Outokumpu toimittaa 4 000 tonnia ruostumatonta terästä Husab-kaivosprojektiin Namibiaan

LEHDISTÖTIEDOTE
14.5.2014 klo 10.00

Outokumpu toimittaa noin 4 000 tonnia LDX 2404 duplex-erikoisterästä Husab-uraanikaivosprojektiin Namibiaan Afrikkaan. Outokummun terästä käytetään prosessisäiliöissä ja paineastioissa. Toimitukset on aloitettu ja jatkuvat syyskuuhun 2014 saakka.

Husab-kaivosprojektin omistaa Swakop Uranium ja projektia johtaa Husab Project Joint Venture. Husabista tulee yksi maailman kolmesta suurimmasta uraanikaivoksesta.

Chris Tsai Swakopin pääosakasyhtiö China General Nuclear Power Corporationista sanoo: “Rikastusprosessi sekä kaivosalueella rakennettavat säiliöt ovat Husab-projektin keskeisimpiä osia. Valitsimme LDX 2404 -teräslajin säiliöiden päävalmistusmateriaaliksi sen erinomaisen korroosionkeston ja mekaanisten ominaisuuksien ansiosta.”

“Outokumpu LDX 2404 on sopivin teräslaji tähän projektiin, sillä siinä yhdistyvät erinomainen kestävyys korroosiota ja kulutusta vastaan sekä erittäin hyvät mekaaniset ominaisuudet. Kulutuksenkestävyys on erityisen tärkeää, sillä kiintoaineiden määrä tässä prosessissa on korkea. LDX 2404 -teräslajin ansiosta asiakas saa tuntuvia hyötyjä esimerkiksi kokonaiskustannuksessa. LDX 2404 -teräslajia käyttämällä säiliön seinämät voivat olla ohuemmat, eli materiaalia tarvitaan vähemmän. Outokumpu toimittaa teräksen kahden metrin levyisenä, joka laskee hitsausmäärää ja teräslevyjä tarvitaan vähemmän. Lisäksi tuotteen arvioitu elinkaarikustannus on matala, sillä ruostumaton teräs vaatii vain vähän kunnossapitoa”, sanoo Johan Karlsson Outokummun Etelä-Afrikan toimistosta.

FLSmidth suunnitteli ensimmäiset säiliöt Husab-projektiin. Pedro Miguel Teixeira FLSmidthiltä sanoo: “Yhteistyö Outokummun kanssa on sujunut hyvin. Toimitukset ovat tulleet aina ajallaan ja tuotteet sekä asiakaspalvelu laatu on ollut äärimmäisen laadukasta.”

Michael van Kan Husab Project Joint Venturesta kommentoi: “Oikean teräslajin valitseminen oli ensiarvoisen tärkeää tässä projektissa, jotta prosessivaatimukset täyttyvät sekä lujuuden että korroosionkeston osalta. Outokummun palvelu Husab-projektissa on ollut ensiluokkaista teräslajin valinnasta tekniseen tuotetukeen. Suosittelemme suosittelee Outokumpua ruostumattoman teräksen toimittajaksi, sillä Outokummun tuotteet ovat laadukkaita ja palvelu erinomaista.”

Outokumpu on sitoutunut hyvään toimitustäsmällisyyteen, joka on erityisen tärkeää kaivoshankkeissa. Husab-projektissa vaadittu ovelta-ovelle-toimitus tehtaalta toimittajalle kuuluu Outokummun peruspalveluihin Etelä-Afrikassa.

Saara Tahvanainen, puh. 040 589 0223

Outokumpu on ruostumattoman teräksen markkinajohtaja maailmassa. Valmistamme edistyksellisiä materiaaleja, jotka ovat tehokkaita, kestäviä ja kierrätettäviä ja auttavat siten rakentamaan maailmaa, joka kestää ikuisesti. Sata vuotta sitten keksitty ruostumaton teräs on ihanteellinen materiaali kestäviin ratkaisuihin vaativissa käyttökohteissa aina ruokailu- ja sairaalavälineistä siltoihin ja energialaitoksiin: se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä, hygieeninen ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa. Outokummun palveluksessa on yli 12 000 ammattilaista yli 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.fi