Erik Bruunilta Jaffa-juliste yli 50 vuoden tauon jälkeen

Graafikko osti kilon appelsiineja ja meni kotiin leikkimään

86-vuotias suomalaisen designin suurmestari ja taiteilijaprofessori Erik Bruun palaa rakastettuun Jaffa-aiheeseen yli puolen vuosisadan tauon jälkeen. Uusi juliste valmistui kuten ennenkin täysin käsityönä Suomenlinnan ateljeessa ja sen voi nähdä katukuvassa 11.2. alkaen.

Suomalaisten sydämet 50-luvulla valloittaneet ikoniset Jaffa-julisteet kuuluvat maamme mainonnan ja julistetaiteen tunnetuimpiin teoksiin. Ne ovat vuosien saatossa löytäneet tiensä suomalaiskotien sisustukseen sekä julisteina, verhokankaina ja lukuisina muina sovellutuksina. Erik Bruunin edellinen Jaffa-juliste on vuodelta -62. Uuden julisteen tekoon Bruun sai Hartwallilta vapaat kädet. Tehtävänä oli piirtää Jaffa sellaisena, kuin miltä se Bruunin mielestä näyttää 2000-luvulla.

”Oma kädenjälki muuttuu ajan myötä, mutta Jaffan imagon halusin kuitenkin säilyttää samanlaisena. Siksi näin paljon vaivaa löytääkseni samanlaisen ilmaisutyylin kuin aikoinaan ensimmäisiä julisteita tehdessäni. Vuonna 1954, kun sain tehtäväkseni suunnitella sitruuna-aiheisen julisteen, menin kauppaan, ostin kilon sitruunoita ja leikin niillä. Nyt tein samoin. Menin kauppaan, ostin kilon appelsiineja ja aloin leikkimään niillä. Kuorin hedelmät vanhan ajan malliin siivu kerrallaan, ja tuloksena syntyi julisteessa näkyvä lumpeenkukan mallinen muoto, joka leijuu ilmassa alla olevan Jaffa-lasin sihinän voimasta”, Erik Bruun kertoo.

Alkuperäisillä julisteilla tehtiin 50-luvulla tunnetuksi uutuustuotetta, joka merkitsi todellista muutosta suomalaisessa elämäntavassa. Aikana, jona sitrushedelmät kaupoissa olivat harvinaisuus, olivat myös raikkaat Jaffa-juomat virkistävän jännittävä kokemus. Uudenkaan Jaffa-julisteen suunnittelussa tietokoneilla ei ole ollut sijaa. Työ on tehty siveltimellä, ja jälki on sen mukaisesti todellinen käsityöläisyyden taidonnäyte. Bruunin tiedetään usein luonnostelevan töitään aluksi tulitikkuaskille, jotta niistä tulisi tarpeeksi yksinkertaisia. Bruunin mukaan juliste on onnistunut, jos se toimii sadan metrin päästä ja jos siitä jää katsojalle hyvä mieli.

"Ajattelin, kenelle julistetta teen ja miksi. Vastaus ei ollut, että tilaajalle eli Hartwallille, vaan kyllä se oli yleisö, jolle mainosjulisteita suunnittelin. Toisaalta itseäni sykähdyttää joka kerta, kun näen omia töitäni katukuvassa. Esimerkiksi raitiovaunussa istuessa niitä lipuu ohitse muutaman kymmenen metrin välein. Sellaisina hetkinä ymmärrän täysin esimerkiksi graffititaiteilijoita", kertoo Bruun.

Erik Bruun on tehnyt yhteistyötä Jaffan kanssa myös opastamalla nuoria graafikkoja osana Jaffa Sauma -ohjelmaa, jossa hän järjesti työpajan Master Class -julistekilpailuun osallistuneille lupauksille. Erik Bruun palkittiin vuonna 2007 Pro Finlandia -mitalilla ja World Design Capital 2012 -vuoden kunniaksi Helsingin kaupunki palkitsi Bruunin merkittävästä elämäntyöstä.

Uusi Jaffa-juliste tulee katukuvaan ympäri Suomen 11.2. alkaen.

Erik Bruunin videohaastattelut:

Erik Bruun: Näin syntyi Jaffa-juliste

Erik Bruun: Katutaide ja mainosjulisteet

Erik Bruun: Graafikon muotokuva

Erik Bruun - Making of

Kuvat: http://mediapankki.hartwall.fi/?cart=1537-kaigfbdkhj&l=FI

Karita Taura, Hartwall Jaffan tuotepäällikkö, Hartwall, puh. 050 595 2148 , karita.taura@hartwall.fi tai
Hanna Leppäniemi, viestintäpäällikkö, Hartwall, puh. 020 717 2073, hanna.leppaniemi@hartwall.fi

Hartwall Jaffa
Jo vuodesta 1949 markkinoilla ollut Hartwall Jaffa on Suomen arvostetuin juomabrändi. Hartwall Jaffa on tänä päivänä monipuolinen tuoteperhe, jonka valikoimasta löytyy juomia monenlaiseen makuun. Hartwall Jaffojen maku on aina aidosta hedelmästä, sillä kaikissa Hartwall Jaffa -juomissa käytetään vain luontaisia aromeja. Hartwall

Hartwall
Hartwall on juoma-alan innovatiivinen suunnannäyttäjä. Hartwallin tuotevalikoimaan kuuluu oluita, siidereitä ja long drink -juomia, pullotettuja vesiä, virvoitusjuomia, mehuja ja erikoisjuomia sekä tytäryhtiö Hartwa-Traden kautta viinejä ja muita alkoholijuomia. Tunnetuimmat tuotemerkit ovat Lapin Kulta, Karjala, Foster’s ja Heineken -oluet sekä Hartwall Jaffa, Hartwall Novelle, Upcider ja Hartwall Original Long Drink. Hartwall on osa HEINEKENia, joka on Euroopan suurin ja maailman kolmanneksi suurin panimo volyymilla mitattuna.

Lainaukset

Erik Bruun