Kuplivaa lasiin Itävallasta: Klosterneuburg Mathäi Brut

Itävaltalaisten kuohuviinien tarjontaan saadaan tervetullutta lisäystä maaliskuussa. Klosterneuburgin luostarin valmistama elegantti Mathäi Brut on nimetty apotti Christoph Mathäin mukaan. Virkaveljensä Dom Perignonin aikalainen oli itävaltalaisen viininvalmistuksen uranuurtaja.

Wienin pohjoispuolella sijaitseva 900-vuotias barokkityylinen Klosterneuburgin luostari on paitsi suosittu matkailukohde, myös moderni viinintuottaja ja kestävän kehityksen edelläkävijä. Sen viineissä korostuvat alueellisuus ja rypäleille tyypilliset luonteenpiirteet.

Luostari omistaa yli sata hehtaaria viinitarhoja neljällä alueella, joiden erilaiset maaperät ja ilmasto-olosuhteet takaavat parhaat mahdolliset kasvuolosuhteet jokaiselle rypälelajikkeelle. Viininvalmistus on rypäleiden osalta omavaraista, ja kaikki viinit valmistetaan paikan päällä. Kypsyttämistä varten luostarirakennuksen alla on upea nelikerroksinen kellariverkosto.

Osa Klosterneuburgin tarhoista on tuottanut viiniä satojen vuosien ajan. Samanlaista tulevaisuutta silmällä pitäen viininvalmistusta on viime vuosina kehitetty ilmastoystävälliseksi ja hiilineutraaliksi. Klosterneuburg onkin Euroopan ensimmäinen sertifioitu pienen hiilijalanjäljen saavuttanut viinitalo.

Klosterneuburgin hienostunut kuohuviini Mathäi Brut on valmistettu Grüner Veltliner -rypäleistä, perinteistä samppanjamenetelmää käyttäen. Väriltään viini on vaaleankeltainen, tuoksussa on hedelmäisyyttä ja raikkautta. Maussa on viheromenaa, sitrusta ja pientä mausteisuutta. Koostumus on erittäin kuiva, keskihapokas ja runsas. Jälkimaku on pitkä ja täyteläinen.

Ruokaviininä Mathäi Brut pääsee oikeuksiinsa äyriäisten tai tyylikkäiden kalaruokien kera, mutta se on täydellinen valinta myös sellaisenaan nautittavaksi hyviin hetkiin.

Stift Klosterneuburg Mathäi Brut

Alkon tuotenumero 544037
Vähittäismyyntihinta 16,84 € (0,75 litraa)
Tuote tulee Alkon vakiovalikoimaan 10.3.2014