Outokumpu Technology palkittu henkilöstön kehittämisestä

Opetusministeriö valitsi Outokumpu Turulan vuoden 2003 koulutusmyönteiseksi yritykseksi

Opetusministeriö valitsi tänään Outokumpu Turula Oy:n vuoden 2003 koulutusmyönteiseksi yritykseksi. Tämä on merkittävä tunnustus henkilöstön kehittämisestä Outokumpu Technologyn Pohjois-Karjalassa sijaitsevalle laitevalmistusyksikölle.

Outokumpu Turula on erittäin aktiivisesti tarjonnut työntekijöilleen mahdollisuuden osallistua työn ohessa koulutukseen ja näyttötutkintojen suorittamiseen. Suoritettujen tutkintojen määrä puhuu puolestaan: kansallisia ammatti- ja erikoisammattitutkintoja (koneistajan, koneasentajan, hitsaajan ja levyseppä-hitsaajan ammattitutkintoja sekä erikois-ammattitutkintoja) on suoritettu yhteensä 69 kpl. Lisäksi ns. eurooppalaisia hitsausalan tutkintoja on suoritettu yhteensä 60 kpl. Edellisten lisäksi tällä hetkellä tutkintoon valmistavassa koulutuksessa on 17 henkilöä.

Outokumpu Turula on johtava yritys Suomessa, kun mitataan suoritustason henkilöstön tutkintoon johtavaa koulutusta suhteessa yrityksen kokoon. Perusteluina todettiin lisäksi, että Outokumpu Turula on merkittävästi vaikuttanut omalla esimerkillään ja toiminnallaan sekä panoksellaan tutkintotoimikunnassa näyttötutkintojärjestelmän kehittämiseen ja käyttöönottoon koko itäisen Suomen alueella.

Outokumpu Turula Oy valmistaa mineraali-, metalli- ja prosessiteollisuuden laitteita ja tuotantolinjoja. Yhtiö työllistää Outokummussa yhteensä 157 henkilöä, josta toimihenkilöitä on 27.

Outokumpu Technology sai Team Finlandia -palkinnon

Outokumpu Technology sai syyskuussa myös toisen valtakunnallisesti merkittävän tunnustuksen, Team Finlandia -palkinnon. Työhyvinvoinnin suunta 2004 -seminaarissa myönnetty palkinto annettiin esimerkillisen työhyvinvoinnin edistämisestä ja työelämän kehittämisestä. Jakamisperusteissa korostetaan toiminnan yhteisöllisyyttä, integroivaa luonnetta, pitkäjänteisyyttä, tuloksellisuutta ja tuoreutta.

"Saavuttaakseen tavoitteensa ja vastatakseen paremmin asiakkaiden tarpeisiin Outokumpu Technologyssä on luotu uusi koko henkilöstön kehittämisohjelma", kertoo henkilöstöjohtaja Ari Jokilaakso ja jatkaa: "Ohjelma koostuu useista toisiaan täydentävistä osioista: koko henkilöstö osallistuu Arvoretkelle; Tekemällä oppiminen -koulutusohjelma on Outokumpu Technologyn johdolle, markkinointi-, myynti- ja projektihenkilöstölle suunniteltu laaja koulutus asiakaslähtöisen toimintamallin kehittämiseksi; ja koko henkilöstön kehittäminen kaikissa työuran vaiheissa, esimerkiksi henkilöjohtamistaitojen sekä hiljaisen tiedon siirtämisen edistämiseksi."

Outokumpu Technology vastaa Outokumpu-konsernin teknologialiiketoiminnasta maailman-laajuisesti. Yhtiö toimittaa laajoja kokonaisratkaisuja, prosesseja, laitoksia ja erikoislaitteita mineraalien käsittelyyn ja metallurgiselle teollisuudelle. Sen liikevaihto on noin 400 milj. euroa, henkilöstömäärä yli 1 600 ja se toimii 16 maassa.

Lisätietoja antavat:
Toimitusjohtaja Ilkka Hiltunen, Outokumpu Turula Oy