Hartwall ostaa alkoholiyhtiö Pernod Ricardin suomalaisbrändit ja niiden valmistuksen Turussa

Hartwall vahvistaa asemiaan Suomen viinien ja väkevien markkinoilla ja ostaa ranskalaiselta alkoholiyhtiöltä Pernod Ricardilta sen Turussa valmistettavat tuotemerkit ja niiden tuotannon. Kaupan myötä Hartwallille siirtyy muun muassa ikoninen Minttu-likööri.

Pernod Ricard on yksi maailman suurimpia alkoholiyhtiöitä, joka on valmistanut pohjoisia tuotemerkkejään Turussa. Nyt Hartwall ostaa yhtiön paikallisen tuotevalikoiman, johon kuuluu niin väkeviä juomia, liköörejä kuin kotimaisia viinibrändejä, ja niiden valmistuksen Turussa. Tunnetuin Hartwallille kaupan jälkeen siirtyvä tuotemerkki on Minttu-likööri. Hartwallille siirtyvät myös esimerkiksi Lapponia-liköörit ja laaja valikoima marja- ja hedelmäviinejä sekä erilaisia glögejä.

”Hartwall on viime vuosina vahvistanut asemiaan viinien ja väkevien juomamarkkinassa ja on tällä hetkellä Suomen suurin viinien maahantuoja. Ikonisten juomabrändien saaminen Hartwallin valikoimaan vahvistaa entisestään kykyämme palvella asiakkaitamme laaja-alaisena juomatalona”, sanoo Hartwallin toimitusjohtaja Kalle Järvinen.

Hartwallin kotimainen tuotanto vahvistuu

Kaikki Hartwallille kaupan myötä siirtyvät tuotemerkit valmistetaan hiilineutraalisti tuotantolaitoksessa Turussa. Kaupan jälkeen myös Turun tehtaan toiminta ja henkilöstö siirtyvät Hartwallille.

”On todella hienoa, että pääsemme jatkamaan kotimaista tuotantoa Turussa. Turun uusiutuvalla energialla toimiva tehdas tarjoaa meille joustavuutta tuotantoomme mahdollistaen esimerkiksi pienemmät tuote-erät ja erilaiset pakkausratkaisut”, iloitsee Hartwallin tuotanto- ja toimitusketjujohtaja Tomi Korte.

Seuraavaksi kauppa menee kilpailuviranomaisten hyväksyttäväksi. Hartwallilla on entuudestaan tuotantolaitos ja logistiikkakeskus Lahdessa ja lähdevesipullottamo Karijoella. Lisäksi Hartwall valmistaa paikallispanimoissaan Helsingissä ja Tampereella craft-oluita.

”Suomalaiset arvostavat yhä enemmän juomavalinnoissaan paikallisuutta ja kotimaisuutta, ja sitä haluamme myös jatkossa tarjota”, Järvinen sanoo.

Kuvat: https://mediapankki.hartwall.fi/l/wcL22jkCDqQn

Hartwall:

Titta Jaakkola, Hartwall, Head of Communications & Content, titta.jaakkola@hartwall.fi, +358 50 592 9245

Pernod Ricard:

Florence Tresarrieu, Global SVP Relations Investisseurs & Trésorerie, +33 (0) 1 70 93 17 03
Edward Mayle, Directeur Relations Investisseurs, +33 (0) 1 70 93 17 13
Emmanuel Vouin, Head of External Engagement, +33 (0) 1 70 93 16 34

HARTWALL

Meidän tehtävämme on virkistää Suomea. Uskomme, että kaikissa tilanteissa, ihmisissä ja asioissa piilee mahdollisuuksia. Lasimme on aina puoliksi täynnä.

Tuotantolaitoksemme sijaitsee Lahdessa ja lähdevesipullottamo Karijoella. Laaja tuotevalikoimamme ulottuu vesistä viineihin. Meillä valmistuu esimerkiksi Hartwall Jaffa, Hartwall Original Long Drink, Hartwall Novelle ja Lahden Erikois. Olemme myös Heineken- ja Pepsi-brändien yhteistyökumppani Suomessa ja tuomme maailmalta satoja laatujuomia viineistä kahviin.

Teemme Suomessa sekä hyviä juomia että hyviä tekoja. Kehitämme tuotantoamme yhä ympäristöystävällisemmäksi: Lahdessa juomamme valmistetaan jo täysin hiilineutraalisti. Edistämme vastuullista juomakulttuuria ja tuomme uusia hyvää tekeviä juomia valikoimaamme. Kaiken takana on yli 700 hartwallilaista, joiden hyvinvointi on meille kaikista tärkeintä – janoamme menestystä yhdessä.

www.hartwall.fi

Pernod Ricard

Pernod Ricard is a worldwide leader in the spirits and wine industry, blending traditional craftsmanship, state-of-the-art brand-building, and global distribution technologies. Our prestigious portfolio of premium to luxury brands includes Absolut vodka, Ricard pastis, Ballantine’s, Chivas Regal, Royal Salute, and The Glenlivet Scotch whiskies, Jameson Irish whiskey, Martell cognac, Havana Club rum, Beefeater gin, Malibu liqueur and Mumm and Perrier-Jouët champagnes. Our mission is to ensure the long-term development of our brands with full respect for people and the environment, while empowering our employees around the world to be ambassadors of our purposeful, inclusive and responsible culture of authentic conviviality. Pernod Ricard’s consolidated sales amounted to €11,598 million in fiscal year FY24.

Pernod Ricard is listed on Euronext (Ticker: RI; ISIN Code:FR0000120693) and is part of the CAC 40 and Eurostoxx 50 indices.