• Oy Hartwall Ab/

Aito lonkero syntyi tasan 70 vuotta sitten – Original Long Drink teki juhlan kunniaksi mustikanmakuisen uutuuden

Tulevana sunnuntaina 19.6. tulee kuluneeksi tasan 70 vuotta Helsingin olympialaisten alkamisesta ja samalla Hartwall Original Long Drinkin täyttää 70 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi Hartwall tuo kauppoihin uuden lonkeromaun, jossa maistuvat suomalainen metsämustikka ja perinteinen gin.

Lonkero keksittiin 70 vuotta sitten Helsingin olympialaisiin. Kotimainen panimoyritys Hartwall kehitti lonkeron helpottamaan helsinkiläisravintoloiden urakkaa janoisten olympialaisturistien tarjoilussa. Niin syntyi aito lonkero, valmiiksi sekoitettu drinkki, jonka uniikki maku tulee suomalaisesta käsintehdystä ginistä, happamasta greipistä ja maailman puhtaimmasta vedestä.

Lonkero on täydellinen esimerkki suomalaisesta innovaatiosta, joka luotiin aikoinaan olympiajuomaksi, mutta josta tuli nopeasti niin suosittu, että juoman tuotantoa on jatkettu siitä lähtien. 70-vuotias brändi on nyt suosionsa huipulla kotimaassa, ja se on meille valtava ylpeyden aihe!”, sanoo Ella Berner, Original Long Drinkin Brand Manager Hartwallilta.

70 vuoteen on mahtunut paljon, viimeisimpinä esimerkiksi harmautta juhlistava Vuoden harmain päivä ja alkoholiton versio klassikkolonkerosta, mutta lonkeron juuret ovat yhä näkyvillä tölkeissä ja pulloissa. Hartwall Original Long Drinkin pakkauksesta löytyvät raidat symboloivat Helsingin Olympiastadionin juoksuradan raitoja. Ne muistuttavat kansallisjuomaksikin kutsutun lonkeron synnystä olympialaisten janojuomaksi.

Aitoa lonkeroa on viety menestyksekkäästi myös ulkomaille. Hartwallin harmaan vienti alkoi keväällä 2015, kun myynti käynnistyi Ruotsissa, Alankomaissa ja Belgiassa. Naapurimaassa se nousi nopeasti kategoriansa myydyimmäksi. Aitoa lonkeroa viedään myös esimerkiksi Japaniin, Hong Kongiin, Taiwaniin ja Thaimaaseen. Original Long Drinkillä on vahva jalansija myös Baltiassa, ja sitä voi löytää myynnistä muun muassa Espanjan etelärannikolta, Isosta-Britanniasta ja Ghanasta.

Hartwall lanseeraa juhlan kunniaksi kauan kaivatun kausimaun

Original Long Drink -tuoteperhe kasvaa juhlavuoden kunniaksi uudella, mustikan makuisella kausimaulla.

”Mustikan makuista lonkeroa on toivottu meiltä pitkään. Kesäisen raikas uutuuslonkero saakin makunsa aidoista suomalaisista metsämustikoista ja herkullisesta ginistä, jonka resepti on säilynyt samana aina vuodesta 1952 saakka ”, Berner kertoo.

Original Long Drink Blueberry 5,5% saapuu kauppoihin juhannuksen alla.

Kuvat: https://mediapankki.hartwall.fi/l/bKXqF_QNHPbJ

Median yhteydenotot:

Hartwall, Brand Manager, Orig Long Drinks: Ella Berner, 050 4949 530, ella.berner@hartwall.fi

Meidän tehtävämme on virkistää Suomea. Uskomme, että kaikissa tilanteissa, ihmisissä ja asioissa piilee mahdollisuuksia. Lasimme on aina puoliksi täynnä.

Hartwallilaisia on yhteensä 630, ja panimoala työllistää Suomessa välillisesti 26 000 ihmistä. Tuotantolaitoksemme sijaitsee Lahdessa, lähdevesipullottamo Karijoella ja pääkonttori Helsingissä. Kehitämme uusia ideoita sidosryhmiemme kanssa – janoamme menestystä yhdessä.

Laaja tuotevalikoimamme ulottuu vesistä viineihin. Tunnetuimmat tuotemerkkimme ovat Hartwall Jaffa, Hartwall Original Long Drink, Hartwall Novelle ja Lapin Kulta. Olemme myös Heineken- ja Pepsi-brändien yhteistyökumppani Suomessa. Edistämme vastuullista juomakulttuuria ja pidämme huolen, että sekä juomamme että tekomme ovat hyviä.
www.hartwall.fi