Hartwall Jaffa onnittelee graafikko Erik Bruunia katukuvassa

Ikonisten Jaffa-julisteiden tekijä, taiteilijaprofessori Erik Bruun, täyttää 7.4.2016 kunnioitettavat 90 vuotta. Hartwall Jaffa onnittelee taiteilijaa tuomalla huhtikuun 2016 alussa suurten kaupunkien katukuvaan Bruunin Jaffa-julisteen, johon on liitetty onnentoivotus yhdelle Suomen julistetaiteen ja -mainonnan merkittävimmistä pioneereista.

Mainosjulisteet viestin viejinä

Hartwall Jaffa sai alkunsa vuonna 1949. Ensimmäiset Jaffa-julisteet syntyivät Erik Bruunin kädestä 1950-luvulla. Tuolloin suomalaisissa kotitalouksissa televisio oli harvinaisuus ja sanomalehtien painojälki mustavalkoista. Värikkäällä mainosjulisteella esiteltiin suomalaisille uutuustuotteita.

-       Hartwall Jaffa -brändin ja Erik Bruunin yhteistyö on kestänyt jo yli 60 vuotta. Moni suomalainen tunnistaa Hartwall Jaffan juuri Bruunin julisteista ja halusimme tällä kampanjalla kunnioittaa tätä arvokasta työtä. Raikkautta pirskahteleva Jaffa appelsiinijuliste on luonteva tapa onnitella syntymäpäiväsankaria, kertoo Karita Taura, virvoitusjuomien tuotepäällikkö.

1950-luvulla raikas ja virkistävä Jaffa oli monelle suomalaiselle uudenlainen kokemus, sillä sitrushedelmiä oli tuolloin vain harvoin myynnissä. Hartwall Jaffa virvoitusjuomat saivat luonnollisen makunsa jo silloin aidoista hedelmistä, sillä niiden valmistuksessa käytetään aitoa hedelmämehua.

Merkkipäivää juhlistavat Jaffa-julisteet katukuvaan viikolla 14

Bruunin mukaan mainosjuliste on onnistunut, jos se toimii sadan metrin päästä ja jos siitä jää katsojalle hyvä mieli.

-       Halusimme esittää Erik Bruunille julkisen onnentoivotuksen, sillä hänen kädenjälkensä on vaikuttanut suomalaisessa katukuvassa näkyvään julistetaiteeseen jo vuosikymmeniä, jatkaa Karita Taura Hartwallilta.

Jaffa-julisteet nähdään 4.4.-10.4.2016 eri puolella Suomea: kaupungeissa kuten Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Hämeenlinna, Tampere, Turku, Pori, Jyväskylä, Kuopio ja Oulu. Kampanjassa ovat mukana markkinointitoimisto SEK ja ulkomainosyhtiö JCDecaux Finland Oy, jotka yhtyvät legendaarisen graafikon onnitteluihin yhdessä Hartwall Jaffan kanssa.

Käsinpiirretyt Jaffa-julisteet ovat Erik Bruunin tavaramerkki

Bruun ei ole koskaan käyttänyt Jaffa-töidensä suunnittelussa tietokonetta, vaan teokset ovat aina syntyneet siveltimellä.

Tuorein Jaffa-juliste on vuodelta 2013. Hartwall tilasi sen taitelijaprofessorilta, kun Bruun täytti 86 vuotta. Bruun palasi rakastetun Jaffa-aiheen pariin yli 50 vuoden tauon jälkeen, sillä tätä edeltävä työ valmistui vuonna 1962. Työhön Hartwall antoi vapaat kädet.

Rakastettujen Jaffa-julisteiden aiheet ovat jalostuneet myöhemmin muun muassa suomalaiskodeista löytyviksi verhoiksi ja sisustustyynyiksi.

Lisätietoja: Oy Hartwall Ab, tuotepäällikkö Karita Taura, karita.taura@hartwall.fi , puh. 050 595 2148 ja viestintäpäällikkö Taina Lampela-Helin, taina.lampela-helin@hartwall.fi , puh. 040 66846 00.

Sosiaalinen media: facebook.com/hartwalljaffa, instagram.com/hartwalljaffa, youtube.com/aitooikeajaffa

Kuva: http://mediapankki.hartwall.fi/?cart=3580-hkkajiliia&l=FI

Hartwall Jaffa®

Jo vuodesta 1949 markkinoilla ollut Hartwall Jaffa on Suomen arvostetuin virvoitusjuomabrändi. Tänä päivänä Hartwall Jaffa on monipuolinen tuoteperhe, jonka valikoimasta löytyy juomia monenlaiseen makuun. Hartwall Jaffa -juomien maku tulee aina aidosta hedelmästä, sillä kaikissa Hartwall Jaffa -juomissa käytetään aitoa hedelmämehua. Hartwall Jaffa -juomat valmistetaan Hartwallin Lahden virvoitusjuomatehtaassa ja niissä on Suomalaisen Työn liiton Avainlippu merkkinä kotimaisesta työstä. www.jaffa.fi

Hartwall on juoma-alan kasvava suunnannäyttäjä. Valmistamme suomalaisten rakastamia juomia arkeen ja juhlaan. Hartwallin tunnetuimmat tuotemerkit ovat Hartwall Jaffa, Hartwall Novelle, Lapin Kulta, Karjala ja Hartwall Original Long Drink. Olemme myös Heineken ja Pepsi -brändien yhteistyökumppani Suomessa.

Hartwallin moderni tuotantolaitos sijaitsee Lahdessa, lähdevesipullottamo Karijoella ja pääkonttori Helsingissä. Rakastettujen klassikoiden ja innovatiivisten uutuuksien parissa työskentelee 700 hartwallilaista, välillisesti työllistämme Suomessa 11 000 ihmistä. Olemme osa tanskalaista Royal Unibrew -konsernia. Edistämme vastuullista juomakulttuuria. Toimimme aktiivisesti ympäristön hyväksi ja korostamme lähituotantoa. Ilman Hartwallia Suomi olisi kuivempi paikka elää. www.hartwall.fi