Forecan selvitys: marraskuun harmaa sää suojelee Suomea 40 asteen paukkupakkasilta

Pilvisyys, sade ja sumu ovatkin hyviä asioita leutojen loppusyksyn säiden ystäville. Forecan tuoreesta selvityksestä käy ilmi, että Suomen ainutlaatuisen harmaa sää suojelee maatamme leveyspiirillemme tyypillisiltä hirmupakkasilta. Ilman harmautta pakkanen voisi paukkua peräti 40 tai 50 asteessa.

Suomen sää on marraskuussa erityisen harmaa. Monilla muilla alueilla Suomen leveysasteilla on selkeämpää, mutta tämän johdosta myös huomattavasti kylmempää. Sääpalvelu Forecan tuoreesta selvityksestä käy ilmi, että Suomen ainutlaatuisen harmaa sää suojelee maatamme leveyspiirillemme tyypillisiltä hirmupakkasilta. Ilman harmautta pakkanen voisi paukkua peräti 40 tai 50 asteessa.

Esimerkiksi Helsingin leveyspiirillä sijaitsevassa Itä-Venäjän Jakutskissa marraskuussa päivän ylin keskimääräinen lämpötila on -23,2 astetta, kun Helsingissä vastaava lukema on +3,7 astetta.

”Selvitys osoittaa, että leutoa säätä arvostaville harmaus on erittäin positiivinen asia. Ilman pilvipeitettä, sateita ja sumua marraskuun lämpötila voisi pudota Suomessa todella jäätäviin lukemiin. Samalla leveyspiirillä sijaitsevassa Jakutskin kaupungissa Venäjällä mitattiin viikonloppuna lähes kolmenkymmenen asteen pakkasia, ja talven edetessä pakkanen kiristyy vähää väliä 40-50 asteeseen. Siinä säässä ei ole terassille asiaa, eikä ulos muutenkaan”, kertoo Forecan meteorologi Markus Mäntykannas.

Suomen harmaa sää on monen tekijän summa. Vallitseva tuulen suunta on lännen ja lounaan suunnalta, joten merialueilta saapuu runsaasti kosteutta, joka tiivistyy pilviksi, sateiksi ja sumuiksi.
Suomen taivaalla toistuvasti esiintyvät pilvet estävät lämpösäteilyn karkaamisen avaruuteen, minkä lisäksi Golfvirran vaikutus ja Atlantin kosteanlämmin henkäys tuovat Suomeen ainutlaatuisen harmaat ja leudot marraskuut.

Harmaus mahdollistaa Suomen marraskuun terassikelit

Mitä sitten tapahtuisi jos harmaus häviäisi? Talvien keskilämpötila laskisi huomattavasti, jos Suomen päälle asettuisi Siperian kaltainen pitkäkestoinen korkeapaine ja sää selkenisi. Keskilämpötila olisi pakkasen puolella Helsingissäkin liki puolet vuodesta. Marraskuusta helmikuuhun pakkanen paukkuisi päivittäin 20-40, ajoittain jopa yli 50 asteessa.

Tilastojen valossa harmaus kulminoituu marraskuun puolivälissä, jolloin vietetään vuoden harmainta päivää.

Vuoden harmaimman päivän juhlinta muistuttaa suomalaisia siitä, että harmaus on meille hauska erottava tekijä maailmalla. Forecan selvityksen mukaan harmaus myös mahdollistaa terassilla skoolaamisen keskellä marraskuuta”, toteaa Hartwallin markkinointipäällikkö Eeva Ignatius.

Tänä vuonna vuoden harmainta päivää vietetään lauantaina 16. marraskuuta. Uusi juhlapäivä antaa suomalaisille syyn iloita ja olla ylpeitä perisuomalaisesta kansallissäästämme.

Lisätietoja vuoden harmaimmasta päivästä ja tapahtumista: http://www.originallongdrink.com/vhp

Forecan blogi harmaasta säästä: https://blogi.foreca.fi/2019/11/suomen-harmaus-onkin-kuin-lottovoitto---tassa-syy!

Kuvat: http://mediapankki.hartwall.fi/l/5fZPfjDfBNwD

Vuoden harmain päivä -kampanjavideo: https://youtu.be/_h6fA4XRkIg

Lisätietoja: Eeva Ignatius, markkinointipäällikkö, Hartwall, puh. 040 755 0740, eeva.ignatius@hartwall.fi

Median yhteydenotot: Elina Lehmusto, viestintäpäällikkö, Hartwall, puh. 040 5696 043, elina.lehmusto@hartwall.fi

Hartwall Original Long Drink

Hartwall Original Long Drink on raikas sekoitus kehitettiin alunperin vuoden 1952 Helsingin olympialaisiin helpottamaan ravintolahenkilökunnan työtä janoisille turisteille tarjoilemisessa. Juoma oli aikansa innovaatio: valmiiksi pullotettu drinkki, jonka uniikki maku syntyy suomalaisesta ginistä, greipistä ja maailman puhtaimmasta vedestä. Juomaa oli tarkoitus valmistaa vain olympialaisten ajan, mutta suomalaiset rakastuivat siihen niin, että vaativat sen valmistuksen jatkamista myös kisojen jälkeen. Näin Original Long Drink loi Suomeen maailmalla uniikin lonkero-juomakategorian.

Original Long Drink valmistetaan edelleen alkuperäisen vuoden 1952 reseptin mukaan ja tänä päivänä se on Alkon myydyin tuote. Original Long Drinkin nykyinen pakkausdesign symboloi Helsingin Olympiastadionin juoksuradan raitoja ja muistuttaa meitä siitä, mistä aito lonkero sai alkunsa. Alkoholipitoisuus aidossa ginilonkerossa on 5,5 %, mutta myynnissä myös vahvempia ja kevyempiä sekoituksia.  http://www.originallongdrink.com

Hartwall on juoma-alan kasvava suunnannäyttäjä Suomessa. Valmistamme suomalaisten rakastamia juomia arkeen ja juhlaan. Hartwallin tunnetuimmat tuotemerkit ovat Hartwall Jaffa, Hartwall Novelle, Lapin Kulta, Karjala ja Hartwall Original Long Drink. Olemme myös Heineken ja Pepsi -brändien yhteistyökumppani Suomessa.

Hartwallin moderni tuotantolaitos sijaitsee Lahdessa, lähdevesipullottamo Karijoella ja pääkonttori Helsingissä. Rakastettujen klassikoiden ja innovatiivisten uutuuksien parissa työskentelee 700 hartwallilaista, välillisesti työllistämme Suomessa 11 000 ihmistä. Olemme osa tanskalaista Royal Unibrew -konsernia. Edistämme vastuullista juomakulttuuria. Toimimme aktiivisesti ympäristön hyväksi ja korostamme lähituotantoa. Ilman Hartwallia Suomi olisi kuivempi paikka elää. www.hartwall.fi