• Outokumpu Oyj/

Outokumpu toimittaa 700 tonnia kuumuudenkestävää ruostumatonta terästä intialaiseen lämpövoimalaitokseen

OUTOKUMPU OYJ
LEHDISTÖTIEDOTE
20.12.2013 klo 12.00

Outokumpu toimittaa vaativiin olosuhteisiin soveltuvaa ruostumatonta teräslajia intialaiselle energiaratkaisujen toimittajalle Thermaxille lämpövoimalaitoksen rakentamiseen Intiaan. Outokummun kehittämä austeniittista 253 MA® -teräslajia käytetään usein lämpövoimalaitoksissa, koska se kestää erittäin korkeita lämpötiloja. Thermax toimii energia- ja ympäristösektorilla ja on Intiassa tunnettu lämpövoimalaitosten suunnittelija ja rakentaja.

Outokumpu on tehnyt läheistä yhteistyötä Thermaxin kanssa monissa kattilalaitosprojekteissa. Thermax on valinnut Outokummun oman 253 MA® -teräslajin, josta valmistettuja komponentteja käytetään kattilan tietyssä osassa eli savukaasuja puhdistavissa separaattoreissa, jotka sijaitsevat kattilan uunin poistoputkessa. Tässä osassa lämpötila voi nousta yli 850 asteen. Separaattorit poistavat partikkelit kattiloiden savukaasuista, jotta ne voidaan kierrättää ja käyttää uudestaan.

Rajan Nair, Thermaxin kattila- ja lämmitindivisioonan johtaja: “Valitsimme petrokemian tehdasalueelle toimittamiimme yhdeksään kattilaan Outokummun 253 MA® -teräslajin kattiloiden toimintaympäristön vuoksi, sillä niissä käytetään polttoaineina raakaöljykoksia ja kivihiiltä. Olemme tehneet pitkään töitä Outokummun kanssa ja luotamme heidän tekniseen osaamiseensa ja asiakaspalveluunsa.”

Outokumpu on antanut Thermaxille projektin aikana teknistä ja kaupallista tukea jo ennen 700 tonnin terästoimituksia Euroopan tehtailtaan. Kyseessä on Intian tähän asti suurin 253 MA® -toimitus.

Konserniviestintä, puh. 050 346 6556

Outokumpu on ruostumattoman teräksen ja erikoismetalliseostuotteiden markkinajohtaja maailmassa. Valmistamme edistyksellisiä materiaaleja, jotka ovat tehokkaita, kestäviä ja kierrätettäviä ja auttavat siten rakentamaan maailmaa, joka kestää ikuisesti. Sata vuotta sitten keksitty ruostumaton teräs on ihanteellinen materiaali kestäviin ratkaisuihin vaativissa käyttökohteissa aina ruokailu- ja sairaalavälineistä siltoihin ja energialaitoksiin: se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä, hygieeninen ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa. Outokummun palveluksessa on yli 15 000 ammattilaista yli 40 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.fi