Taidekupla-hanke etsii ja tukee nousevia taiteilijoita

Taidekupla etsii, esittelee ja tukee taidemaailman nousevia kykyjä. Taiteilijat voivat ilmoittautua itse mukaan ja myös yleisö voi ilmiantaa kiinnostavia taidetapauksia, jotka ansaitsisivat laajempaa huomiota. Taidekupla on Lanson-samppanjan ja Bassoradion yhteishanke, johon mukaan valittavien taiteilijoiden näyttely kootaan marraskuussa Helsinkiin. Lisäksi mukaan valitut saavat tarinansa ja teoksensa esille järjestäjien kanavissa. Hankkeen kummeina toimii useita kotimaisen nykytaiteen kovimpia nimiä.

Lanson-samppanja ja Bassoradio käynnistävät yhteistyön, jonka tavoitteena on tukea nousevia kuvataiteen kykyjä. Taidekupla-hankkeeseen valitaan joka kuukausi huhtikuusta alkaen yksi taiteilija – kaikkien mukaan valittujen taiteilijoiden valikoiduista töistä kootaan yhteisnäyttely Helsingin Torikortteleihin marraskuussa 2017, josta teoksia voi myös ostaa. Lisäksi mukaan valittujen taiteilijoiden tarinat tullaan kuulemaan Bassoradiossa sekä näkemään videoiden ja kuvien kautta Basson ja Lansonin digikanavissa.

Taiteilijavalinnoista päättävät hankkeen kummit: vuoden 2017 graafikko -palkinnon saanut graafikko, muusikko ja radiotoimittaja Mikko ”Vilunki 3000” Viljakainen, Pro Soveltavan taiteen yhdistyksen puheenjohtaja ja taidemarkkinoiden asiantuntija Kira Sjöberg, graafinen suunnittelija ja vuoden 2016 nuori muotoilija Laura Väinölä, erityisesti Ukkelista ja Windows 95 Manista tunnettu monialataiteilija Teemu Keisteri sekä Bassoradion Aamushow’n juontajat Iida Rauhalammi ja Ville Tanskanen.

”Lanson on ollut mukana luomassa Taidekuplaa, koska halusimme löytää uudenlaisen tavan tukea nousevia taiteilijoita. Miltei 300 vuotta vanhan samppanjatalon ja urbaanin Basson yhteystyö on lähtenyt upeasti käyntiin, ja yhdessä tulemme mahdollistamaan taiteilijoille ihan uudenlaisen tavan tuoda teoksensa suuren yleisön eteen ”, iloitsee Lansonin Suomen Brand Manager Heta Kangasmaa.

”Intohimomme on olla mukana siellä missä uudet kiinnostavat jutut tapahtuvat. On tärkeää tukea niitä, jotka jäävät helposti isojen tekijöiden jalkoihin. Tuoreiden taiteilijoiden esille nostaminen on meille kunnia-asia”, sanoo Bassoradion Aamushow’n Iida Rauhalammi.

Kuka ja miten voi osallistua?

Taidekuplaan voi hakea kuka tahansa kuva- tai installaatiotaidetta tekevä taitelija osoitteessa basso.fi/taidekupla. Mukaan voi hakea, jos on avaamassa tänä vuonna omaa näyttelyä tai julkistamassa muuta esitystä. Mukaan voi myös ilmoittaa omasta mielestä kiinnostavia taidetapauksia.

Taidekupla valitsee taiteilijat hakemusten perusteella ja kuratoi loppunäyttelyn valittujen taiteilijoiden teoksista.

Seuraa Taidekuplaa:
basso.fi/taidekupla
facebook.com/basso.hki
facebook.com/ChampagneLanson

Lisätiedot:

Heta Kangasmaa, tuotepäällikkö, Hartwa-Trade puh. +358 40 50 88 321, heta.kangasmaa@hartwall.fi
Katri Mäkinen, myyntijohtaja, Bassoradio puh. +358 40 53 00 948,
katri@basso.fi

Lanson on vuonna 1730 perustettu samppanjatalo, jonka omistaa Baijot’n perhe. Lanson on tunnettu raikkaan tyylisistä samppanjoistaan, sekä pitkästä yhteistyöstään Iso-Britannian hovin kanssa.

Bassoradio on kaupunkikulttuurin ja uuden musiikin äänitorvi. Basso on tunnettu monipuolisesta ja rohkeasta sisällöstään sekä syvästä suhteesta yhteisöönsä, jolle Basso on paljon muutakin kuin media – se on elämäntapa.

Hartwa-Trade Oy Ab

Hartwa-Trade on yksi Suomen merkittävimmistä alkoholijuomien maahantuojista ja jakelijoista. Olemme osa Royal Unibrew -konsernin omistamaa Hartwallia. Hartwa-Trade on perustettu 1962 ja sen liikevaihto vuonna 2013 oli 43 milj. euroa. Hartwa-Trade työllistää 20 henkilöä.

Laadukkaiden juomien parissa olemme toimineet jo 60-luvulta lähtien aluksi agentuuriliikkeenä ja vuodesta 1998 maahantuojana. Satojen laatutuotteiden valikoimaamme nautitaan kattavasti ympäri Suomen yli 2800 ravintolassa.

Yhteistyökumppaneinamme ovat maailman suurimmat ja tunnetuimmat alkoholi- ja viiniyhtiöt kuten Diageo. Tuomme maahan myös CDG Internationalin valmistamia, Suomen johtavia konjakkeja ja brandyjä sekä ranskalaisiin huippusamppanjoihin lukeutuvaa Lansonia.

Laajaan, mutta tarkkaan harkittuun valikoimaamme kuuluu myös Suomen suosituimpiin kuuluva punaviini J.P. Chenet sekä maailman suurimman kuohuviinivalmistajan Freixenetin viinejä.

Valikoiman lisäksi ylivoimaisia vahvuuksiamme ovat kiinteä yhteistyö Hartwallin logistiikkaverkoston kanssa sekä maanlaajuinen, ammattitaitoinen myyntikenttämme. Tilaukset ja toimitukset onnistuvat käden käänteessä mistä tahansa päin Suomea näppärän Juomanettimme kautta.