• Ovenia/

Kauppakeskus Veturille Suomen ensimmäinen BREEAM In-Use Excellent -ympäristöluokitus

Report this content

Veturin kiinteistön ominaisuudet sekä tekninen ylläpito arvioitiin kansainvälisellä BREEAM In-Use -ympäristöluokitustyökalulla kevään 2015 aikana erinomaisin tuloksin. Veturin liiketilojen kysyntä on ollut kevään aikana hyvällä tasolla ja Kymenlaakson ensimmäisen Bik Bok-myymälän avajaisia vietetään torstaina 11. kesäkuuta. Myös palvelusektori on osoittanut kiinnostuksensa sijoittumisesta kauppakeskukseen.

Rakennusten ja rakennushankkeiden ympäristökyvyn vertailuun on kehitetty ympäristöluokitustyökaluja. Ympäristöluokitus on kolmannen osapuolen varmistama osoitus siitä, että rakennuksessa ja sen toiminnassa on kattavasti otettu huomioon ympäristönäkökulmat. Puolueetonta tietoa tarvitaan esimerkiksi sijoittajien, viranomaisten sekä rakennusten omistajien käyttöön. Rakennuksia arvioidaan eri kategorioihin jaettujen osa-alueiden mukaan riippuen siitä, mitä luokitustyökalua käytetään. Suomessa käytetyimpiä rakennusten ympäristöluokituksia ovat kansainväliset BREEAM ja LEED sekä kotimaassa laadittu PromisE.

Kauppakeskus Veturin toimintaa arvioidaan BREEAM-ympäristöluokitusjärjestelmällä. Veturi on saavuttanut jo rakennusvaiheessa BREEAM Very Good -tason joka tarkoittaa, että suunnittelussa ja rakentamisessa on huomioitu kestävän kehityksen periaatteet erittäin hyvin. Nyt tehty arviointi koskee kauppakeskuksen toiminnan aikaista tasoa. Veturin ylläpidon käytäntöjen arvioitiin olevan erinomaisella tasolla (BREEAM In-Use, Technical management Excellent) ja kiinteistön ominaisuudet (BREEAM In-Use, Asset) saivat arvosanan "Very Good". BREEAM Excellent on kuusiportaisen järjestelmän toiseksi korkein arvosana ja Veturin Excellent on toistaiseksi paras BREEAM In-Use -luokitusarvosana Suomessa.

BREEAM In-Use -sertifioinnista vastasi Green Building Partners Oy ja Veturia manageroi Ovenia-konsernin kauppakeskusjohtamiseen ja liiketilakehitykseen erikoistunut tytäryhtiö, Realprojekti Oy.

Nuorisomuodin odotettu toimija avaa Veturissa kesäkuussa

Bik Bok on yksi Pohjoismaiden johtavista nuorten naisten muotiketjuista, jolla on yhteensä yli 200 liikettä Pohjoismaissa ja Itävallassa. Bik Bok avaa liikkeen Veturissa torstaina 11.6. ja täydentää Veturin toisen kerroksen pukeutumisen tarjoomaa asiakkaiden toivomalla tavalla. Myös ½ price Outlet jatkaa kauppakeskuksessa Pop Up -myymälällä aina alkusyksyyn saakka.

Orimattilassa pitkään luontaistuoteyrittäjänä toiminut Sari Huotari toteutti haaveensa uudenlaisen hyvinvoinnin ja terveyden erikoisliikkeen perustamisesta ja näin syntyi Ecorella. Ecorella löytyy Veturin ykköskerroksesta K-citymarketin infopisteen läheisyydestä galleriakäytävältä.

Kymenlaakson sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymä Carea avasi Veturissa uuden erityishuollon poliklinikan toukokuun lopussa. Erityishuolto tarjoaa useita lääkäri-, psykologi- ja sosiaalityöntekijäpalveluja erityisryhmille, kuten kehitysvammaisille. Uusi poliklinikka on osa Carean alueellista suunnitelmaa, jolla pyritään helpottamaan palveluihin hakeutumista. Hyvät kulkuyhteydet olivat tärkeänä kriteerinä uuden palvelupisteen paikan valinnassa.

Kauppakeskusjohtaja Jari Koistinen on tyytyväinen Veturin alkuvuoden tuloksiin, kävijämäärän ja myynnin kehitykseen. Erityisen ilahtunut hän on uusista avauksista ja että kiinnostus Veturin liiketiloja kohtaan on taloudellisesta tilanteesta huolimatta aktiivista.

Lisätiedot:

Jari Koistinen, kauppakeskusjohtaja, puh. 0400 653478,  jari.koistinen@kauppakeskusveturi.fi

Harri Tikka, kiinteistöpäällikkö, puh. 040 5577618, harri.tikka@kauppakeskusveturi.fi

Avainsanat: