Outokumpu uudistaa organisaatiota ja johtoryhmäänsä

PÖRSSITIEDOTE
18.6.2014 klo 10.00

Outokumpu ilmoitti tänään muutoksista organisaatiossa ja johtoryhmässään. Näiden muutosten tarkoituksena on lisätä asiakas- ja markkinakeskeisyyttä, tehostaa toimintaa, lisätä nopeutta sekä selkeyttää vastuualueita.

1.9.2014 alkaen Outokumpu muodostuu viidestä liiketoiminta-alueesta, joilla on myynti-, tuotanto- ja tulosvastuu:

• Coil EMEA
  • Coil Americas
  • APAC
  • Quarto Plate
  • Long Products

Quarto Plate ja Long Products ovat tähän saakka olleet liiketoimintalinjoja Specialty Stainless -liiketoiminta-alueella. Quarto Plate on räätälöityjen kvarttolevyjen globaali johtaja, ja sen päätoimipaikat ovat Ruotsissa ja Yhdysvalloissa. Se työllistää 800 henkilöä, ja sen liikevaihto vuonna 2013 oli noin 400 miljoonaa euroa. Long Products keskittyy erikoisteräksestä tehtyihin pitkiin tuotteisiin, ja sen tuotantopaikkakunnat ovat Isossa-Britanniassa, Ruotsissa ja Yhdysvalloissa. Sillä on noin 700 työntekijää, ja vuoden 2013 liikevaihto oli noin 550 miljoonaa euroa.

Avestan ja Nybyn Special Coil -yksiköt, jotka ovat kuuluneet Specialty Stainless -liiketoiminta-alueeseen, siirtyvät osaksi Coil EMEA -liiketoiminta-aluetta. Tämän seurauksena Specialty Stainless liiketoiminta-alueena lakkaa.

Outokumpu aikoo raportoida kolmannen neljänneksen taloudellisen tuloksen uuden segmenttirakenteen mukaan. Viiden liiketoiminta-alueen lisäksi Outokummulla on jatkossakin vahvat konsernifunktiot, jotka varmistavat avainprosessien tehokkuuden ja yhdenmukaisuuden konserninlaajuisesti.

Outokummun toimitusjohtaja Mika Seitovirta: “Viimeisten 18 kuukauden aikana olemme keskittyneet voimakkaasti uudelleenjärjestelyihin ja taloudellisen asemamme vahvistamiseen. Kustannussäästö­ohjelmat ja investointien käyttöönotot ovat edenneet hyvin ja olemme vahvistaneet tasettamme merkittävästi. Jatkamme määrätietoisesti meneillään olevien uudelleenjärjestelyjen ja tehostamistoimenpiteiden toteuttamista samalla, kun siirrymme uuteen vaiheeseen ja entistä tehokkaampaa toimintaa ja asiakaskeskeisyyttä.”

Tänään ilmoitetut muutokset eivät sisällä suunnitelmia henkilöstövähennyksistä. Yhtiö vie kuitenkin loppuun aiemmin ilmoitetut kustannussäästöohjelmat ja tehostamistoimenpiteet, jotka tähtäävät maailmanlaajuisesti kaikkiaan 3 500 työpaikan vähentämiseen vuoden 2017 loppuun mennessä.

Outokummun johtoryhmään kuuluu 1.9.2014 alkaen seuraavat henkilöt:

• Mika Seitovirta, toimitusjohtaja
  • Reinhard Florey, talousjohtaja
  • Olli-Matti Saksi, Coil EMEA -liiketoiminta-alueesta vastaava johtaja (1.7.2014 alkaen)
  • Michael Wallis, Coil Americas -liiketoiminta-alueesta vastaava johtaja
  • Austin Lu, APAC-liiketoiminta-alueesta vastaava johtaja
  • Kari Tuutti, Long Products -liiketoiminta-alueesta vastaava johtaja
  • Kari Parvento, Quarto Plate -liiketoiminta-alueesta vastaava johtaja
  • Pekka Erkkilä, teknologiajohtaja
  • Johann Steiner, henkilöstöjohtaja (henkilöstöhallinto, IT, työterveys ja turvallisuus)
  • Saara Tahvanainen, viestintä- ja markkinointijohtaja

Jarmo Tonteri, nykyinen Stainless EMEA- ja Specialty Stainless -liiketoiminta-alueiden johtaja, jatkaa yhtiön strategisena neuvonantajana kunnes aiempien suunnitelmien mukaisesti jää eläkkeelle seuraavan 12 kuukauden aikana. “Jarmon rooli Outokummun muutoksessa on ollut korvaamaton. Vuosina 2011−2012 hän saneerasi erikoisteräsliiketoiminnan kohti kannattavuutta, ja kesäkuusta 2013 alkaen hän johti myös EMEAn liiketoimintaa varmistaen Euroopan toimintojemme uudelleenjärjestelyt. Haluan kiittää Jarmoa jo tässä vaiheessa hänen vahvasta johtamisestaan ja panoksestaan Outokummun muutoksessa”, sanoo Mika Seitovirta.

Sijoittajat: Johanna Henttonen, puh. (09) 421 3804, matkapuh. 040 530 0778

Media: Saara Tahvanainen, puh. 040 589 0223

Outokumpu on ruostumattoman teräksen markkinajohtaja maailmassa. Valmistamme edistyksellisiä materiaaleja, jotka ovat tehokkaita, kestäviä ja kierrätettäviä ja auttavat siten rakentamaan maailmaa, joka kestää ikuisesti. Sata vuotta sitten keksitty ruostumaton teräs on ihanteellinen materiaali kestäviin ratkaisuihin vaativissa käyttökohteissa aina ruokailu- ja sairaalavälineistä siltoihin ja energialaitoksiin: se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä, hygieeninen ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa. Outokummun palveluksessa on yli 12 000 ammattilaista yli 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.fi