Tele2 vaatii helpompaa hintavertailua

Report this content

Lehdistötiedote 26.8.2004 TELE2 VAATII HELPOMPAA HINTAVERTAILUA Euroopan suurimpiin matkapuhelinoperaattoreihin lukeutuvan Tele2:n Suomen toimitusjohtaja Kimmo Rannisto on vakuuttunut, että keskustelu matkapuhelinoperaattoreiden markkinoinnista parantaa kuluttajien mahdollisuuksia vaatia yksiselitteisen oikeita tietoja matkapuhelinpalveluiden hinnoittelusta. Suomessa liittymän vaihtaminen ilman numeron vaihtoa tuli mahdolliseksi vuosi sitten heinäkuun lopulla 2003. Kulunut vuosi on mennyt sekä kuluttajilta että operaattoreilta osittain uutta käytäntöä opetellessa. Matkapuhelinliittymiä on vaihdettu ennätyksellisen paljon, mutta toisaalta kilpailun avautuminen on tuonut mukanaan myös vaikeuksia. Vuoden aikana operaattoreiden kovan kilpailun myötä voimistuneet markkinointipanostukset ovat saaneet jopa viranomaiset kiinnittämään huomiota operaattoreiden välisen kilpailun pelisääntöihin. "Numeron siirrettävyydellä on hankaluuksista huolimatta ollut ehdottomasti positiivinen vaikutus kuluttajien valintamahdollisuuksiin", Kimmo Rannisto sanoo. "Kuluttajien on kuitenkin monessa tilanteessa ollut vaikea arvioida tarjolla olevien vaihtoehtojen todellisia kustannuksia. Toivon, että käynnissä oleva keskustelu eri operaattoreiden hinnoitteluista ja markkinoinnista selkeyttäisi tilannetta." Kimmo Rannisto uskoo, että aika, jolloin suurilla puheaikatarjouksilla voi hämätä, alkaa olla ohitse. "Esille astuvat harkitsevat ja kulutietoiset asiakkaat, jotka valitsevat yksinkertaisen ja selkeän liittymän", Kimmo Rannisto sanoo. "Toisin kuin muilla operaattoreilla, Tele2:lla on vain yksi selkeän yksinkertainen palvelu, jossa maksetaan ainoastaan puhutuista ja minuuteista ja lähetetyistä tekstiviesteistä. Lisäksi palvelun hinta on erittäin kilpailukykyinen", hän jatkaa. Hintatietoisuus lisääntyy koulujen alettua Tele2 teetti kesäkuussa TNS Gallupilla kuluttajatutkimuksen, jonka mukaan suurin osa kännykän käyttäjistä ei tiedä oman liittymänsä minuutti- ja tekstiviestihintoja. Ranniston mukaan kuluttajat kuitenkin havahtuvat yksi kerrallaan tarkistamaan omia kulujaan. "Operaattorin valintaan havahdutaan eri impulsseista. Monelle tällainen impulssi on esimerkiksi koulujen alun myötä kasvavat koululaisten matkapuhelinkulut. Moni perhe kokee ikäviä yllätyksiä lasten matkapuhelimen käytön kustannuksista." Lisätietoja: Kimmo Rannisto, toimitusjohtaja, Oy Finland Tele2 Ab, 0432-000 200, kimmo.rannisto@tele2.com Tele2 tarjoaa yksinkertaisia ja helppoja telepalveluita aidosti edulliseen hintaan. Tele2 toimii 24 maassa ja sillä on noin 24 miljoona asiakasta. Tele2 on suurten operaattoreiden merkittävä haastaja. Suomessa Tele2 tarjoaa kiinteän verkon kaukopuhelinpalveluita suuntanumerolla 102, ulkomaan puheluita suuntanumerolla 992 sekä matkapuhelinpalveluita numerolla 0432. Lisäksi yhtiö tarjoaa Internetpalveluita. Tele2:lla on yksi Suomen UMTS-toimiluvista. Tele2 Ab on listattu Tukholman ja Nasdaqin pörsseissä. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/26/20040826BIT00150/wkr0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/26/20040826BIT00150/bild.html Kuvia