Outokumpu Technology toimittaa pelletointilaitoksen LKAB:lle Ruotsiin

Outokumpu Technology on sopinut uuden pelletointilaitoksen toimittamisesta LKAB:lle Malmberget-projektiin Ruotsiin. LKAB on maailman johtavia rautamalmin jalostajia ja rautapellettien tuottajia. Sopimuksen arvo on yli 60 miljoonaa euroa.

Outokummun toimitusosuus kattaa laitoksen suunnittelun, hankinnan, rakentamisen ja käynnistyspalvelut. Uusi laitos toteutetaan Lurgin arinauuniteknologialla. Sen on suunniteltu tuottavan käynnistysvaiheessa 2,5 milj. tonnia vuodessa rautapellettejä. Laitoksen arvioidaan valmistuvan vuoden 2006 joulukuussa.

Nyt sovittu pelletointilaitostoimitus on jo toinen laatuaan samalle asiakkaalle. Vuonna 1971 saksalainen, Outokummun kolme vuotta sitten ostama Lurgi Metallurgie rakensi vastaavan pelletointilaitoksen LKAB:lle Malmbergetiin.

Outokumpu Technology ja LKAB ovat myös teknologiakumppaneita. Outokumpu on menestyksellisesti myynyt hienorikasteen SBS-teräsnauhasintrausmenetelmää ferrokromin ja niobin tuottajille maailmanlaajuisesti. Menetelmä on alun perin LKAB:n kehittämä, jonka jälkeen Outokumpu ja LKAB ovat kehittäneet sitä edelleen yhteistyössä.

Lisätietoja antavat:

Outokumpu Technology Oy