Outokumpu sai tunnustusta johtavilta yritysvastuuluokittajilta

LEHDISTÖTIEDOTE
12.11.2015 klo 15.00

CDP on jälleen antanut tunnustusta Outokummun sijoittajille ja markkinoille raportoimista ilmastotavoitteista, niihin liittyvästä tiedosta ja sen laadusta.  Outokumpu on kuudetta kertaa peräkkäin mukana pohjoismaisessa ilmastoraportoinnin indeksissä (Climate Disclosure Leadership Index eli CDLI).  Outokumpu valittiin ilmastoraportoinnin parhaimmistoon Pohjoismaissa korkealaatuisen hiilidioksiditavoitteista, päästöistä ja energiatehokkuudesta kertovan raportointinsa ansiosta. Outokumpu saavutti CDP:n korkeimman mahdollisen luokituksen, joka on 100 pistettä.

Korkeat pisteet kertovat, että indeksissä mukana olevat yritykset raportoivat ilmastonmuutoksesta erittäin läpinäkyvästi. Ilmastonmuutokseen liittyvän tiedon keruu ja hallinnointi on luotettavaa ja yrityksessä on tunnistettu, miten ilmastonmuutos muovaa markkinoita ja tiukentuvat päästömääräykset vaikuttavat yrityksen toimintaedellytyksiin ja yritysvastuuseen.

Vastuullisia sijoituskohteita luokitteleva ja Dow Jones Sustainability (DJSI) -indeksin luokittaja RobecoSAM arvioi Outokummun yritysvastuun teräsalan neljänneksi parhaaksi maailmassa. Toimialan parhaaksi se arvioi Outokummun raportoinnin ilmastotavoitteista, työterveydestä ja -turvallisuudesta, vesiensuojelun toimenpiteistä ja yrityksen vastuullisesta toimintaohjeistuksesta.

Verena Schulz-Klemp, johtaja – kestävä kehitys: “Olemme erittäin tyytyväisiä CDP:ltä saamastamme tunnustuksesta ilmastonmuutokseen liittyvälle raportoinnillemme, ja RobecoSAMin arvioista toimialan parhaana kestävän kehityksen osa-alueilla. Outokumpu on raportoinut yritysvastuustaan jo hyvin pitkään. Avoimuuden kulttuuri on osa yhtiömme identiteettiä. Toimialan parhaimmistoon pääseminen on vaatinut uraauurtavia toimia, jotka toimivat esikuvana, ja siksi haastamme jatkuvasti itseämme, jotta voimme yrityksenä toimia yhä paremmin kestävän kehityksen mukaisesti.”

CDP on kansainvälinen voittoa tavoittelematon järjestö, joka tarjoaa työkaluja institutionaalisille sijoittajille yritysten ilmastonmuutokseen liittyvien taloudellisten riskien ja mahdollisuuksien ymmärtämiseksi. CDP:n työkaluja hyödyntävien sijoittajien määrä kasvaa vuosittain: tällä hetkellä CDP:n tietoja hyödyntäviä sijoittajia on 822, joiden sijoitukset edustavat yli 86 triljoonaa euroa.

RobecoSAM on kestävää kehitystä edistäviin sijoituskohteisiin erikoistunut konsulttiyhtiö. Se julkaisee vuosittain yritysvastuuarviointeihin perustuvan, 2 900 listayhtiötä käsittävän ESG-analyysin, joka on yksi maailman kattavimmista taloudellisesti merkittävien yritysvastuuarvioiden listauksista.

Konserniviestintä, puh. 040 574 9210

Outokumpu on ruostumattoman teräksen markkinajohtaja maailmassa. Valmistamme edistyksellisiä materiaaleja, jotka ovat tehokkaita, kestäviä ja kierrätettäviä ja auttavat siten rakentamaan maailmaa, joka kestää ikuisesti. Sata vuotta sitten keksitty ruostumaton teräs on ihanteellinen materiaali kestäviin ratkaisuihin vaativissa käyttökohteissa aina ruokailu- ja sairaalavälineistä siltoihin ja energialaitoksiin: se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä, hygieeninen ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa. Outokummun palveluksessa on yli 12 000 ammattilaista yli 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osake on listattu Nasdaq Helsingissä. www.outokumpu.fi