Mustekala levittää harmaat lonkeronsa Suomen vesistöihin

Suomen vesistöjen pinnan alta kuuluu kummia: uusi tulokas on löytänyt tiensä Suomeen vesistöihin. Harmaat lonkeronsa maamme vesistöihin levittänyt mustekala viihtyy erityisesti viileissä vesissä eikä aiheuta harmia ekosysteemilleUusi tulokaslaji on onnistuttu ikuistamaan luontodokumenttiin.

Tänä kesänä Suomen vesistöt valtaa uusi tulokas: mustekala. Aiemmin näissä vesissä tuntematon laji on levittänyt lonkeronsa vesistöihin ympäri Suomen.

Mustekalan käyttäytymistä ja toimintaa sille uudessa, mutta luontevassa ympäristössä todistava dokumentti on katsottavissa täältä.

Aidolla mustekalalla on kahdeksan aitoa lonkeroa

Mustekala on kahdeksan Original Long Drink -lonkerotölkkiä ja lonkeronsininen katiska on niille säilytys- ja viilennyspaikka. Lonkerot on helppo laskea kylmenemään matalaan veteen ja katiskan sijainnin paikallistaa helposti raidoitetun kohon avulla. Juomien viilentämiseksi ei enää tarvitse kikkailla esimerkiksi veteen laitetun muovipussin tai  lavuaariin ja ämpäriin lasketun veden kanssa.

”Kahdeksasta lonkerosta on jo pitkään käytetty nimitystä mustekala. Se on meistä hauska termi, joten tilasimme kesään Original Long Drinkille kustomoituja katiskoita raitakoholla”, markkinointipäällikkö Eeva Ignatius kertoo.

”Original Long Drink on luonut Suomen koko lonkerokategorian ja se on ainoa aito lonkero, joten mustekala käsitteenä sopii sille erinomaisesti. Halusimme tehdä kunniaa kuluttajien kehittämälle mustekala-termille, mutta tehdä sen originaalimmin kuin lanseeraamalla pelkän 8-packin. Siitä sitten jaloistui idea, että kun suomalaiset  monesti kylmentävät juomia vedessä mökillä ollessaan, niin miksemme tilaisi meille räätälöityä katiskaa, jossa mustekalan eli kahdeksan lonkeroa voi kylmentää”, Ignatius jatkaa.

Mustekaloja liikkuu kesällä 5 000 kappaletta

Original Long Drinkin mustekalat löytävät tiensä Suomen vesiin toukokuusta alkaen, jolloin päivittäistavarakaupoista voi ostaa oman mustekalaneli katiskan ja kahdeksan lonkerotölkkiä. Mustekaloja löytyy valikoiduista K-Citymarketeista ja K-Supermarketeista, mutta oman mustekalansa ehtii napata vain 5 000 nopeinta. Mustekala ilahduttaa omistajaansa läpi kesän ja se on myös lystikäs mökkituliainen.

Lisätietoja: Eeva Ignatius, markkinointipäällikkö, Hartwall, puh. 040 755 0740, eeva.ignatius@hartwall.fi

Median yhteydenotot: Elina Lehmusto, viestintäpäällikkö, Hartwall, puh. 040 569 6043, elina.lehmusto@hartwall.fi

Hartwall Original Long Drink

Hartwall Original Long Drink on raikas sekoitus  kehitettiin alunperin vuoden 1952 Helsingin olympialaisiin helpottamaan ravintolahenkilökunnan työtä janoisille turisteille tarjoilemisessa. Juoma oli aikansa innovaatio: valmiiksi pullotettu drinkki, jonka uniikki maku syntyy suomalaisesta ginistä, greipistä ja maailman puhtaimmasta vedestä. Juomaa oli tarkoitus valmistaa vain olympialaisten ajan, mutta suomalaiset rakastuivat siihen niin, että vaativat sen valmistuksen jatkamista myös kisojen jälkeen. Näin Original Long Drink loi Suomeen maailmalla uniikin lonkero-juomakategorian.

Original Long Drink valmistetaan edelleen alkuperäisen vuoden 1952 reseptin mukaan ja tänä päivänä se on Alkon myydyin tuote. Original Long Drinkin nykyinen pakkausdesign symboloi Helsingin Olympiastadionin juoksuradan raitoja ja muistuttaa meitä siitä, mistä aito lonkero sai alkunsa. Alkoholipitoisuus aidossa gnilonkerossa on 5,5 %, mutta myynnissä on myös vahvempia sekäkevyempiä sekoituksia.

Hartwall on juoma-alan kasvava suunnannäyttäjä Suomessa. Valmistamme suomalaisten rakastamia juomia arkeen ja juhlaan. Hartwallin tunnetuimmat tuotemerkit ovat Hartwall Jaffa, Hartwall Novelle, Lapin Kulta, Karjala ja Hartwall Original Long Drink. Olemme myös Heineken ja Pepsi -brändien yhteistyökumppani Suomessa.

Hartwallin moderni tuotantolaitos sijaitsee Lahdessa, lähdevesipullottamo Karijoella ja pääkonttori Helsingissä. Rakastettujen klassikoiden ja innovatiivisten uutuuksien parissa työskentelee 700 hartwallilaista, välillisesti työllistämme Suomessa 11 000 ihmistä. Olemme osa tanskalaista Royal Unibrew -konsernia. Edistämme vastuullista juomakulttuuria. Toimimme aktiivisesti ympäristön hyväksi ja korostamme lähituotantoa. Ilman Hartwallia Suomi olisi kuivempi paikka elää. www.hartwall.fi