• Oy Hartwall Ab/

Hartwall panostaa päästöttömiin kuljetuksiin: mittava investointi latauspisteisiin käynnistää raskaan liikenteen sähköistymisen

Hartwallin juomat saavat jatkossa täysin päästötöntä kyytiä, kun niitä kuljettaa Suomen ensimmäinen sähköllä kulkeva Volvo FH Aero-mallin HCT-yhdistelmä. Hartwallin Lahden panimolle asennetaan uudet lastausasemat tukemaan raskaan liikenteen siirtymistä päästöttömiin vaihtoehtoihin.

Hartwallilla on jo pitkään tehty töitä kuljetusten päästöjen vähentämiseksi. Vuonna 2021 Hartwall selvitti yhdessä Teknologian tutkimuskeskuksen kanssa erilaisia keinoja kotimaan kuljetusten pienentämiseen datan avulla.

“Logistiikassa syntyy noin 11 prosenttia koko arvoketjun päästöistä”, avaa Hartwallin logistiikkapäällikkö Tomi Heinäaho, joka kertoo laskelmien koskevan koko Royal Unibrew -konsernia.

“Projektin kautta saimme konkreettisia oppeja siitä, millä keinoin päästöt saadaan kuriin.”

Tutkimustulosten perusteella Hartwallilla on testattu päästöttömiä logistiikkaratkaisuja. Viimeisimpänä hankittiin ajoon sähköllä kulkeva yli 31-metrinen ajoneuvoyhdistelmä.

"Uskomme, että sähköistäminen on avaintekijä kohti päästöttömiä maantiekuljetuksia. Meillä on hyviä kokemuksia täyssähköisistä raskaista HCT-yhdistelmistä tehtävissä, joissa on suuret kokonaispainot ja korkea käyttöaste”, kertoo Volvon sähköisistä kuljetusratkaisuista vastaava tuotepäällikkö Janne Silvonen.

Juomalastissa Lahden ja Helsingin välillä kulkevan täyssähköisen yhdistelmän päästöt ovat jopa 100 prosenttia pienemmät kuin fossiilisilla polttoaineilla kulkevissa autoissa. Täysperävaunuyhdistelmän omistaa ja sitä operoi Storemen Logistics.

“Tämä on meille iso ja innostava avaus! Nyt pääsemme keräämään yhdessä Hartwallin ja Volvon kanssa lisää kokemuksia raskaista sähköajoneuvoista kaupallisessa HCT-käytössä”, iloitsee toimitusjohtaja Jari Jokinen.

Latauspisteisiin investoiminen tukee sähköistymistä

Hartwall sijoittaa uusiutuviin polttoaineisiin ja uudenlaiseen ajoneuvotekniikkaan, mutta myös latauspisteisiin. Destia asentaa Kempowerin latauspisteet Hartwallin panimolle Lahdessa ja ne saadaan käyttöön syksyn aikana.

“Tämä on mittava investointi, joka tukee raskaan liikenteen sähköistymistä”, kertoo Hartwallin logistiikkapäällikkö Tomi Heinäaho.

Yhdistelmää operoivan Storemen Logisticsin Jokinen kertoo, että 21 tunnin vuorokausiajoon suunnitellun 68 tonnia painavan yhdistelmän lataaminen tulee optimoida.

“Hartwallilla pääsemme lataamaan akut lastauksen aikana uusien latauspisteiden ansiosta.”

Nyt käyttöön otetun uuden täyssähköisen Aero-mallin lisäksi Hartwallilla on käytössä sähköllä kulkevia pakettiautoja ja sähkökuorma-autoja kaupunkijakelussa. Lisäksi teillä liikkuu biokaasulla kulkevia ajoneuvoyhdistelmiä siirtoajossa ja biokaasulla kulkevia kuorma-autoja maaseutujakelussa. Haja-asutusalueilla Hartwall on siirtynyt osin yhdistettyihin kuljetuksiin, joka tarkoittaa sitä, että juomien lisäksi samassa kuljetuksessa voidaan toimittaa myös muita tuotteita.

“Yksi dataan perustuva askel kerrallaan pääsemme lähemmäksi päästöjen puolittamista ja lopulta nettonollaa”, Heinäaho iloitsee.

Faktaboksi

Volvo FH Electric Aero -HCT-täysperävaunuyhdistelmä

Yhdistelmän paino: 68 000 kg
Yhdistelmän pituus: 31,2 m
Akkujen kapasiteetti: 540 kWh
Range: 200 km täydessä juomalastissa
Moottorin teho: 490 KW = n. 666 HV
Vääntö: 2400 Nm

Kuvat mediapankissa

Median yhteydentotot:

Hartwall: Titta Jaakkola, Hartwall, viestintäjohtaja, titta.jaakkola@hartwall.fi, +358 50 592 9245

Volvo: Janne Silvonen, Volvo Finland Ab, Commercial and Technical Manager Electromobility, janne.silvonen@volvo.com, +358 40 922 3206

HARTWALL

Meidän tehtävämme on virkistää Suomea. Uskomme, että kaikissa tilanteissa, ihmisissä ja asioissa piilee mahdollisuuksia. Lasimme on aina puoliksi täynnä.

Tuotantolaitoksemme sijaitsee Lahdessa ja lähdevesipullottamo Karijoella. Laaja tuotevalikoimamme ulottuu vesistä viineihin. Meillä valmistuu esimerkiksi Hartwall Jaffa, Hartwall Original Long Drink, Hartwall Novelle ja Lahden Erikois. Olemme myös Heineken- ja Pepsi-brändien yhteistyökumppani Suomessa ja tuomme maailmalta satoja laatujuomia viineistä kahviin.

Teemme Suomessa sekä hyviä juomia että hyviä tekoja. Kehitämme tuotantoamme yhä ympäristöystävällisemmäksi: Lahdessa juomamme valmistetaan jo täysin hiilineutraalisti. Edistämme vastuullista juomakulttuuria ja tuomme uusia hyvää tekeviä juomia valikoimaamme. Kaiken takana on yli 700 hartwallilaista, joiden hyvinvointi on meille kaikista tärkeintä – janoamme menestystä yhdessä.

Volvo Trucks (maahantuonti: Volvo Finland Ab)

Volvo Trucks myy asiakkailleen kuljetusten kokonaisratkaisuja. Yritys tarjoaa täyden tuotevalikoiman keskiraskaista raskaisiin kuorma-autoihin, ja maailmanlaajuisesti sillä on 2 200 toimipisteen verkosto noin 130 maassa. Volvon kuorma-autoja valmistetaan 12 maassa eri puolilla maailmaa. Vuonna 2023 toimitettiin maailmanlaajuisesti noin 145 000 Volvo kuorma-autoa.

Volvo Trucks on osa Volvo Groupia, joka on maailman johtavia kuorma- ja linja-autojen, rakennuskoneiden sekä meri- ja teollisuusmoottorien valmistajia. Volvo Group tarjoaa myös kokonaisvaltaisia rahoitus- ja palveluratkaisuja. Volvo Trucksin työ perustuu yhtiön perusarvoihin, jotka ovat laatu, turvallisuus ja ympäristöstä huolehtiminen.