Systemaattista ympäristötyötä Outokumpu-konsernissa jo 40 vuotta

LEHDISTÖTIEDOTE
23.3.2009 klo 10.00

Outokummun ympäristökomitea täyttää 40 vuotta. Sisäiseksi ympäristönsuojelun ja -tekniikan kehittäjäksi perustettu elin oli aikanaan edelläkävijä metalliteollisuudessa. Systemaattisella kehitystyöllä on saavutettu kestäviä tuloksia ja ympäristönsuojelu, kierrätys ja ekotehokkuus ovat tänä päivänä yhtiön keskeisiä ja jatkuvia kehittämisalueita.

Outokumpu pyrkii vähentämään toimintansa ympäristövaikutuksia niin paljon kuin taloudellisesti ja teknisesti on mahdollista. Konkreettisia ympäristöä koskevia tavoitteita ovat päästöjen vähentäminen, energiatehokkuuden parantaminen ja uusiutuvien energiamuotojen käytön lisääminen, vedenkäytön  tehostaminen sekä jätteen määrän vähentäminen. Lisäksi pyritään jatkuvasti tehostamaan kierrätysteräksen käyttöä raaka-aineena.

1960-luvun lopulla käynnistynyt ympäristötyö on kehittynyt toimintamalliksi, joka on oleellinen osa Outokummun johtamista ja riskienhallintaa. Merkittävimpiä ympäristöasioihin liittyviä saavutuksia on pölypäästöjen supistuminen tuotantomäärien kasvusta huolimatta. Ruostumattoman teräksen valmistuksessa syntyy pölyä ja hiukkasia, jotka päästöjen vähentämiseksi kerätään suodattimiin. Pölystä erotellaan metallit, jotka käytetään uudelleen teräksen tuotannossa. Toinen keskeinen saavutus on jatkuva ekotehokkuuden eli energia- ja materiaalitehokkuuden parantaminen. Outokummun Tornion terästehdas on tänä päivänä energiatehokkain ruostumattoman teräksen tuotantolaitos eli tuotteet on valmistettu pienemmin energiapanostuksin ja hiilidioksidipäästöin. Myös Outokummun tuotantolinjoilla Ruotsissa, Englannissa ja USA:ssa samoihin asioihin on panostettu jatkuvan tutkimus- ja kehitystyön keinoin. Tässä sisäisessä tiedonvaihdossa yhtiön ympäristökomitea ja T&K-työryhmät ovat avainasemassa.

Metallien kierrätyksen toimivuus on yksi liiketoiminnan perusedellytys. Teräksen kierrätettävyys onkin jatkuvasti kasvanut. Tällä hetkellä kierrätettyjen raaka-aineiden osuus Outokummun valmistamassa teräksessä on yli 90 prosenttia, mikä ylittää huomattavasti toimialan maailmanlaajuisen keskiarvon, joka on 60 prosenttia.

Outokummun ympäristöasioista vastaava johtaja Juha Ylimaunu on tyytyväinen yhtiön ympäristösaavutuksiin. "Ympäristötyömme on kunnianhimoista ja tavoitteemme korkeammalla kuin mitä lainsäädäntö tai viranomaiset vaativat. Uusin hankkeemme liittyy sisäisen ympäristöarvoketjun kehittämiseen, jonka avulla voimme maksimoida ekotehokkuutta ja kehittää ympäristön kannalta kestäviä tuotantoprosesseja."

Yhtiön ja eri tuotantoyksiköiden ympäristösaavutuksista löytyy tietoa "Outokumpu ja ympäristömme" -yritysvastuuraportista verkkosivuiltamme www.outokumpu.com

Juha Ylimaunu, johtaja - ympäristö, terveys ja laatu, puh. (09) 421 2688, 040 501 8856
Tuomas Haikka, ympäristöanalyytikko, puh. (09) 4214241, 040 7494218
Juha Kekäläinen, ympäristöpäällikkö, Tornio Works, puh. (016) 452565, 040 8411591