• Oy Hartwall Ab/

Original Long Drinkin yllättävin uusi avaus sitten 1952 olympialaisten – Original Long Shot on malja tulevaisuudelle

Vuonna 1952 Helsingin olympialaisissa lanseeratun Hartwall Original Long Drinkin tarina saa jatkoa. Hartwall tuo markkinoille uudenlaisen juoman: Hartwall Original Long Shot™ on raikas 15,5% vahvuinen ginin ja greipin makuinen pidennetty shotti.

Hartwall tuo markkinoille uudenlaisen juoman, joka jatkaa rakastetun lonkeron tarinaa. Siinä missä harmaa klassikkojuoma on ginin ja greipin makuinen valmiiksi sekoitettu pitkä drinkki, Hartwall Original Long Shot on ginin ja greipin makuinen pidennetty shotti. Harmaampi uutuus nautitaan jääkylmänä 6 cl annoksena pakastinkylmästä lasista. Maku on lonkerosta tuttu raikas sekoitus greippiä ja giniä, mutta shottityylisesti gini maistuu vahvemmin eikä juomassa ole hiilihappoa.

Uutuus vastaa kuluttajilta tulleeseen toiveeseen vähemmän alkoholia ja sokeria sisältävistä juomista: alkoholia yhdessä Long Shot -annoksessa on puolikkaan lonkerotölkin verran. Juoman alkoholipitoisuus on 15,5% ja sokeria se sisältää selvästi vähemmän kuin muut saman kategorian juomat, joista monet ovat makeita liköörejä ja sisältävät sokeria yli 100g/litra. Long Shotin sokeripitoisuus on 75g/litra.

Hartwall Original Long Shot ennakkolanseerataan valikoiduissa baareissa ja ravintoloissa perjantaina 31.1. Laajempaan ravintolajakeluun tuote tulee viikosta 6 alkaen. Tuote löytyy myös Alkon tilausvalikoimasta maanantaista 10.2. alkaen. Alkon myymälävalikoimaan harmaampi tulokas saapuu 20.4.

Long Shot on pidennetty shotti ja malja tulevaisuudelle

Long Shot on nimensä mukaisesti pidennetty shotti. Samalla nimi tarkoittaa epätodennäköistä tai lähes mahdotonta, mutta tavoittelemisen arvoista asiaa.

”Harva olisi vuonna 1952 uskonut, että kisavieraille kehitetty Original Long Drink nousisi joskus kansallisjuoman asemaan. Sitä olisi pidetty long shotina – ihan hulluna. Kunnianosoituksena lonkeron tarinalle päätimme lanseerata ihan todellisen long shotin ”, kertoo Hartwallin markkinointipäällikkö Eeva Ignatius

”Suomessa on perinteisesti skoolattu kuohuvalla kun jotain hienoa on jo tapahtunut. Tämä on kuitenkin muuttumassa ja uusi sukupolvi uskaltaa puhua ääneen hulluistakin haaveista. Suomalainen kulttuuri muuttuu ja myös juomakulttuurin pitää kehittyä. Me uskomme, että maljoja voi nostaa silloinkin, kun saavutuksista vasta haaveillaan. Long Shot onkin nimenomaan malja tulevaisuudelle”, jatkaa Ignatius.

Long Shotin mainosfilmi on Renny Harlinin ensimmäinen ohjaustyö Suomessa 1980-luvun jälkeen

Uuden tuotteen mainoselokuvan on ohjannut Suomen kansainvälisesti menestynein ohjaaja Renny Harlin. Vuodesta 1984 Hollywoodissa työskennellyt Harlin tunnetaan mm. kansainvälisistä menestyselokuvistaan Cliffhanger – kuilun partaalla, Die Hard 2 – vain kuolleen ruumini yli ja Deep Blue Sea.

”Halusimme nimenomaan Renny Harlinin ohjaamaan Long Shotin mainoselokuvan. Rennyn ura ja tarina on esimerkki siitä, että epätodennäköisetkin unelmat voivat toteutua jos niiden eteen valmis tekemään töitä”, kertoo Eeva Ignatius.

Long Shot -nimeä kantava mainoselokuva on Harlinin tulkinta Original Long Drinkin tarinasta Helsingin olympialaisista tähän päivään. Mainoselokuvassa on yhtymäkohtia myös Harlinin omaan henkilöhistoriaan. Filmi on kuvattu Helsingissä joulukuussa 2019 ja se on Harlinin ensimmäinen ohjaustyö Suomessa 1980-luvun alun jälkeen. Mainosfilmin kertojaäänenä toimii Harlin itse.

”Kun aloitin elokuvien tekemisen 1980-luvulla, oli täysin mahdoton ajatus, että suomalainen voisi ohjata elokuvia Hollywoodissa. Onnistuin ehkä juuri siksi, etten tajunnut miten mahdotonta se oli. Lähdin vain tekemään sen enempää edes ajattelematta epäonnistumista – olihan se vähän hullua näin jälkeenpäin ajateltuna”, Renny Harlin kertoo.

Filmi on katsottavissa Original Long Drinkin Youtube-kanavalla 31.1.2020 klo 20:00 alkaen: https://youtu.be/ABktWt3cf9Q

Lisätietoja tuotteesta: http://www.originallongdrink.com/longshot

Renny Harlin

• Syntynyt vuonna 1959 Riihimäellä
  • Opiskeli Taideteollisessa Korkeakoulussa elokuvalinjalla 1978–1981
  • Tunnetuimmat elokuvat Painajainen Elm Streetillä 4 – Unien valtiasDie Hard 2 – vain kuolleen ruumiini yliCliffhanger – kuilun partaalla ja Deep Blue Sea
  • Harlinin elokuvat ovat generoineet yhteensä yli miljardin dollarin lipputulot
  • Asuu Pekingissä ja ohjaa elokuvia ympäri maailmaa

Lisätietoja: Eeva Ignatius, markkinointipäällikkö, Hartwall, puh. 040 755 0740, eeva.ignatius@hartwall.fi

Median yhteydenotot: Hanni Marin, viestintäpäällikkö, Hartwall, puh. 040 862 1263, hanni.marin@hartwall.fi

Hartwall Original Long Drink

Hartwall Original Long Drink kehitettiin alunperin vuoden 1952 Helsingin olympialaisiin helpottamaan ravintolahenkilökunnan työtä janoisille turisteille tarjoilemisessa. Juoma oli aikansa innovaatio: valmiiksi pullotettu drinkki, jonka uniikki maku syntyy suomalaisesta ginistä, greipistä ja maailman puhtaimmasta vedestä. Juomaa oli tarkoitus valmistaa vain olympialaisten ajan, mutta suomalaiset rakastuivat siihen niin, että vaativat sen valmistuksen jatkamista myös kisojen jälkeen. Näin Original Long Drink loi Suomeen maailmalla uniikin lonkero-juomakategorian.

Original Long Drink valmistetaan edelleen alkuperäisen vuoden 1952 reseptin mukaan ja tänä päivänä se on Alkon myydyin tuote. Original Long Drinkin nykyinen pakkausdesign symboloi Helsingin Olympiastadionin juoksuradan raitoja ja muistuttaa meitä siitä, mistä aito lonkero sai alkunsa. Alkoholipitoisuus aidossa ginilonkerossa on 5,5 %, mutta myynnissä myös vahvempia ja kevyempiä sekoituksia.  http://www.originallongdrink.com

Hartwall on juoma-alan kasvava suunnannäyttäjä Suomessa. Valmistamme suomalaisten rakastamia juomia arkeen ja juhlaan. Hartwallin tunnetuimmat tuotemerkit ovat Hartwall Original Long Drink, Hartwall Jaffa, Hartwall Novelle, Lapin Kulta ja Karjala. Olemme myös Heineken ja Pepsi -brändien yhteistyökumppani Suomessa.

Hartwallin moderni tuotantolaitos sijaitsee Lahdessa, lähdevesipullottamo Karijoella ja pääkonttori Helsingissä. Rakastettujen klassikoiden ja innovatiivisten uutuuksien parissa työskentelee 700 hartwallilaista, välillisesti työllistämme Suomessa 11 000 ihmistä. Olemme osa tanskalaista Royal Unibrew -konsernia. Edistämme vastuullista juomakulttuuria. Toimimme aktiivisesti ympäristön hyväksi ja korostamme lähituotantoa. Ilman Hartwallia Suomi olisi kuivempi paikka elää. www.hartwall.fi