Hartwall avaa keskustelua vastuullisuudesta

Hartwall julkaisee tänään ensimmäistä kertaa vastuullista toimintaansa laajasti tarkastelevan raportin. Raportin myötä Hartwall haluaa ilmentää vastuullisuuden koko liiketoiminnan läpileikkaavaa vaikutusta ja avata keskustelua vastuun kantamisen tärkeydestä suhdanteista riippumatta.

"Hartwallilla on toimittu vastuullisesti ja tehty työtä vastuullisen yritystoiminnan kehittämiseksi jo vuosikymmeniä. Pitkät perinteemme ovat iskostaneet vastuullisten toimintamallit osaksi normaaleja käytäntöjämme. Haluamme kuitenkin kehittää edelleen omaa toimintaamme ja olla Suomen vastuullisin panimoalan yritys. Vastuuraportti antaa meille mahdollisuuden tarkastella, missä olemme onnistuneet ja mikä vaatii kehittämistä, ja haastaa meidät kehittämään toimintaamme edelleen ja asettamaan uusia tavoitteita. Samalla se avaa keskustelua myös sidosryhmiemme kanssa", Hartwallin toimitusjohtaja Yrjö Närhinen sanoo.

Hartwallin vastuullista tapaa toimia tukee vahvasti myös nykyisen emoyhtiön Heinekenin aktiivinen ote vastuullisen yritystoiminnan kehittämisessä ja eteenpäin viemisessä.

Tuotteiden ekologinen jalanjälki on pieni

Raportti tarkastelee juomatalon onnistumisia vuosina 2007–2008 ja listaa haasteita, joissa Hartwallilla on vielä kehitettävää. Raportissa kuvataan tapoja, joilla Hartwall määrätietoisesti pienentää omaa ekologista jalanjälkeään. Jo nyt Lahden tuotantolaitos on energiansäästön edelläkävijä, ja biojätteen hyötykäyttö nousee taas askelman korkeammalle, kun Hartwall Lahteen valmistuu kesäkuussa energiayhtiö St1:n bioetanolin valmistuslaitos.

Muita raportin tarkastelujakson onnistumisia olivat mm. kierrätysasteen pitäminen erittäin korkealla, toimet henkilöstön työviihtyvyyden lisäämiseksi sekä GDA-merkintöjen liittäminen alkoholittomiin tuotteisiin. Kehitettävää on edelleen esimerkiksi eri pakkausvaihtoehtojen ympäristövaikutusten alakohtaisessa kartoittamisessa sekä toimistojen kierrätyksen ja energiankäytön tehostamisessa.

Työtä vastuullisen juomakulttuurin edistämiseksi jatkettava

Hartwall edistää tuotteidensa vastuullista nauttimista monin tavoin. Kattavasti esitetty tuotetieto auttaa kuluttajia tietoisten valintojen tekemisessä. Hartwall on asettanut kyseenalaiseksi humalahakuisen juomiskulttuurin ja sen sosiaalisen hyväksyttävyyden yhdessä muiden Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kanssa Kännissä olet ääliö -kampanjalla. Terveyden edistämisen keskus ry (Tekry) palkitsi runsaasti keskustelua herättäneen kampanjan vastikään vuoden 2008 Terveystekona.

”Tunnustus rohkaisee meitä jatkamaan työtä vastuullisen alkoholin kulutuksen edistämiseksi, etenkin nuorten parissa. Haluamme tehdä tätä työtä yhdessä kaikkien alan toimijoiden kanssa, pohtii Yrjö Närhinen.

Vastuullinen Hartwall myös verkossa

Hartwallin vastuuraportti on julkaistu myös www.hartwall.fi -verkkopalvelussa. Vastuullinen Hartwall -osio kattaa tiivistetysti painetun raportin keskeiset asiat niin taloudellisen, sosiaalisen kuin ympäristövastuun osalta sekä suomeksi että englanniksi.