• Outokumpu Oyj/

Outokumpu suunnittelee rajoittavansa väliaikaisesti ferrokromituotantoa Torniossa ferrokromin heikon markkinatilanteen takia

2.1.2024 klo 9.00

Ferrokromin heikon markkinatilanteen takia ruostumattoman teräksen tuottaja Outokumpu suunnittelee sulkevansa väliaikaisesti yhden kolmesta ferrokromiuunista ja toisen sintraamoista* Torniossa. Suunnitelma olisi pitää ferrokromiuuni ja toinen sintraamo suljettuina syksyyn 2024 saakka. Ferrokromin tuotanto jatkuisi rajoitustoimien aikana noin 80 %:lla sen täydestä kapasiteetista. Aloitamme ferrokromiliiketoiminta-alueellamme muutosneuvottelut, jotka koskevat ferrokromitehtaan työntekijöitä ja toimihenkilöitä. Mahdolliset toimenpiteet koskisivat enintään 20 henkilöä.

”Ruostumattoman teräksen markkinat ovat hiljentyneet merkittävästi, mikä on vaikuttanut negatiivisesti ferrokromitoimituksiimme, ja ferrokromivarastomme ovat kasvaneet. Yhden ferrokromiuunin ja toisen sintraamon väliaikainen sulkeminen olisi valitettavaa mutta välttämätöntä tässä markkinatilanteessa. Pyrimme muutosneuvotteluissa löytämään ratkaisun, jossa kykenemme työllistämään henkilöstömme Tornion tehtaiden ja Kemin kaivoksen muissa toiminnoissa, mutta emme voi sulkea pois lomautusten mahdollisuutta”, Ferrochrome-liiketoiminta-alueen johtaja Martti Sassi sanoo.

Ferrokromi on raudan ja kromin seos, ja se on välttämätön raaka-aine ruostumattoman teräksen valmistuksessa.

*Rikasteen esikäsittelyprosessi

Sijoittajat: sijoittajasuhdejohtaja Linda Häkkilä, puh. 0400 719 669

Media: viestintä- ja brändijohtaja Päivi Allenius, puh. 040 753 7374 tai Outokummun mediapuhelin 040 351 9840, s-posti media(at)outokumpu.com

Outokumpu on ruostumattoman teräksen ykkönen maailmassa. Asemamme perustuu kykyymme räätälöidä ruostumatonta terästä lähes mihin tahansa muotoon ja käyttötarkoitukseen. Ruostumaton teräs on ympäristöä säästävä, kierrätettävä ja luja materiaali, joka on suunniteltu kestämään ikuisesti. Yhteiskunnan perusrakenteiden ja kuuluisien maamerkkien lisäksi asiakkaamme valmistavat ruostumattomasta teräksestä tuotteita kotitalouksien ja teollisuuden käyttöön. Outokummun palveluksessa on noin 8 500 ammattilaista lähes 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Helsingissä, ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Helsingissä. www.outokumpu.fi