Tutkimus: Miehiä kiinnostaa matala-alkoholillisten juomien terveellisyys enemmän kuin naisia

Miehet valitsevat naisia useammin matala-alkoholillisen juoman sillä perusteella, että juoma on terveellisempi vaihtoehto. Tämä käy ilmi runsaasti matala-alkoholillisia ja alkoholittomia vaihtoehtoja markkinoille tuoneen Hartwallin teettämässä tutkimuksessa. Matala-alkoholillisilla juomilla tarkoitetaan oluita, siidereitä, lonkeroita ja juomasekoituksia, joiden alkoholiprosentti on alle 3,5.

Hartwallin alkuvuonna teettämän tutkimuksen tulokset vahvistavat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuoreita lukuja siitä, että suomalaisten alkoholinkulutus on kehittynyt maltillisempaan suuntaan. Hartwallin tutkimuksen mukaan 60 prosenttia suomalaisista valitsee matala-alkoholillisen version, kuten ykkösoluen tai alkoholittoman siiderin, vähintään silloin tällöin.

Alkoholipitoisuus, kalorimäärät ja sitä kautta terveellisyys kulkevat käsi kädessä. Tämä näyttää tutkimuksen mukaan miellyttävän erityisesti miehiä: 17 prosenttia miehistä kertoi valitsevansa matala-alkoholillisen juoman terveellisyyden perusteella – naisista vain 13.

Matala-alkoholillisten juomien vähäkalorisuus oli kovimmassa huudossa Pohjois-Suomessa, jossa 15 prosenttia kaikista vastaajista ilmoitti valitsevansa matala-alkoholillisen juoman juuri vähempien kalorien vuoksi. Etelä-Suomessa vain kymmenen prosenttia vastaajista ilmoitti valintaperusteekseen kalorit.

Suomalaiset toivovat matala-alkoholillisia juomia kauppojen kylmäkaappeihin

Tutkimuksen vastauksissa korostui suomalaisten toive nautiskella alkoholijuomia ilman, että tulee humala. Naispuolisista vastaajista joka kolmas ja miehistä joka neljäs kertoi valitsevansa matala-alkoholillisen juoman juuri siitä syystä. Tutkimuksen perusteella suomalaiset harmittelevat, että matala-alkoholillisia versioita ei ole kaupoissa sijoiteltu näkyvämmille paikoille. Lähes puolet vastaajista toivoi, että matala-alkoholillisia juomia olisi enemmän tarjolla myymälöiden kylmäkaapeissa.

Tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että terveellisyys ja hyvinvointi ovat yhä tärkeämpiä valintakriteerejä myös silloin, kun suomalaiset haluavat nautiskella. Esimerkiksi alkoholittomien oluiden myynti on kasvanut Suomessa viiden vuoden aikana yli kolmanneksen. Hartwallin Lahden tuotekehitysyksikkö seuraa trendejä ja kuluttajien toiveita tarkalla korvalla ja kehittää jatkuvasti juomia suomalaisten toiveisiin. Tämän kevään aikana Hartwall on kehittänyt ja tuonut markkinoille muun muassa täysin alkoholittoman, tumman Lapin Kulta Arctic Malt 0,0 % -oluen ja niin ikään alkoholittoman Happy Joe 0,0 % -siiderijuoman. Vaalean Lapin Kulta Arctic Malt 0,0 % -oluen Hartwall toi tarjolle jo aiemmin.

Helsingin Kaivopuistossa pääsee maistelemaan vappuna
alkoholitonta Happy Joe -siiderijuomaa

Hartwallilla onkin kaikille keveyden ja nautiskelun ystäville hyviä uutisia: Helsingin Kaivopuistossa kiertää vappupäivänä tyylikkään mustia polkupyöriä, joiden kyydissä on täysin alkoholitonta, pirteän kuplivaa Happy Joe 0,0 % -siiderijuomaa, jossa on vain 20 kcal/100 ml.

Lahdessa kehitetty ja Hartwallin Lahden panimossa valmistettu raikas siiderijuoma sopii mainiosti vaikka munkin tai tippaleivän kaveriksi.

”Alkoholiton siiderijuoma täydentää Happy Joen tuotevalikoimaa, joka nojaa vahvasti aitoihin makuihin ja siiderien pitkiin perinteisiin. On hienoa, että voimme tarjota vapun juhlijoille perinteikkään, mutta kevyen ja alkoholittoman vaihtoehdon”, tuotepäällikkö Harri Rantala sanoo.

Tutkimusyhtiö Cintin toteuttamaan kyselyyn vastasi alkuvuoden aikana yli tuhat 18–70-vuotiasta suomalaista.

Harri Rantala, tuotepäällikkö, Oy Hartwall Ab, puh. +358 50 4040 088, harri.rantala@hartwall.fi

Taina Lampela-Helin, viestintäpäällikkö, Oy Hartwall Ab, +358 40 6684 600, taina.lampela-helin@hartwall.fi

Instagram: happyjoecider

Facebook: Happy Joe

Kuvat: http://mediapankki.hartwall.fi/?cart=3633-hemgkicfhm&l=FI

Hartwall on juoma-alan kasvava suunnannäyttäjä. Valmistamme suomalaisten rakastamia juomia arkeen ja juhlaan. Hartwallin tuotevalikoimaan kuuluu vesiä, virvoitusjuomia, erikoisjuomia, oluita, siidereitä ja long drink -juomia sekä tytäryhtiö Hartwa-Traden kautta viinejä ja muita alkoholijuomia.

Hartwallin tunnetuimmat tuotemerkit ovat Hartwall Jaffa, Hartwall Novelle, Lapin Kulta, Karjala ja Hartwall Original Long Drink. Olemme myös Heineken ja Pepsi -brändien yhteistyökumppani Suomessa.

Hartwallin moderni tuotantolaitos sijaitsee Lahdessa, lähdevesipullottamo Karijoella ja pääkonttori Helsingissä. Rakastettujen klassikoiden ja innovatiivisten uutuuksien parissa työskentelee 700 hartwallilaista, välillisesti työllistämme Suomessa 11 000 ihmistä.

Olemme osa tanskalaista Royal Unibrew -konsernia.

Edistämme vastuullista juomakulttuuria. Toimimme aktiivisesti ympäristön hyväksi ja korostamme lähituotantoa. Ilman Hartwallia Suomi olisi kuivempi paikka elää. www.hartwall.fi