Tulevan Metso Outotecin liiketoiminnan rakenne ja johtoryhmänimitykset

OUTOTEC OYJ   PÖRSSITIEDOTE 18.5.2020  KLO 9.30

Tulevan Metso Outotecin liiketoiminnan rakenne ja johtoryhmänimitykset

Metso Outotecin tuleva hallitus on päättänyt suunnitellun yhtiön rakenteesta ja johtoryhmänimityksistä. Nimitykset tulevat voimaan Metson osittaisjakautumisen ja Metson Minerals-liiketoiminnan ja Outotecin yhdistymisen täytäntöönpanon jälkeen, minkä odotetaan tällä hetkellä tapahtuvan 30.6.2020. Täytäntöönpano on ehdollinen ja edellyttää kaikkien lakisääteisten ja muiden hyväksyntien saamista, mukaan lukien kilpailuviranomaisten hyväksynnät.

Yhdistyneenä tuleva Metso Outotec on kestävää kehitystä edistävien teknologioiden, kokonaisvaltaisten ratkaisujen ja palvelujen edelläkävijä mineraalienkäsittelyssä, kivenmurskauksessa, metallinjalostuksessa ja kierrätysteollisuudessa maailmanlaajuisesti. Uusi organisaatio on suunniteltu siten, että molempien yritysten vahvuuksia ja erityisosaamista voidaan hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla.

Metso Outotecissa on seuraavat kuusi liiketoiminta-aluetta:

• Kivenmurskaus, joka tarjoaa murskaus- ja seulontalaitteita kivimurskeen valmistukseen.
  • Mineraalit, joka tarjoaa laitteita ja kokonaisia prosessilaitosratkaisuja kaivosteollisuuden mineraalienkäsittelyyn kattaen hienontamisen, erottelun ja pumput.
  • Metallit, joka tarjoaa prosessiratkaisuja ja laitteita metallinjalostukseen ja kemiallisiin prosesseihin.
  • Kierrätys, joka tarjoaa laitteita ja palveluja metallin ja jätteen kierrätykseen.
  • Palvelut, joka tarjoaa varaosia sekä kunnostus- ja huoltopalveluja kaivos-, metallinjalostus- ja kivenmurskausasiakkaille.
  • Kulutusosat, joka tarjoaa kattavasti kulutusosia kaivos-, metalli- ja kivenmurskausprosesseihin.

Tulevaan Metso Outotecin johtoryhmään on tehty seuraavat nimitykset:

• Markku Simula, Kivenmurskaus-liiketoiminta-alueen johtaja. Hän toimii tällä hetkellä Metson Aggregates Equipment -liiketoiminta-alueen johtajana.
  • Stephan Kirsch, Mineraalit-liiketoiminta-alueen johtaja. Hän toimii tällä hetkellä Metson Mining Equipment -liiketoiminta-alueen johtajana.
  • Jari Ålgars, Metallit-liiketoiminta-alueen johtaja. Hän toimii tällä hetkellä Outotecin talous- ja rahoitusjohtajana.
  • Uffe Hansen, Kierrätys-liiketoiminta-alueen johtaja. Hän toimii tällä hetkellä Metson Recycling-liiketoiminta-alueen johtajana.
  • Markku Teräsvasara, Palvelut-liiketoiminta-alueen johtaja ja toimitusjohtajan sijainen. Hän toimii tällä hetkellä Outotecin toimitusjohtajana.
  • Sami Takaluoma, Kulutusosat-liiketoiminta-alueen johtaja. Hän toimii tällä hetkellä  Metson Minerals Consumables -liiketoiminta-alueen johtajana.

Liiketoiminta-alueiden johdon lisäksi on nimitetty seuraavien toimintojen johtajat ja johtoryhmän jäsenet:

• Eeva Sipilä, talous- ja rahoitusjohtaja sekä toimitusjohtajan sijainen. Hänen nimityksensä julkistettiin 4.7.2019. Hän toimii tällä hetkellä Metson talous- ja rahoitusjohtajana sekä toimitusjohtajan sijaisena.
  • Nina Kiviranta, lakiasiainjohtaja. Hän toimii tällä hetkellä Outotecin lakiasiainjohtajana.
  • Piia Karhu, liiketoiminnan kehitysjohtaja. Hän toimii tällä hetkellä Finnairin asiakaskokemuksesta vastavana johtajana. Hän aloittaa yhtiössä 1.7.2020.
  • Hannele Järvistö, väliaikainen henkilöstöjohtaja. Hän toimii tällä hetkellä Metson väliaikaisena henkilöstöjohtajana. Nimitys on voimassa, kunnes tehtävään on valittu uusi henkilö, joka aloittaa tässä roolissa.

Kaikki yllä mainitut henkilöt raportoivat Metso Outotecin tulevalle toimitusjohtajalle Pekka Vauramolle.

“Olen iloinen voidessani julkistaa Metso Outotecin tulevan rakenteen ja johtoryhmän. Olen vakuuttunut siitä, että tämän tiimin avulla luomme vahvan kulttuurin ja toteutamme yhdistymisen myötä tulevat edut asiakkaillemme, osakkeenomistajillemme ja työntekijöillemme”, sanoo Metso Outotecin tuleva toimitusjohtaja Pekka Vauramo.

“Metso Outotecin vahvuus on ennen kaikkea vastuullisuus. Laaja, yhdistetty mineraalien käsittelyn tarjontamme ulottuu laitteista kattaviin palveluihin ja auttaa asiakkaitamme alentamaan operatiivisia kustannuksia ja riskejä ja samalla vähentää energian- ja vedenkulutusta. Tunnemme Metso Outotecissa asiakkaidemme toimintaympäristön ja heidän päivittäiset haasteensa. Yhdessä voimme tehdä positiivista muutosta”, hän jatkaa.

Metso Outotecin suunnitellut raportointisegmentit

Metso Outotecin suunnitellut IFRS-raportointisegmentit noudattavat yhtiön asiakassegmenttejä, ja ne ovat Kivenmurskaus, Mineraalit ja Metallit & kierrätys. Raportoinnin uusilla segmenteillä on suunniteltu alkavan heinäkuun alusta, jolloin toiminnot yhdistetään, eli Q3/2020 osavuosikatsauksesta lähtien. Metso Outotecin Q2/2020-raportointi tapahtuu edelleen Metso Mineralsin ja Outotecin segmenttijakojen mukaisesti. Suunnitelman mukaisesti Metso Outotec raportoi Q2/2020 vuosineljännestiedot sekä Metso Mineralsin liiketoiminnan että Outotecin osalta ja lisäksi yhdistetyn yhtiön taseen 30.6.2020.

Piia Karhun kuva ja CV ovat tiedotteen liitteenä.

Viestintä ja sidosryhmäsuhteet, Outotec, p. 020 529 2044
Sijoittajasuhteet, Outotec, p. 020 529 2003

NASDAQ Helsinki
www.outotec.com