Nuoret suunnittelivat Hartwall Jaffan joulukampanjan julisteet

Hartwall Jaffan ja Myrsky-hankkeen yhteisessä nuorten syrjäytymistä ehkäisevässä taideprojektissa nuoret loivat uusia Jaffa-julisteita. Projektin tavoitteena on nuorten syrjäytymisen ehkäiseminen taiteen keinoin. Loppuvuodesta kadunvarsilla nähdäänkin nuorten suunnittelemia jouluisia Jaffa-julisteita. Nuorten julisteet ovat esillä taidenäyttelyssä syyskuun ajan. Taideprojektin kummisetänä toimii mestarigraafikko, Jaffa-ilmeen isä Erik Bruun.

Hartwall Jaffa on mukana Suomen lasten ja nuorten säätiön Myrsky-hankkeessa, jonka kantavana teemana on taistelu nuorten syrjäytymistä vastaan. Myrsky-projektissa 12–29 -vuotiaita nuoria autetaan saamaan elämän syrjästä kiinni taiteen keinoin. Tavoitteena on antaa nuorille välineitä kasvaa rohkeiksi ja tasapainoisiksi aikuisiksi, joilla on hyvät valmiuden ilmaista itseään ja löytää oma paikkansa maailmassa

Hartwall Jaffan ja Myrskyn yhteistyöprojektissa kymmenen nuorta ympäri Suomea osallistuivat työpajaan ja suunnittelivat alan ammattilaisen ohjauksella julisteita, jotka kuvastavat Jaffan iloa ja joulua. Julisteet näkyvät Hartwall Jaffan joulun ajan 2013 mainoskampanjassa sekä Hartwallin joulutervehdyksissä.

”Yhteisprojektin tavoitteena on tukea nuoria taiteen kautta oman itsetuntonsa kasvattamisessa ja identiteettinsä kehittämisessä sekä rohkaista nuoria ilmaisemaan itseään. Hartwall Jaffan taiteellinen ilme ja inspiroiva brändi loi harvinaisen hyvät puitteet nuorten kanssa tehtävälle yhteistyöprojektille”, kertoo Myrsky-hankkeen projektipäällikkö Riikka Åstrand Suomen lasten ja nuorten säätiöstä.

”Haluamme olla tukemassa nuorisotyötä ja auttaa nuoria pääsemään kohti tavoitteitaan ja unelmiaan. Julistetaide ja grafiikka oli Jaffalle luonnollinen tapa tehdä yhteistyötä nuorten kanssa. Projektin myötä nuoret saavat töilleen näkyvyyttä ja arvostusta, mikä toivottavasti antaa heille onnistumisen kokemuksia”, sanoo Karita Taura, Hartwall Jaffan tuotepäällikkö.

Taidetyöpajaa vetäjänä toimi taiteilija Radek Karkulowski ja projektin kummisetänä toimii taiteilija, mestarigraafikko ja Jaffa-julisteiden isä Erik Bruun, jonka käsityötä on suomalaisten rakastama Jaffa-ilme. Hartwall Jaffa toi Erik Bruunin suunnittelemat ensimmäiset värikkäät Jaffa-julisteet katukuvaan jo 1950-luvun lopulla.

”Oli ilo saada työskennellä idearikkaiden nuorten kanssa. Julisteessa pitää aina olla leikkimielisyyttä ja pilkettä silmäkulmassa. Jos juliste tekee katsojan hyvälle mielelle, se on toteuttanut tehtävänsä. Hyvä mieli ja ilo on näissä nuorten töissä todella läsnä”, sanoo projektin kummisetänä toiminut Erik Bruun.

Nuorten taiteilijoiden julistenäyttely on esillä SIS.Deli + Cafessa (Pursimiehenkatu 7) syyskuun 2013 ajan, jonka jälkeen julisteet luovutetaan Linnanmäen huvipuistoon. Osa julisteista näkyy Hartwall Jaffan joulun 2013 mainoskampanjassa sekä Hartwallin joulutervehdyksissä.

Hartwall on solminut Suomen lasten ja nuorten säätiön kanssa kolmivuotisen sopimuksen ja yhteisiä projekteja tullaan järjestämään myös tulevina vuosina.

Video työpajasta YouTubessa: http://www.youtube.com/watch?v=8gDZkzsMYzs&feature=youtu.be
Kuvia nuorten julisteista:

Lisätietoja, kuvapyynnöt ja median yhteydenotot:
Hanna Leppäniemi, viestintäpäällikkö, Hartwall, puh. 020 717 2073,
hanna.leppaniemi@hartwall.fi

Lisätietoja projektista:
Karita Taura, Hartwall Jaffan tuotepäällikkö, Hartwall, puh. 050 595 2148, karita.taura@hartwall.fi

Riikka Åstrand, projektipäällikkö, Myrsky-hanke, Suomen lasten ja nuorten säätiö, puh. 050 539 45 55, riikka.astrand@nuori.fi

Hartwall Jaffa
Jo vuodesta 1949 markkinoilla ollut Hartwall Jaffa on Suomen arvostetuin juomabrändi. Hartwall Jaffa on tänä päivänä monipuolinen tuoteperhe, jonka valikoimasta löytyy juomia monenlaiseen makuun. Hartwall Jaffojen maku on aina aidosta hedelmästä, sillä kaikissa Hartwall Jaffa -juomissa käytetään vain luontaisia aromeja. www.jaffa.fi

Myrsky on Suomen lasten ja nuorten säätiön valtakunnallinen hanke, jonka toiminta perustuu taiteen eheyttävään ja identiteettiä rakentavaan vaikutukseen nuorten elämässä. Hanke on suunnattu erityisesti haastavissa elämäntilanteissa eläville 12-28-vuotiaille nuorille. Myrsky on kesään 2013 mennessä tavoittanut noin 17 000 nuorta yli 120:ssa projektissa ympäri Suomen. www.myrsky.info