Outokumpu toimittaa 5 000 tonnia ruostumatonta terästä kuparikaivosprojekteihin

LEHDISTÖTIEDOTE
1.12.2015 klo 14.00

Outokumpu toimittaa 5 000 tonnia Forta LDX 2101 -erikoisterästä kahteen kuparikaivosprojektiin. Toimitukset kahteen kaivosprojektiin Kongon demokraattiseen tasavaltaan on aloitettu ja niiden arvioidaan jatkuvan toukokuuhun 2016.

Outokummun ruostumatonta terästä käytetään kaivoksen sakeuttimissa ja säiliöissä. Forta LDX 2101 valittiin näihin prosessiosiin sen erinomaisten mekaanisten ominaisuuksien, kulutuksen ja korroosionkeston ansiosta. Projektiin toimitettava ruostumaton teräs valmistetaan Outokummun tehtailla Avestassa ja Degerforsissa Ruotsissa. Levyt toimitetaan 2 metriä leveinä, minkä ansiosta asennustyö helpottuu, koska levyjä on vähemmän ja hitsaussaumojen määrä on pienempi. Ruostumaton teräs on kestävän kehityksen mukainen materiaali, sillä se ei vaari juurikaan huoltoa ja kun tuote tulee elinkaarensa päähän, ruostumaton teräs voidaan kierrättää.

SENET on vastaa kaivosprojektien suunnittelusta, hankinnoista ja rakentamisesta ja se on edelläkävijä ruostumattoman teräksen valitsemisessa rakennusmateriaaliksi jo kaivosprojektien suunnitteluvaiheessa. SENETin hankintajohtaja Scott Hollywood sanoo Outokummun laadun ja palveluiden olevan alansa parhaimmistoa.

Johan Karlsson, Outokummun Saharan eteläpuolisen Afrikan alueen myyntijohtaja sanoo: “Outokummulla on vahva kokemus vastaavista kaivosprojekteista Afrikasta ja Forta LDX 2101 soveltuu erinomaisesti tällaisiin loppukäyttökohteisiin. Paikallisen myyntitiimimme kautta saa teknistä tukea ja räätälöityjä toimituspalveluita asennuskohteeseen asti. Tuotantomme on joustavaa ja toimitukset täsmällisiä. Korkealaatuisen ruostumattoman teräksen lisäksi Outokumpu on tukenut asiakkaitaan toimitusten koordinoinnissa ja suunnittelussa.” Outokummun Etelä-Afrikan kokenut myyntitiimi toimii tiiviissä yhteistyössä Outokummun tuotantolaitosten ja Avestan tutkimuskeskuksen teknisen asiakaspalvelun kanssa.

Konserniviestintä, puh. 040 574 9210

Outokumpu on ruostumattoman teräksen markkinajohtaja maailmassa. Valmistamme edistyksellisiä materiaaleja, jotka ovat tehokkaita, kestäviä ja kierrätettäviä ja auttavat siten rakentamaan maailmaa, joka kestää ikuisesti. Sata vuotta sitten keksitty ruostumaton teräs on ihanteellinen materiaali kestäviin ratkaisuihin vaativissa käyttökohteissa aina ruokailu- ja sairaalavälineistä siltoihin ja energialaitoksiin: se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä, hygieeninen ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa. Outokummun palveluksessa on yli 12 000 ammattilaista yli 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osake on listattu Nasdaq Helsingissä. www.outokumpu.fi