• Outokumpu Oyj/

Outokumpu sai päätökseen yhteistyösopimuksen kiertotalouden kiihdyttämiseksi – yhtiöstä CRONIMET North-East GmbH:n vähemmistöomistaja

24.1.2024 klo 18.00

Outokumpu ja CRONIMET kertoivat 7.11.2023 laajentavansa pitkäaikaista yhteistyötään varmistaakseen ruostumattoman kierrätysteräksen saatavuuden ja hankinnan Koillis-Euroopassa. Tavanomaisten kaupan ehtojen täytyttyä ja viranomaisten hyväksyttyä kaupan Outokumpu on nyt saanut päätökseen kaupan, jossa yhtiö hankkii 10 %:n osuuden CRONIMET North-East GmbH:sta. Tähän yhtiöön kuuluu CRONIMETin Koillis-Euroopan liiketoimintaa hoitavia tytäryhtiöitä lähellä Outokummun Euroopan tuotantolaitoksia.

“Olemme tyytyväisiä voidessamme laajentaa yhteistyötä CRONIMETin kanssa, sillä meillä on yhteinen tavoite kiihdyttää kiertotaloutta Koillis-Euroopan markkina-alueella ja hankkia alueella kerättyä kierrätysterästä lähellä sitä, missä sitä tarvitaan. Kyseessä on hyvän ja jo olemassa olevan yhteistyön syventämisestä varmistaaksemme, että voimme hankkia laadukasta kierrätysterästä mahdollisimman läheltä pienentääksemme tuotantomme hiilijalanjälkeä. Meillä on kunnianhimoiset ilmastotavoitteet, mikä tarkoittaa, että meidän on vähennettävä erityisesti toimitusketjun päästöjä. Siinä tarvitaan yhteistyötä toimittajiemme kanssa”, sanoo Outokummun hankintajohtaja Marc-Simon Schaar.

CRONIMETin toimitusjohtaja Jürgen Pilarsky lisää: “Näen myös yhteistyömme tilaisuutena oppia lisää toisiltamme ja mahdollisuutena edistää päästövähennystavoitteitamme yhdessä, sillä meillä on molemmilla tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet. Lisäksi yhteistyö on erinomainen esimerkki YK:n kestävän kehityksen 17. tavoitteesta – yhteistyö on avainasemassa kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisessa.”

Outokumpu ja CRONIMET ovat myös sopineet yhteistyöstä esimerkiksi tutkimus- ja kehitystyössä, jossa tavoitteena on tunnistaa tapoja vähentää entisestään hiilidioksidipäästöjä, pienentää kustannuksia aiempaa paremman ennustettavuuden avulla sekä vähentää jätteiden syntymistä toimitusketjussa. Kun kierrätysteräksen laatu paranee, Outokumpu ja CRONIMET voivat parantaa omien prosessiensa tehokkuutta.

Vähemmistöomistajana Outokumpu on CRONIMETin strateginen kumppani Koillis-Euroopan liiketoiminnassa ja laajentaa jo olemassa olevaa onnistunutta yhteistyötä CRONIMETin kanssa, mutta CRONIMETilla säilyy operatiivinen määräysvalta yhteistyöhön liittyvissä tytäryhtiöissään. Raaka-ainestrategiansa mukaisesti Outokumpu pitää yhteistyötä ja kumppanuuksia parhaana tapana edetä vertikaalisen integraation sijaan.

Kauppa toteutettiin osakekauppana. Outokumpu raportoi CRONIMET North-East GmbH:n tuloksissaan käyttäen pääomaosuusmenetelmää vuoden 2024 ensimmäisestä neljänneksestä alkaen.

Sijoittajat: sijoittajasuhdejohtaja Linda Häkkilä, puh. 0400 719 669

Media: viestintä- ja brändijohtaja Päivi Allenius, puh. 040 753 7374 tai Outokummun mediapuhelin 040 351 9840

Outokumpu on ruostumattoman teräksen ykkönen maailmassa. Asemamme perustuu kykyymme räätälöidä ruostumatonta terästä lähes mihin tahansa muotoon ja käyttötarkoitukseen. Ruostumaton teräs on ympäristöä säästävä, kierrätettävä ja luja materiaali, joka on suunniteltu kestämään ikuisesti. Yhteiskunnan perusrakenteiden ja kuuluisien maamerkkien lisäksi asiakkaamme valmistavat ruostumattomasta teräksestä tuotteita kotitalouksien ja teollisuuden käyttöön. Outokummun palveluksessa on noin 8 500 ammattilaista lähes 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Helsingissä, ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Helsingissä. www.outokumpu.fi