Matala-alkoholillisten ja alkoholittomien juomien kysyntä selkeässä kasvussa

Miedompien ja alkoholittomien oluiden kysyntä Suomessa ja Euroopassa on kasvussa. Tämä näkyy Hartwallin Sininen 3,5 % ja Lapin Kulta Arctic Malt 0,0 % -oluiden sekä Foster's Radler 2,0 % oluen ja virvoitusjuoman sekoituksen menestyksenä Suomessa. Uusia panimojuomia kehitetään läheisessä yhteistyössä kuluttajien ja asiakkaiden kanssa.

Eurooppalaiset juomatavat ovat rantautuneet Suomeen

Mietojen ja alkoholittomien juomien kasvua vauhdittaa muun muassa voimistuva hyvinvointi- ja terveystrendi. Kuluttajat Suomessa ja Euroopassa arvostavat matala-alkoholillisia ja alkoholittomia juomia yhä enemmän.

Arjen nautiskelu, liikkuva elämäntapa ja väestön ikääntyminen vaikuttavat myös kulutuksen kasvuun. Juomavalinnoista on tulossa enenevässä määrin osa yksilöllistä identiteettiä.

Hartwall uskoo Sininen 3,5 %-oluen menestykseen

Hartwall on juomamarkkinoiden edelläkävijä ja vastaa kuluttajien tarpeisiin tarjoamalla kattavan valikoiman alkoholittomia ja matala-alkoholillisia juomia. Hartwallin Lahden panimon valmistamat Lapin Kulta Arctic Malt 0,0 %, Foster’s Radler 2,0 % ja Sininen 3,5 % ovat menestyneet hyvin.

-  Me Hartwallilla uskomme vahvasti Sininen 3, 5% -oluen menestykseen. Tuoteperheen myynti on kasvussa. Haluamme tarjota kuluttajille monipuolisia vaihtoehtoja eri käyttötilanteisiin. Sininen 3,5% -olut kiinnostaa ja puhuttelee erityisesti +55-vuotiaiden kuluttajaryhmää, jossa miedompia vaihtoehtoja suositaan, kertoo alkoholijuomien kategoriamarkkinointijohtaja Meri Vainikka Hartwallilta.

Vuonna 2013 markkinoille tullut Lapin Kulta Arctic Malt 0,0 % on ensimmäinen kotimainen alkoholiton olut. Maaliskuussa 2015 myyntiin palaa viime kesän suosikkijuoma, Foster’s Radler Grape 2,0 %, joka entisestään laajentaa matala-alkoholillisten juomien valikoimaa.

S-ryhmällä keskeinen rooli Sininen 3,5% -oluen markkinoille tulossa

Hartwallin Sininen on laadukas suomalainen lager, jota valmistettiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1935. Klassikkobrändi laajeni vuonna 2012 matala-alkoholillisiin oluisiin. Yksi kimmoke oli vahva asiakasnäkemys. Sininen 3,5 % syntyi läheisessä yhteistyössä S-ryhmän kanssa.

-  S-ryhmä ideoi kakkosolutta yhteistyössä Hartwallin kanssa. Meistä on tärkeää, että valikoimistamme löytyvät kaikki vahvuudet alkoholittomasta oluesta keskiolueen. Kakkosolut on vakiinnuttanut paikkansa mietona vaihtoehtona olutvalikoimissamme. Viime vuonna sen myynti oli yli 2 miljoonaa litraa ja se on edelleen kasvussa, toteaa valikoimajohtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän marketkaupasta.

Maku ratkaisee myös miedoissa ja alkoholittomissa juomissa

Kuluttaja odottaa matala-alkoholillisilta, kuten alkoholittomilta juomilta aitoa ja luonnollista makua, raikkautta ja keveyttä.

Miedompien vaihtoehtojen tarjoaminen on osa vuonna 1836 perustetun Hartwallin vastuullisuusajattelua. Hartwall on mukana muun muassa kohtuullisesti.fi -sivustossa, joka tarjoaa tietoa vastuullista juomakulttuurista.

Oy Hartwall Ab, kategoriamarkkinointijohtaja Meri Vainikka, meri.vainikka@hartwall.fi, puh. 020 717 2006

Oy Hartwall Ab, viestintäpäällikkö Taina Lampela-Helin, taina.lampela-helin@hartwall.fi , puh. 020 717 2100

Tuotekuvat: