• Oy Hartwall Ab/

Totta se on, maanantai nujertaa suomalaiset – Novelle Vire kartoitti suomalaisten energisyyttä ja jaksamista

Moni suomalainen kaipaisi lisäenergiaa tai piristystä päiviinsä. Lisävirettä suomalaiset toivoisivat erityisesti pääsykokeisiin valmistautuville sekä kevään ylioppilaille. Energiatasoissa nähdään myös alueellisia eroja – eniten yökukkujia löytyy Itä-Suomesta, kun taas pohjoisessa asuu valtaosa aamuihmisistä. Väsyneimmillään suomalaiset ovat maanantai-iltapäivisin.

Yli puolet suomalaisista kaipaa ainakin joskus lisäenergiaa ja piristystä, käy ilmi Hartwall Novelle Vire®-brändin toteuttamasta kuluttajakyselystä [1]. Enemmistö (42,7 %) tutkimukseen vastanneista kertoi energiapuutteen olevan voimakkainta maanantaisin ja etenkin iltapäivällä – 47,5 prosenttia vastasi tarvitsevansa lisäenergiaa kello 14 ja kello 16 välillä.

Tänä keväänä suomalaiset lähettäisivät lisäenergiaa ennen kaikkea akateemisiin pyrintöihin: pääsykokeisiin valmistautuville lisäenergiaa toivoo 43,1 prosenttia vastaajista, uusille ylioppilaille 29,1 prosenttia ja opettajille 26,6 prosenttia. Vaalikeväästä huolimatta puoluejohtajia muistaisi vain 7,3 prosenttia ja kansanedustajia 10 prosenttia.

Naiset ja nuoret kokevat useimmin, että energia ei riitä

Suomalaiset ovat haukottelevaa kansaa: Vain 4,9 prosenttia kaikista vastaajista ei koskaan koe tarvetta lisäenergialle. Hieman yli puolet vastaajista (50,9 %) kertoo energiantarpeen yllättävän joskus. Usein lisäenergiaa kokee kaipaavansa jopa 30,2 prosenttia vastaajista.

Energiapula vaivaa useimmin naisia: Naisista 32,8 prosenttia kertoo kokevansa energianpuutetta usein. Miespuolisista vastaajista vastaava osuus on selvästi pienempi, 26,3 prosenttia.

Kiire karisee vanhemmiten? Mitä nuorempia vastaajat olivat, sitä useimmin he ilmoittivat kokevansa lisäenergian tarvetta. 40 prosenttia 18–22-vuotiaista ja 41,9 prosenttia 23–35-vuotiaista kokivat lisäenergiantarvetta usein. Vastaava osuus 56–70-vuotiaista oli vain 20,1 prosenttia.

Lisäenergialle olisi käyttöä – vain viidesosa jaksaa minkä haluaa

Vain vajaa viidesosa jaksaa minkä haluaa: Vain 19 prosenttia vastaajista ilmoitti olevansa tyytyväisiä nykyiseen energiatasoonsa. Loput vastaajista taas toivoivat lisäenergiaa käytettäväksi vapaa-ajalleen.

Lisäenergia purettaisiin kuntoiluun: Jos suomalaiset saisivat lisäenergiaa vapaa-ajalleen, käyttäisi 47,6 prosenttia vastaajista sen liikunnan harrastamiseen. Naisista liikuntaa lisäisi jopa 52,1 prosenttia ja miehistä 43,2 prosenttia.

Jos jaksamista olisi, elettäisiin siivommin: Saadessaan lisää energiaa, tekisi 33 prosenttia naisista enemmän kotitöitä – ja 19 prosenttia miehistä. Kaikkiaan 26,2 prosenttia vastaajista hyödyntäisi lisäenergian kotitöissä. Erityisesti nuoremmat vastaajat tuntuvat kaipaavan lisäpotkua kotitöiden tekemiseen: 32,5 prosenttia 18–22-vuotiaista ja 37,5 prosenttia 23–35-vuotiaista panostaisi mieluusti enemmän kotiaskareisiin.

Lisäenergia useimmin omaan aikaan: Vastaajista vain 8,3 prosenttia käyttäisi lisäenergiaa lastensa kanssa vietettyyn aikaan. Puolisonsa kanssa enemmän aikaa viettäisi 9,2 prosenttia. Perhettä suositumpia vaihtoehtoja olisivat kirjojen lukeminen (21,7 %), ystävien tapaaminen (20,7 %), uusi harrastus (19,3 %) ja vanhan harrastuksen jatkaminen (19,3 %).

Suomi on parhaimmillaan perjantaina aamupäivästä

Väsähtäminen vaanii iltapäivissä: Suomalaiset kaipaavat lisäpiristystä etenkin työpäivän lähestyessä loppuaan (32,8 %). Toinen työpäivän vaaranpaikka vaanii heti lounaan jälkeen, jolloin noin viidesosa vastaajista (24,4 %) ilmoittaa kaipaavansa lisäpiristystä.

Perjantain aamupäivä on ihmisen parasta aikaa? 40,8 prosenttia vastaajista ilmoittaa olevansa energisimmillään aamupäivisin. Joka neljäs (25,2 %) vastaajista kertoo olevansa energisimmillään perjantaisin. Toisiksi suosituin päivä on lauantai, jolloin 23,8 prosenttia kokee energiatasonsa olevan huipussaan.

Viikonloppu energisoi kaikki, mutta useimmat miehet (26,5 %) kokevat olevansa energisimmillään perjantaina, useimmat naiset (25,9 %) taas lauantaina. 18–22-vuotiaista jopa 43,8 prosenttia on pirteimmillään lauantaisin. Nuorten energisyys kuitenkin karisee sunnuntaihin mennessä, jolloin vain 2,5 prosenttia tästä ikäryhmästä kokee olevansa energisimmillään.

Yökukkujat asuvat idässä, aamuihmiset pohjoisessa

Aamuihmiset asuvat pohjoisessa: Kyselyyn vastanneista suomalaisista vain 15,4 prosenttia kokee olevansa energisimmillään aamusta. Poikkeus kuitenkin löytyy pohjoisesta, jossa jopa 24,6 prosenttia kertoo olevansa energisimmillään heti aamusta.

Idässä aamu haukotuttaa eniten: Itäsuomalaisista vain 11,7 prosenttia kokee olevansa energisimmillään aamulla. Harva suomalaisista on yökukkuja, mutta idässä heitäkin löytyy eniten: 4,2 prosenttia itäsuomalaisista on energisimmillään yöllä, kun pohjoissuomalaisista näin kokee vain 1,7 prosenttia.

Sosiaalisinta seutua ovat etelä ja länsi: Etelä- ja Länsi-Suomessa noin 40 prosenttia vastaajista kertoo saavansa eniten energiaa ystävien seurassa. Itä-Suomessa vastaava luku on 31,7 prosenttia ja Pohjois-Suomessa enää 27,1 prosenttia.

Hartwall Novelle Vire tarjoaa apua energianpuutteeseen

Tutkimukseen osallistuneiden suomalaisten peräänkuuluttamaa lisäenergiaa Hartwall tuo markkinoille uutuusjuoman muodossa. Novelle Vire on maaliskuussa 2015 lanseerattu uusi erikoisjuoma, joka vastaa suomalaisten kasvaneeseen kiinnostukseen luonnollisuutta, terveyttä ja hyvinvointia kohtaan. Kiihtynyt elämänrytmi vaatii piristystä ja virkistystä helposti ja nopeasti, ja suomalaiset kaipaavatkin virkistävää juomavaihtoehtoa nautittavaksi väsymyksen yllättäessä erityisesti iltapäivisin.

Novelle Vire -juomien piristävä vaikutus on peräisin vihreistä, paahtamattomista kahvipavuista saatavasta luontaisesta kofeiinista. Yhdessä puolen litran Hartwall Novelle Vire -pullossa kofeiinia on kahvikupillista vastaava määrä (16 mg/100 ml). Juomaa saa kahdessa mielenkiintoisessa ja ajankohtaisessa maussa: tee-inkivääri sekä tee-sitrus.

1 Lisätietoa tutkimuksesta:

Hartwall toteutti kuluttajatutkimuksen 19.–26.2.2015 välillä Cint-paneelin kautta verkkokyselynä.  Paneelitutkimukseen vastasi 1030 18–70-vuotiasta henkilöä ympäri Suomen, Ahvenanmaata lukuun ottamatta.

Lisätietoja: Tea Ijäs, tuotepäällikkö, Hartwall, puh. 040 728 5034, tea.ijas(at)hartwall.fi

Median yhteydenotot: Taina Lampela-Helin, viestintäpäällikkö, Hartwall, puh. +358 20 717 2100, taina.lampela-helin(at)hartwall.fi

Kuvat: http://mediapankki.hartwall.fi/?cart=2874-gmlgkdjffb&l=FI

Novelle