• Outokumpu Oyj/

Outokumpu toimittaa ruostumatonta terästä kestävään kehitykseen pohjautuvaan rakennusprojektiin Qatariin

LEHDISTÖTIEDOTE
9.2.2012 klo 10.00

Outokumpu toimittaa ruostumatonta terästä ainutlaatuiseen opiskelija-asuntolaan, joka rakennetaan Qatarin pääkaupungissa Dohassa sijaitsevaan Education Cityyn. Suunnitellussa rakennuksessa korostetaan voimakkaasti rakentamisen ekologista kestävyyttä, ja tavoitteena on saavuttaa platinatason LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) -sertifiointi. LEED on kansainvälinen kestävän rakentamisen sertifikaatti.

Ruostumatonta austeniittista 316L-terästä toimitetaan Energy Tec W.L.L:lle ja sitä käytetään Qatar Foundationin opiskelija-asuntolan julkisivuissa Qatarin Dohassa.

Kestävään kehitykseen liittyvät näkökohdat olivat ratkaisevassa asemassa koko hankkeen ajan kaikilla toimittajilla, jotka osallistuivat rakennusvaiheeseen. Ruostumaton teräs itsessään on ekologisesti kestävä materiaali. Outokumpu on julkaissut LEED:iä ja muita kansainvälisiä rakennusstandardeja varten tietolehtisiä, joissa kerrotaan, miten ruostumaton teräs tukee kestävää kehitystä.

Lisäksi riippumattoman osapuolen tarkistamat Outokummun EPD-ympäristötuoteselosteet, jotka koskevat rakentamisessa käytettävää kylmä- ja kuumavalssattua ruostumatonta terästä, tarjoavat arkkitehdeille ja rakentajille keinon mitata ekologista kestävyyttä rakennuksen koko elinkaaren ajalta.

"Ruostumaton teräs on vahva, kestävä ja pitkäikäinen ratkaisu. Outokummun tuki ja opastus olivat erittäin tärkeitä meille, jotta pysyimme hankkeen kestävyysvaatimuksissa, jotka tähtäävät platinatason LEED-luokitukseen", sanoo Salim Naroth, joka toimii Energy Tec W.L.L:n operatiivisena päällikkönä Qatarin Dohassa.

Raghavan Viswanathan Outokummusta jatkaa: "Qatar Foundationin opiskelija-asuntolahanke myötäilee ekologiseen kestävyyteen liittyvien vaatimusten suuntausta, joka on voimistumassa rakennusalalla lähivuosina. Outokummun ympäristösertifikaattien ja pitkäjänteisen työn ansiosta voimme tarjota tärkeitä ympäristöön ja elinkaareen liittyviä tietoja asiakkaille ja auttaa heitä saavuttamaan taloudellisempia ja ympäristöystävällisempiä ratkaisuja."

Raghavan Viswanathan, myyntipäällikkö, puh. +971 4 8855661, matkapuh. +971 55 1053905

Outokumpu on yksi maailman johtavista ruostumattoman teräksen tuottajista, jonka visiona on olla alan kiistaton ykkönen. Useilla eri aloilla toimivat asiakkaamme ympäri maailmaa käyttävät ruostumatonta terästämme ja palvelujamme. Ruostumaton teräs on sataprosenttisesti kierrätettävä, erittäin luja ja pitkäikäinen materiaali, joka on kestävän tulevaisuuden tärkeimpiä rakennusaineita. Outokummun palveluksessa on noin 8 000 henkilöä yli 30 maassa. Pääkonttori sijaitsee Espoossa. Outokumpu on listattuna NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.com