja sairaalavälineistä siltoihin ja energialaitoksiin: se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä, hygieeninen ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa. Outokummun palveluksessa on yli 12 000 ammattilaista yli 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osake on listattu Nasdaq Helsingissä. www.outokumpu.fi