Tyylikäs punaviiniuutuus Bordeauxista: Louis Eschenauer Médoc

Ranskan kuuluisimmalta viinialueelta Bordeauxista tulee Alkon valikoimiin täyteläinen punaviiniuutuus, Louis Eschenauer Médoc. Viini sopii etenkin kesän grilliherkkujen kumppaniksi.

Louis Eschenauer Médoc -punaviini tulee Ranskan kuuluisimmalta viinialueelta, Bordeauxista. Médoc on Bordeaux’n erittäin arvostettu ala-alue, joka sijaitsee Gironde-joen vasemmalla rannalla, Atlantin läheisyydessä. Louis Eschenauer Médoc on odotettu uutuus Bordeaux’n alueelta tulevien kohtuuhintaisten, alle kymmenen euron punaviinien valikoimaan.

Louis Eschenauer Médociin on käytetty Cabernet Sauvignon
-rypäleen lisäksi hieman Merlotia, Malbecia sekä Petit Verdotia, jotka kaikki ovat alueen perinteisiä lajikkeita. Bordeaux’n punaviinit ovat useimmiten eri rypäleiden sekoitteita, ja Cabernet Sauvignon on Médoc’n ala-alueen tärkein rypälelajike.

Viini on valmistettu perinteisin menetelmin, ja puolet viinistä on tammikypsytetty. Uutuusviini on tumman marjainen, kirsikkainen ja mausteinen ja siinä on kevyttä vaniljaisuutta. Tyyliltään se on vivahteikas ja kehittynyt.

Maultaan täyteläinen ja keskitanniininen Medóc maistuu etenkin kesän grilliherkkujen kanssa ja parhaimmillaan se on entrecôten tai karitsanfileen kumppanina.

Perinteikkäällä viinitalolla on pitkä historia. Louis Eschenauer oli itseoppinut viinintekijä, joka perusti nimeään kantavan viinitalon vuonna 1821. Itseoppinut viinintekijä laajensi pian toimintaansa viini-imperiumiksi. Karismaattisen ja ihailua herättäneen patriarkan vaikutusvallasta kertoo hänen lempinimensä: ”The King of Bordeaux” – Bordeaux’n kuningas.

Louis Eschenauer Médoc 75 cl on saatavilla Alkon valikoimassa huhtikuun puolivälistä alkaen. Viinin hinta Alkossa on 9,96 euroa ja tuotenumero 451417.

Tuotetiedot: Ranska, Bordeaux, AOP Médoc

Tuottaja: Louis Eschenauer

Vuosikerta: 2011

Rypäleet: Cabernet Sauvignon 75%, Merlot 15%, Malbec 5% ja Petit Verdot 5%

Tuoksu: tummia marjoja, makeaa vaniljaisuutta

Maku: täyteläinen, keskitanniininen, tummia marjoja, kirsikkaa ja mausteisuutta, hieman vaniljaa

Kuvat: http://mediapankki.hartwall.fi/?cart=1695-delbbdmfmk&l=FI

Hartwa-Trade Oy Ab, Lea Kaikkonen, lea.kaikkonen@hartwall.fi, puh. 020 717 2278

Hartwa-Trade
Hartwa-Trade on Hartwallin kokonaan omistama tytäryhtiö. Se on ollut lokakuusta 1998 alkaen alkoholijuomien maahantuoja ja jakelija toimittuaan sitä ennen agentuuriliikkeenä yli 25 vuotta. Hartwa-Traden tavarantoimittajiin kuuluu useita maailman suurimpia alkoholi- ja viiniyhtiöitä. Kaikkiaan Hartwa-Traden tuotevalikoimaan kuuluu satoja alkoholituotteita.