• Oy Hartwall Ab/

Hartwall ja Lahti Energia rakentavat biokaasulaitoksen – energiaa saadaan oluen panemisessa syntyvästä mäskistä

Hartwall ja Lahti Energia rakentavat Lahteen uuden kiertotalouteen perustuvan biokaasulaitoksen, jossa valmistetaan biokaasua oluen panemisessa syntyvästä mäskistä. Hartwall on sitoutunut hiilineutraaliin tuotantoon vuoden 2023 aikana ja biokaasulaitos on ratkaiseva askel kohti nollapäästöjä.

Hartwallin panimon pihalle Lahdessa nousee poikkeuksellinen biokaasulaitos, jonka toiminta perustuu puhtaasti kiertotaloudelle ja panimon raaka-aineille.

”Kaasua valmistetaan lahtelaisella yhteistyöllä oluen panemisesta ylijäävästä mäskistä. Raaka-aineet kulkevat tehokkaasti pellolta panimolle ja takaisin: biokaasun valmistamisesta yli jäävä aines palautetaan pellolle ravitsemaan ohrasatoa. Kypsä mallastettu ohra päätyy takaisin maltaana olutkattilaan. Hartwall on sitoutunut hiilineutraaliin tuotantoon vuoden 2023 aikana ja biokaasulaitos mahdollistaa kunnianhimoisen tavoitteen saavuttamisen”, kertoo Hartwallin tuotanto- ja toimitusketjujohtaja Tomi Korte.

Hartwallilla tullaan saavuttamaan hiilineutraali tuotanto uudistamalla teknologiaa ja siirtymällä uusiutuvan energian käyttöön tuotannossa. Paljon on jo saavutettu.

”Jo nyt kaikki käyttämämme sähkö on päästötöntä, kaukolämpö saadaan uusiutuvista lähteistä ja energia virtaa fiksusti panimon sisällä. Esimerkiksi koko panimoa lämmitetään kierrätetyllä lämmöllä, joka on otettu talteen tuotantolaitteiden synnyttämästä lämpöenergiasta”, Korte summaa.

Kiertotalous luo tulevaisuuden energiaa

Hartwall ja Lahti Energia ovat solmineet esisopimuksen biokaasulaitoksen rakentamisesta. Rakennustöiden on määrä käynnistyä loppuvuodesta ja laitos on suunnitelmissa ottaa käyttöön vuoden 2023 alussa. Hankkeelle haetaan energiatukea.

”Olemme tehneet Hartwallin kanssa tiivistä yhteystyötä vuosien ajan, ja tämä on suurin yhteinen projektimme koskaan. Omassa lämmön- ja sähköntuotannossamme olemme jo siirtyneet lähes 100 prosenttisesti uusiutuviin tai kiertotalouteen perustuviin energialähteisiin. Hartwallin kanssa yhdessä suunniteltu biokaasulaitos on loistoesimerkki tulevaisuuden energiantuotannosta – se on maailman mittakaavassakin poikkeuksellisen edistynyt”, kertoo Lahti Energian toimitusjohtaja Jouni Haikarainen.

Biokaasulaitoksella arvioidaan tuotettavan 12 gigawattituntia vuodessa. Määrä vastaa melkein 650 sähkölämmitteisen omakotitalon vuosikulutusta. Tällä katetaan suurin osa koko Hartwallin kaasuntarpeesta, joka on noin 70 % Hartwallin vuotuisesta lämpöenergian käytöstä.

Energiaa myös jätevedestä ja kaatopaikkakaasuista

Uusiutuvan biokaasun lisäksi Hartwallille tullaan tuottamaan energiaa Kujalan käytöstä poistetun kaatopaikan kaasuja hyödyntämällä.

”Kokonaisuus on suunniteltu tarkasti tälle paikalle – saamme hyötykäyttöön niin Kujalan vanhan kaatopaikan vapauttamat kaasut, kuin Hartwallin tuotantolaitoksen jätevesien lämpöenergian”, Haikarainen kertoo.

Käyttöön otetaan myös uusi sähkökattila, jolla tuotetaan osa Hartwallin tarvitsemasta höyrystä maakaasun sijaan.

Hartwall: Tomi Korte, tuotanto- ja toimitusketjujohtaja, Hartwall, tomi.korte@hartwall.fi, puh. +358 40 558 7179

Lahti Energia: Jouni Haikarainen, toimitusjohtaja, Lahti Energia, jouni.haikarainen@lahtienergia.fi, puh. +358 40 709 5690

Median yhteydenotot:

Hartwall: Titta Jaakkola, viestintä, puh. +358 50 592 9245, titta.jaakkola@hartwall.fi

Lahti Energia: Anne Tuovinen, viestintä, puh. +358 44 721 5846, anne.tuovinen@lahtienergia.fi

HARTWALL

Meidän tehtävämme on virkistää Suomea. Uskomme, että kaikissa tilanteissa, ihmisissä ja asioissa piilee mahdollisuuksia. Lasimme on aina puoliksi täynnä.

Hartwallilaisia on yhteensä 630, ja panimoala työllistää Suomessa välillisesti 26 000 ihmistä. Tuotantolaitoksemme sijaitsee Lahdessa, lähdevesipullottamo Karijoella ja pääkonttori Helsingissä. Kehitämme uusia ideoita sidosryhmiemme kanssa – janoamme menestystä yhdessä.

Laaja tuotevalikoimamme ulottuu vesistä viineihin. Tunnetuimmat tuotemerkkimme ovat Hartwall Jaffa, Hartwall Original Long Drink, Hartwall Novelle ja Lapin Kulta. Olemme myös Heineken- ja Pepsi-brändien yhteistyökumppani Suomessa. Edistämme vastuullista juomakulttuuria ja pidämme huolen, että sekä juomamme että tekomme ovat hyviä.

www.hartwall.fi

www.lahtienergia.fi