Hartwallista Suomen suurin viinimaahantuoja

Maailman johtaviin viinintuottajiin kuuluvan VSPT Wine Groupin Viña San Pedro, Viña Santa Helena, Graffigna ja La Celia löytyvät jatkossa Hartwallin jo ennestään laajasta viinivalikoimasta. Uusi kumppani tekee panimotalona paremmin tunnetusta Hartwallista Suomen suurimman viinimaahantuojan.

Hartwall on viime vuosina vahvistanut asemaansa Suomen viinimarkkinalla. Nyt yritys kasvattaa laajaa ja laadukasta viinivalikoimaansa entisestään. Yhteistyö maailman johtaviin viinintuottajiin kuuluvan chileläisen VSPT Wine Groupin kanssa tekee Hartwallista Suomen suurimman viinimaahantuojan.

”Olemme ylpeitä uudesta kumppanista ja innoissamme siitä, että pääsemme tuomaan Suomen markkinoille upeita uuden maailman viinejä”, sanoo Hartwallin viinien ja väkevien liiketoimintayksikön johtaja Marianna Godenhjelm.

Tarjolla on laaja valikoima laadukkaita ja suomalaisten rakastamia viinejä

Hartwallin uudella kumppanilla, vuonna 1865 perustetulla Viña San Pedrolla, on yli 2500 hehtaaria viininviljelysmaata, ja viinejä viedään yli 80 maahan ympäri maailman.

Portfolioon kuuluvat tunnetut chileläiset viinimerkit Gato Negro ja Santa Helena – jotka molemmat sopivat hyvin suomalaiseen makuun – saatetaan suomalaisten saataville Alkon hyllyyn jatkossa Hartwallin avulla.

Viña San Pedrolta tulee Suomen viinimarkkinoille myös palkittuja premium-viinibrändejä.

“Raikkautensa Pohjois-Chilen Elqui-laakson maaperästä saava 1865-sarjan Pinot Noir löytyy esimerkiksi Alkon erikoiserästä. Viinisarja on palkittu useasti ja tämä lumoavasti mansikan, vadelman ja karpalon aromeja esiin tuova viini on saanut erinomaista palautetta maailman tunnetuimmilta viiniasiantuntijoilta”, kertoo Hartwallin Business Manager ja Sommelier Richard Roos.

Ympäristöystävällisempiä viinivalintoja

Hartwallilla on isot vastuullisuustavoitteet. Yritys pyrkii puolittamaan koko arvoketjun päästöt vuoteen 2030 mennessä. Vastuullisuustyötä tehdään yhdessä kumppaneiden kanssa.

VSPT Wine Groupin omaan kestävän kehityksen ohjelmaan sisältyy konkreettisia toimia ilmastonmuutoksen ja kestävän kehityksen edistämiseksi. Yritys huomioi muun muassa energian- ja vedenkulutuksen, panostaa ihmisten hyvinvointiin ja tukee toimissaan luonnon monimuotoisuutta kestävällä viininviljelyllä.

Vuonna 2023 VSPT Wine Groupista tuli International Wineries for Climate Action -järjestön kultajäsen. Järjestön tavoitteena on nollata viiniteollisuuden hiilidioksidipäästöt vuoteen 2050 mennessä.

”Saimme viime vuonna Lahden tuotantomme hiilineutraalisiksi paikallista kiertotaloutta hyödyntävän biokaasulaitoksen ansiosta. Myös VSPT Wine Groupilla on oma biokaasulaitos, Chilen ensimmäinen, jossa energiaa saadaan sadonkorjuujätteistä”, iloitsee Godenhjelm.

Myös viinien pakkausmateriaaleilla on iso ilmastovaikutus, ja Gato Negro -viinejä voi pitää malliesimerkkinä ympäristövastuullisista pakkauksista. Hanapakkausten lisäksi tuotteita pakataan ympäristöystävällisiin tetrakartonkipakkauksiin, muovipulloihin ja kevyempiin lasipulloihin.

Median yhteydenotot:

Hartwall: Titta Jaakkola, Hartwall, viestintä, titta.jaakkola@hartwall.fi, +358 50 592 9245

Kuvat: Hartwallin mediapankki

HARTWALL

Meidän tehtävämme on virkistää Suomea. Uskomme, että kaikissa tilanteissa, ihmisissä ja asioissa piilee mahdollisuuksia. Lasimme on aina puoliksi täynnä.

Tuotantolaitoksemme sijaitsee Lahdessa ja lähdevesipullottamo Karijoella. Laaja tuotevalikoimamme ulottuu vesistä viineihin. Meillä valmistuu esimerkiksi Hartwall Jaffa, Hartwall Original Long Drink, Hartwall Novelle ja Lahden Erikois. Olemme myös Heineken- ja Pepsi-brändien yhteistyökumppani Suomessa ja tuomme maailmalta satoja laatujuomia viineistä kahviin.

Teemme Suomessa sekä hyviä juomia että hyviä tekoja. Kehitämme tuotantoamme yhä ympäristöystävällisemmäksi: Lahdessa juomamme valmistetaan jo täysin hiilineutraalisti. Edistämme vastuullista juomakulttuuria ja tuomme uusia hyvää tekeviä juomia valikoimaamme. Kaiken takana on yli 630 hartwallilaista, joiden hyvinvointi on meille kaikista tärkeintä – janoamme menestystä yhdessä.

www.hartwall.fi