Uusi herkullinen viinituttavuus Italiasta - Canti Moscato d’Asti

Canti Moscato d’Astissa yhdistyvät pohjoisitalialaisten viinien puhdaspiirteisyys ja korkea laatu. Kaupan päälle tulevat moderni tyylikkyys ja mieto alkoholipitoisuus.

Italian Piemonte tunnetaan Baroloista ja Barbarescoista, mutta Alppien juurelta tulee myös Moscato d’Asti, sananmukaisesti Muscat-rypäleestä tehty valkoviini Astin piirikunnasta. Moscato d’Asti tuo mieleen kuohuvan spumanten ja helmeilevän frizzanten, mutta alueella tehdään myös viehättävää valkoviiniä, jonka erikoisuutena on alhainen alkoholipitoisuus. Moscato d’Asti on yksi Italian korkeimpaan DOCG-alkuperäluokkaan (Denominazione di Origine Controllata e Garantita) kuuluvista viinialueista.

Canti Moscato d’Astin tuottaja on Fratelli Martini, joka on veljesten Secondo ja Luigi Martinin vuonna 1947 perustama perheyritys. Nykyisin viinien parissa työskentelee jo kolmas sukupolvi, kun Gianni Martinin tytär Eleonora seuraa sukunsa jalanjälkiä.

Vuonna 2002 lanseeratusta Canti-viinisarjasta on nopeasti tullut yksi modernin italialaisen tyylin edelläkävijöistä. Canti-viinit henkivät elämäntapaa, joka istuu yhtä hyvin Lontoon trendikkäisiin prosecco-baareihin kuin kansainvälisten muotitalojen kimalteleville catwalkeille. Suomessa ovat entuudestaan saatavana olleet Canti Pinot Grigio Brut ja Canti Raboso Rosé Extra Dry vakiovalikoimassa, sekä tilausvalikoimassa Canti Prosecco Millesimato 2013 Extra Dry ja Canti Asti Millesimato 2013.

Nyt vakiovalikoimaan tuleva Canti Moscato d’Asti on uudenlainen, kevyesti pirskahteleva valkoviini, jonka tuoksussa on kukkaisuutta, akaasian ja jasmiinin kukkaa sekä rypäleelle tyypillistä rusinaa. Maku on runsas, hieman aprikoosiin ja persikkaan vivahtava. Alkoholia on vain 5,5 tilavuusprosenttia. Viini on pienestä makeudestaan huolimatta raikas apertiivi ja seurustelujuoma, joka sopii myös joidenkin hedelmäisten jälkiruokien kumppaniksi. Viini suositellaan tarjoiltavaksi viilennettynä 8-10 asteeseen.

Italiassa Moscato d’Astia nautitaan usein lounasaikaan sen kevyen alkoholipitoisuuden vuoksi. Perinteikäs tapa on myös juoda lasillinen aterialla suun neutralisoimiseksi pääruoan jälkeen, ennen jälkiruokaa. Yllätä ystäväsi tarjoamalla lasillinen Canti Moscato d’Astia kahvin sijaan tai hemmottele sillä itseäsi kauniina kesäpäivänä.

Canti Moscato d'Asti 2014
Alkon tuotenumero 567847
Vähittäismyyntihinta 9,29 € (0,75 cl)
Tuote tulee valikoimaan 25.5.2015 alkaen

Hartwa-Trade Oy Ab
Tuotepäällikkö Päivi Puustinen
Hiomotie 32, PL 250 FIN-00371 Helsinki
puhelin 040 530 6688
paivi.puustinen@hartwall.fi

Hartwall on juoma-alan kasvava suunnannäyttäjä. Valmistamme suomalaisten rakastamia juomia arkeen ja juhlaan. Hartwallin tuotevalikoimaan kuuluu vesiä, virvoitusjuomia, erikoisjuomia, oluita, siidereitä ja long drink -juomia sekä tytäryhtiö Hartwa-Traden kautta viinejä ja muita alkoholijuomia. Hartwallin tunnetuimmat tuotemerkit ovat Hartwall Jaffa, Hartwall Novelle, Lapin Kulta, Karjala ja Hartwall Original Long Drink. Olemme myös Heineken ja Pepsi -brändien yhteistyökumppani Suomessa. Hartwallin moderni tuotantolaitos sijaitsee Lahdessa, lähdevesipullottamo Karijoella ja pääkonttori Helsingissä. Rakastettujen klassikoiden ja innovatiivisten uutuuksien parissa työskentelee 700 hartwallilaista, välillisesti työllistämme Suomessa 11 000 ihmistä.

Olemme osa tanskalaista Royal Unibrew -konsernia. Edistämme vastuullista juomakulttuuria. Toimimme aktiivisesti ympäristön hyväksi ja korostamme lähituotantoa. Ilman Hartwallia Suomi olisi kuivempi paikka elää. www.hartwall.fi