Outokumpu Stainless sulkee Stelco Hardyn putkitehtaansa Walesissa

Outokumpu Stainlessin tytäryhtiö Outokumpu Stainless Tubular Products on tänään ilmoittanut aikomuksestaan sulkea putkia valmistavan tehtaansa Walesissa vuoden 2005 ensimmäisen neljänneksen loppuun mennessä. Päätöksen taustalla on liiketoiminnan pitkäaikainen huono kannattavuus ja huonot markkinaedellytykset Stelco Hardyn tuotteille.

Stelco Hardy on valmistanut hitsattuja ruostumattomia teräsputkia pääasiassa rakenneputkiin ja autoteollisuuteen. Tehtaan suunniteltu sulkeminen merkitsee, että Stelco Hardyn tehtailta joudutaan irtisanomaan koko henkilöstö, noin 40 henkilöä. Muutoksista käynnistyvät nyt lakisääteiset neuvottelut työntekijöiden ja asianomaisten ammattiyhdistysten välillä.

Stelco Hardyn vuosittainen kokonaistuotanto on ollut suuruudeltaan 4 000 tonnia, sisältäen sekä austeniittista että ferrittistä terästä, joka on ainoastaan 5 % Outokumpu Stainless Tubular Productsin kokonaistuotannosta. Stelco Hardyn vuosittainen myynti on noin 12 miljoonaa euroa. Outokumpu Stainless Tubular Products tulee etsimään uusia vaihtoehtoisia kanavia pystyäkseen palvelemaan asiakkaitaan häiriöttä.

Outokumpu Stainless Tubular Productsin vuosittainen myynti on 320 miljoonaa euroa ja liiketoimintayksikkö työllistää noin 1 350 henkilöä. Yksiköllä on toimintaa Ruotsissa, Suomessa, Kanadassa, Belgiassa, Virossa ja Ranskassa.

Lisätietoja antavat:

Olof Faxander, Special Products -divisioonan toimitusjohtaja