Vihreät kiinteistöpalvelut parantavat energiatehokkuutta

Aalto-yliopistolle valmistuneen tuoreen kiinteistöliiketoiminta-alan väitöstutkimuksen tulokset osoittavat, että vihreillä kiinteistöpalveluilla voidaan parantaa kiinteistöjen ympäristösuorituskykyä ja energiatehokkuutta sekä tuottaa arvoa asiakkaalle. Ne myös vähentävät ympäristölle sekä ihmisten terveydelle haitallisia vaikutuksia.

Eeva Määttäsen väitöstutkimus käsittelee tapaustutkimusten avulla sekä laajoja vihreän kiinteistö- ja toimitilajohtamisen konsepteja että energiajohtamispalvelua.

– Vihreät kiinteistöpalvelut ovat operatiivisia kiinteistöpalveluja, jotka on suunnattu kiinteistön omistajille ja käyttäjille. Ne pyrkivät minimoimaan kiinteistön energiankulutusta sekä haitallisia vaikutuksia ympäristöön. Lisäksi ekologisella toiminnalla voidaan lisätä asiakasarvoa esimerkiksi parantamalla vuokralaistyytyväisyyttä, kertoo Eeva Määttänen, joka työskentelee Oveniassa ympäristöasiantuntijana.

Energiatehokkuutta parantamalla selkeää säästöä

Sähkönsäästö tapaustutkimusten kiinteistöissä oli keskimäärin 5 % ja lämpöenergiansäästö noin 12 % vuodessa. Kiinteistön energiatehokkuutta voidaan parantaa esimerkiksi hyödyntämällä etävalvomopalvelua, jonka avulla on mahdollista optimoida kiinteistön järjestelmien toiminta.

Määttänen kertoo, että ympäristötietoisuus on kasvussa, ja vihreät kiinteistöpalvelut kiinnostavat kiinteistöjen omistajia ja käyttäjiä entistä enemmän.

– Rakennetun ympäristön osuus kokonaisenergiankulutuksesta ja siitä aiheutuvista kasvihuonekaasupäästöistä on noin 40 % kehittyneissä maissa. Suurin osa näistä ympäristövaikutuksista toteutuu rakennusten käyttövaiheen aikana, ja siksi koin tutkimuskohteen tärkeäksi, kertoo Eeva Määttänen.

– Ovenia on aina ollut pioneeri ja edelläkävijä energiaan ja ympäristöön liittyvissä asioissa sekä rakennetun ympäristön edunvalvoja. Olen ylpeä, että olemme saaneet olla mukana Eevan tutkimustyössä. Yhteinen matka ja tiivis yhteistyö asiakkaidemme kanssa jatkuvat edelleen, sanoo Ovenia Oy:n toimitusjohtaja Mika Valtonen.

Eeva Määttänen, ympäristöasiantuntija, Ovenia, puh. 050 566 9440, eeva.maattanen@ovenia.fi
Mika Valtonen, toimitusjohtaja, Ovenia Oy, puh. 040 726 0006, mika.valtonen@ovenia.fi.

Lue Eeva Määttäsen väitöstutkimus Green Property Services - Driving Environmental Performance and Customer Value in Commercial Buildings kokonaisuudessaan: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/13627

Ovenia-konserni on Suomen johtava kiinteistöjohtamis-, vuokraus- ja isännöintipalvelujen tarjoaja. Konsernin muodostavat emoyhtiö Ovenia Group Oy, toimitilapalveluja tarjoava Ovenia Oy, isännöintipalveluja tarjoava Ovenia Isännöinti Oy ja kauppakeskusjohtamista ja liiketilakehitystä tarjoava Realprojekti Oy.

Vastaamme 14 kauppakeskuksen, 6000 toimitilan ja yli 72 000 asunnon hallinnoinnista. Palvelumme on sertifioitu kiinteistöjohtamisen ISO 9001 –laatujärjestelmän mukaisesti. Toimimme Suomessa 23 paikkakunnalla ja työllistämme yli 550 kiinteistöalan ammattilaista.

www.oveniaisannointi.fi

www.verkkoisannointi.fi