Lakimuutos laajentaa kauppojen viinivalikoimaa – aito vahvempi lonkero jää Alkon hyllylle

Eduskunnassa hyväksytty lakimuutos tuo alle 8-prosenttiset käymisteitse valmistetut alkoholijuomat ruokakauppoihin. Lakimuutoksen myötä päivittäistavarakaupoista löytyy jatkossa myös laadukkaita viinejä ja viinijuomia. Tislepohjaiset juomasekoitukset, kuten alkuperäinen lonkero Original Long Drink vahvempana jää sen sijaan myyntiin vain Alkoon.

Päivittäistavarakaupoissa on jatkossa mahdollista myydä enintään 8-prosenttisia, käymisteitse valmistettuja alkoholijuomia, kuten oluita, viinejä, siidereitä ja juomasekoituksia.

“Olemme tietenkin pettyneitä siihen, että ruokakauppoihin tulevat vain käymisteitse valmistetut alkoholijuomat. Myynnin rajaamiseen kaupoissa juoman valmistustavan perusteella ei ole järkevää perustetta, ja se on sekä EU-oikeuden vastaista että kilpailua rajoittavaa. Myös kuluttajien on varmasti hyvin vaikea hahmottaa, mitä juomia saa jatkossa ruokakaupasta ja mitä Alkosta”, kommentoi Hartwallin toimitusjohtaja Kalle Järvinen tänään eduskunnassa hyväksyttyä uutta alkoholilakia.

“Nähtäväksi jää, millaisia sanktioita lakimuutoksesta EU:lta tulee”, hän jatkaa.

Uuden lain haasteista huolimatta Hartwall tulee kehittämään juomatarjontaansa myös päivittäistavarakaupoissa alkoholilain sallimissa puitteissa.

”Lain vaikutukset tulemme näkemään pidemmällä aikavälillä, mutta pelkäänpä niiden olevan toista kuin mitä poliitikot ovat juhlapuheissaan kertoneet.”

Viinien valikoima kasvaa

Suomen suurimpana viinimaahantuojana Hartwall tuo kauppoihin suomalaisten rakastamien viinibrändien matala-alkoholisia tuotteita. Viinin alkoholipitoisuutta on mahdollista laskea joko luonnollisesti tai tekniikan avulla.

“Perinteisempien, usein laatuluokiteltujen viinien käyminen pysäytetään jäähdyttämällä. Silloin myös sokeripitoisuus on korkeampi”, avaa Hartwallin Wine Ambassador Asko Mäntymäki.

Viinin alkoholipitoisuutta voi alentaa myös sekoittamalla viiniä ja alkoholitonta viiniä. Kun osa alkoholista on poistettu, saadaan aikaan kuivempi viini.

“Kolmas tapa on laimentaa viiniä osittain vedellä. Silloin viini usein aromisoidaan esimerkiksi marja- tai rypälearomilla. Tämä valmistustapa muuttaa myös nimeä, jolloin puhumme viinijuomista”, Mäntymäki opastaa.

Päivittäistavarakaupoissa tullaan näkemään suosittujen viinibrändien matala-alkoholisia viinejä ja viinijuomia, kuten Gato Negro, JP. Chenet, Freixenet, Hans Baer, Ricossa, Mionetto, Zensa ja Helle.

Hartwallin jo tutut vahvemmat oluet laajempaan jakeluun

Entistä laajemman viinivalikoiman lisäksi kaupan hyllyiltä tulee löytymään jo Alkon valikoimista tuttuja oluita, kuten Lahden Erikoisen, Karjalan, Auran ja Lagunitaksen vahvempia oluita. Hartwall tuo kauppoihin takaisin myös suomalaisille tutun Otto-lonkeron 8 % vahvuisena.

”Kaupoista tulee löytymään entistä parempi valikoima laadukkaita ja maistuvia juomia. Yhdessä kauppojen kanssa huolehdimme siitä, että suomalaiset löytävät helposti parhaan juomavaihtoehdon erilaisiin tilanteisiin ja kippistelyhetkiin”, lupaa Hartwallin kauppakanavan johtaja Tiina Sell.

Kuvat: https://mediapankki.hartwall.fi/l/nPQLcF5HMpQh

Median yhteydentotot:

Hartwall: Titta Jaakkola, Hartwall, viestintä, titta.jaakkola@hartwall.fi, +358 50 592 9245

HARTWALL

Meidän tehtävämme on virkistää Suomea. Uskomme, että kaikissa tilanteissa, ihmisissä ja asioissa piilee mahdollisuuksia. Lasimme on aina puoliksi täynnä.

Tuotantolaitoksemme sijaitsee Lahdessa ja lähdevesipullottamo Karijoella. Laaja tuotevalikoimamme ulottuu vesistä viineihin. Meillä valmistuu esimerkiksi Hartwall Jaffa, Hartwall Original Long Drink, Hartwall Novelle ja Lahden Erikois. Olemme myös Heineken- ja Pepsi-brändien yhteistyökumppani Suomessa ja tuomme maailmalta satoja laatujuomia viineistä kahviin.

Teemme Suomessa sekä hyviä juomia että hyviä tekoja. Kehitämme tuotantoamme yhä ympäristöystävällisemmäksi: Lahdessa juomamme valmistetaan jo täysin hiilineutraalisti. Edistämme vastuullista juomakulttuuria ja tuomme uusia hyvää tekeviä juomia valikoimaamme. Kaiken takana on 700 hartwallilaista, joiden hyvinvointi on meille kaikista tärkeintä – janoamme menestystä yhdessä.

www.hartwall.fi