Aina on hyvä olla Plan B - nyt myös valkoviininä

Australialainen viiniuutuus Plan B Sauvignon Blanc on hyväntuulinen vaihtoehto valkoviinin ystäville. Se tekee seuraa suositulle Plan B Shiraz -punaviinille, joka on ihastuttanut monikäyttöisyydellään ja erinomaisella hinta-laatusuhteellaan.

”Täällä down under asiat tykätään tehdä hieman toisin päin kuin muualla”, toteaa viinitilan johtaja Terry Chellappah vakavalla naamalla, mutta silmää iskien. Kolmen kokeneen viinintekijän perustama Plan B Wines on omistautunut tekemään jännittäviä ja hauskoja viinejä, jotka ilahduttavat kuluttajan kukkaroa, mutta hivelevät makunystyröitä.

Yritys aloitti toimintansa vuonna 2005, mutta sen perustajaosakkailla on vuosikymmenien pituinen, nimekäs ura viinimaailmassa. Kokemuksen tuomalla varmuudella he uskaltavat tehdä viiniä omalla tavallaan.itä.

Läntisen Australian nouseva viinialue Frankland River sijaitsee kaukana kaikesta, mutta se on laadukkaiden viinien ytimessä. Kumpuilevan maaston ja jokilaaksojen maaperä on sorapitoista. Ilmasto on merellinen, päivät ovat lämpimiä ja kasvukaudella auringonvaloa riittää pitkään, mutta yöt ovat silti viileitä. Sauvignon Blanc -rypäleet kerätäänkin yöllä, jotta niiden aromit ovat sadonkorjuuhetkellä parhaimmillaan.

Useimpiin Uuden Maailman Sauvignon Blanceihin verrattuna Plan B on luonteeltaan persoonallinen. Yhtenä syynä on monivaiheinen valmistusprosessi; osa viinistä käytetään tammitynnyreissä, osa hiivasakan päällä ja osa terästankeissa. Lopputulos on viinintekijän taidonnäyte.

Plan B Sauvignon Blanc on raikkaan eloisa ja mehevän hedelmäinen valkoviini, jonka tuoksussa on hedelmäisyyttä ja hiukan valkoherukkaa.  Maussa on trooppisia hedelmiä, karviaista ja sitrusta.

Tuottajien suosituksena on yksinkertaisesti ”jäähdytä, kaada lasiin, juo ja toista tarvittaessa”. Plan B Sauvignon Blanc sopiikin monipuolisesti käytettäväksi joko sellaisenaan tai ruokajuomana erityisesti kalan, vaalean lihan sekä rennon pizzan tai pastan kera.

Plan B Sauvignon Blanc 2013
Alkon tuotenumero 549557
Vähittäismyyntihinta 11,73 € (0,75 litraa)
Tuote tulee Alkon vakiovalikoimaan 17.3.2014