Ruostumattomien putkien ja putkenosien toiminnot yhdistetään

AvestaPolarit Stainless Tuben (AST) hallitus ehdottaa, että yhtiö hankkii omistukseensa kaikki ruostumattomia putkenosia ja laippoja valmistavan AvestaPolarit ABE Groupin (ABE) osakkeet Outokumpu Stainlessilta antamalla Outokumpu Stainlessille AST:n uusia osakkeita ABE:n osakkeita vastaan. Entisessä AvestaPolaritissa, nykyisessä Outokumpu Stainlessissä, on selvitetty mitä synergiaetuja voitaisiin saavuttaa yhdistämällä putkien ja putkenosien eri toiminnot toisiinsa. Toiminnoilla on suurelta osin yhteisiä asiakkaita, joiden palvelussa voidaan saavuttaa selkeitä synergiaetuja. Yhdistäminen antaa myös edellytykset niin tuotannon kuin logistiikan tehostamiseen. Hallitjuksen ehdotus tullaan käsittelemään AST:n ylimääräisessä yhtiökokouksessa.

Sandvikille, jonka tämänhetkinen omistusosuus AST:stä on 17 %, tarjotaan suunnatun annin kautta mahdollisuutta säilyttää omistuksensa uudessa yhtiössä.

Uusi yhtiö tulee vastaisuudessa toimimaan yhden yhtenäisen Outokumpu-brändin alla ja yhtiön markkinointiorganisaatiot tullaan yhdistämään yhdeksi myyntiorganisaatioksi.

Uuden yhtiön toimitusjohtajaksi ehdotetaan Bengt Blombergia ja pääkonttori ehdotetaan sijoitettavaksi Tukholman alueelle. AST:n nykyinen toimitusjohtaja Christer Bäck siirtyy uusiin työtehtäviin Outokumpu konsernissa. Hän jatkaa Senior Advisorina erinäisissä rationalisointi- ja uudellenorganisointiprojekteissa ja raportoi tässä tehtävässä Outokumpu Stainlessin toimitusjohtajalle Pekka Erkkilälle.

Olof Faxander, President - Special Products Division, puh: +358 9 421 5567 tai +358 40 564 1127
Bengt Blomberg, President - AvestaPolarit ABE AB, puh: +46 660 577 11 tai +46 70 621 7752