Kohti nettonollaa: Hartwallin Lahden tuotannosta täysin fossiilivapaa

Vuonna 2023 otettiin Hartwallilla merkittäviä askeleita ympäristövaikutusten pienentämiseksi. Yksi Hartwallin vastuullisuusohjelman tärkeimmistä tavoitteista saavutettiin, kun Lahden tuotannosta tuli biokaasulaitoksen ansiosta fossiilivapaa. Tavoitteena on vähentää koko arvoketjun päästöt nettonollaan vuoteen 2040 mennessä.

Hartwallin Lahden tuotannosta saatiin vuonna 2023 nollapäästöistä tehtaan pihaan rakennetun biokaasulaitoksen ansiosta. Laitos tuottaa energiaa ohrapohjaisesta mäskistä, jota jää yli oluen panemisesta. Energiantuotannosta ylijäävä aines palautetaan läheiselle Yli-Mäkelän tilalle ravitsemaan seuraavaa ohrasatoa.

“Me emme kompensoi päästöjä, sillä kiertotalouteen perustuva ratkaisu takaa nollapäästöt Lahdessa”, iloitsee Hartwallin laki- ja yritysvastuujohtaja Hanna Sivenius

“Ratkaisu on innovatiivinen ja toivottavasti inspiroi myös muita miettimään uusia, ilmastoystävällisiä tapoja toimia.”

Vastuullisuustavoitteille SBT-hyväksyntä

Hartwallin yhdessä Royal Unibrew -konsernin kanssa asettaman vastuullisuusohjelman toimenpiteet hyväksyttiin lokakuussa 2023 tieteeseen perustuvassa Science Based Targets –työryhmässä.

“Tähän pääseminen on vaatinut vastuullisempaa ajattelumallia ihan jokaiselta hartwallilaiselta”, Sivenius sanoo.

Kansainvälinen hanke tarjoaa yrityksille yhtenäisen laskentatavan asettaa hiilidioksipäästörajat niin, ettei maapallon lämpötila nouse yli 1,5 astetta. Vuoden 2023 loppuun mennessä maailmanlaajuisesti noin 4000 yrityksen tavoitteet ovat saaneet hankkeen hyväksynnän.

Pakkausmateriaalien merkitys arvoketjussa suurin

Konsernitasolla tehty selvitys paljastaa, että pakkausmateriaalit muodostavat 42 prosenttia päästöistä ollen suurin yksittäinen päästölähde. Hartwallilla tehdään jatkuvasti töitä vastuullisempien pakkausvalintojen löytämiseksi. Muutoksia vauhdittaa myös lainsäädäntö. Vuoden alusta voimaan tullut EU:n SUP-direktiivi toi mukanaan saranakorkit.

“Saimme uudistuksen toteutettua lisäämättä korkissa käytettävän muovin määrää”, Sivenius sanoo.

Vastuullisuustyö ei koskaan ole valmis

Morningstar Sustainalytics arvioi ESG-riskiluokituksessaan Hartwallin osana Royal Unibrew –konsernia alkoholijuomateollisuuden maailmanlaajuisesti parhaiten suoriutuneeksi yritykseksi vuonna 2023.

Myös konsernimme tavoite vähentää koko arvoketjun päästöt nettonollaan vuoteen 2040 mennessä hyväksyttiin SBT-hankkeessa vast’ikään.

“Edessä on iso savotta, mutta yhdessä kumppaneidemme kanssa tekemällä ja biokaasulaitoksen kaltaisia innovaatioita ajamalla pääsemme tavoitteisiin.”

Hartwallin vuoden 2023 vastuullisuuskoosteen pääset lukemaan kokonaisuudessaan täältä

Titta Jaakkola, Hartwall, viestintä,
titta.jaakkola@hartwall.fi, +358 50 592 9245

HARTWALL

Meidän tehtävämme on virkistää Suomea. Uskomme, että kaikissa tilanteissa, ihmisissä ja asioissa piilee mahdollisuuksia. Lasimme on aina puoliksi täynnä.

Tuotantolaitoksemme sijaitsee Lahdessa ja lähdevesipullottamo Karijoella. Laaja tuotevalikoimamme ulottuu vesistä viineihin. Meillä valmistuu esimerkiksi Hartwall Jaffa, Hartwall Original Long Drink, Hartwall Novelle ja Lahden Erikois. Olemme myös Heineken- ja Pepsi-brändien yhteistyökumppani Suomessa ja tuomme maailmalta satoja laatujuomia viineistä kahviin.

Teemme Suomessa sekä hyviä juomia että hyviä tekoja. Kehitämme tuotantoamme yhä ympäristöystävällisemmäksi: juomamme Lahdessa valmistetaan jo hiilineutraalisti. Edistämme vastuullista juomakulttuuria ja tuomme uusia hyvää tekeviä juomia valikoimaamme. Kaiken takana on yli 700 hartwallilaista, joiden hyvinvointi on meille kaikista tärkeintä – janoamme menestystä yhdessä.

www.hartwall.fi