Kotimaisia pienpanimo-oluita Hartwa-Traden valikoimaan

Hartwallin tytäryhtiö Hartwa-Traden tuotevalikoima laajenee erikoisoluilla ja -siidereillä. Ensimmäisenä valikoimiin tulee kotimaisten pienpanimoiden Teerenpelin ja Ålands Bryggerin pullo-oluita ja siidereitä.

Hartwall ja Hartwa-Trade haluavat yhdessä vastata erikoisoluiden kasvavaan kysyntään.

"Hartwallin tavoitteena on pitkäjänteinen olutmarkkinan kehittäminen ja oluen arvostuksen nostaminen. Suomalaiset ovat yhä kiinnostuneempia kokeilemaan uusia ja erilaisia oluita tuttujen tuotemerkkien rinnalla, ja tähän kysyntään haluamme vastata parhaalla mahdollisella tavalla. Hartwall jatkaa omaa tuotekehitystään oluissa ja laajentaa olutkirjoaan myös tuontioluilla, mutta Hartwa-Traden kautta saamme valikoimiimme myös pienempiä olutmerkkejä", Hartwallin toimitusjohtaja Yrjö Närhinen sanoo.

Ensimmäisenä Hartwa-Traden valikoimiin tulee Teerenpeli ja Ålands Bryggeri -pienpanimoiden oluita ja siidereitä. Teerenpeli on lahtelainen pienpanimo, jonka tuotteista Hartwa-Traden myyntiin tulevat Onnenpekka ja Laiskajaakko -oluet, Lempi-siiderit ja Teerenpelin Mallasviski. Oluita ja siidereitä myydään 0,75 ja 0,33 litran puolloissa. Ålands Bryggeri on Ahvenanmaalla toimiva, vuonna 2004 perustettu pienpanimo, joka tunnetaan Stallhagen-oluistaan. Vuonna 2008 panimolla oli myynnissä 10 eri olutta, joista 5 oli kausioluita. Kiitosta on kerännyt erityisesti Stallhagen Julbock -jouluolut.

Molemmille panimoille uusi myynti- ja jakelusopimus tarjoaa mahdollisuuden tavoittaa laajempi kuluttajakunta ja kasvattaa myös omaa tuotantoaan.

"Yhteistyössä Hartwa-Traden kanssa meillä on ensimmäistä kertaa mahdollisuus tarjota tuotteitamme laajemmalle yleisölle. Tähän asti olemme myyneet tuotteitamme ensisijaisesti omissa ravintoloissamme, mutta nyt Hartwa-Traden kattavan jakelun kautta meillä on mahdollisuus tavoittaa koko Suomi. Uuden myynti- ja jakeluyhteistyön myötä olemme kasvattaneet myös panimomme kapasiteettia. Panimomme laajennus valmistui huhtikuussa 2009", Teerenpelin toimitusjohtaja Anssi Pyysing sanoo.

"Olemme ylpeitä, että olemme saaneet Hartwa-Traden yhteistyökumppaniksemme. Panimomme 4 työntekijää saa näin tuekseen toimivan myynti- ja jakeluorganisaation. Valtaosa tuotteistamme on tähän asti myyty Ahvenmaalla, nyt pääsemme tosissamme laajentumaan koko Suomeen. Talven aikana otimme käyttöön uudet panimolaitteistot, joten tuotantokapasiteettimme pystyy nyt palvelemaan suurempaa yleisöä", Ålands Bryggerin toimitusjohtaja Stefan Blomqvist sanoo.

Teerenpelin ja Ålands Bryggerin oluet ja siiderit ovat Hartwa-Traden myynnissä 1.6. alkaen ravintolakanavan valikoimissa. Olutvalikoimaa on tavoitteena laajentaa myös Suomen markkinoille sopivilla ulkomaisilla erikoisoluilla.