Vuoden kuohuviini 2019 on valittu – voiton vei pehmeä Besserat de Bellefon Millésime 2008

Vuoden Viinit 2019 -kilpailun kuohuviinisarjan voittajaksi on valittu ranskalainen samppanja Besserat de Bellefon Cuvée des Moines Brut Millésime 2008. Jo 22. kerran järjestetyssä kilpailussa valitaan hinta-laatusuhteeltaan vuoden parhaat viinit. Besserat de Bellefonin pehmeä, hienostunut tyyli löytyi vuonna 1930, kun kuuluisa pariisilaisravintola lupasi tilata samppanjaa kymmenkertaisen määrän, mikäli se sopisi myös läpi aterian nautittavaksi. Suomeen voitokasta samppanjaa tuo Hartwall.

”Tee minulle samppanja, joka on riittävän pehmeä kantamaan läpi koko aterian, ja minä tilaan 1000 pulloa 100 sijaan”, kirjoitti pariisilaisravintola La Samaritaine de Luxen johtaja Victor Besseratille vuonna 1930. Siitä sai alkunsa Cuvée des Moines, tavanomaista pehmeämmin kuohuva, alhaisemman paineen samppanja, josta tuli nopeasti legenda. Vuosikertaa 2008 pidetään lähivuosikymmenten parhaana samppanjavuosikertana.

Besserat de Bellefon on pysynyt uskollisena kermaisen pehmeälle tyylilleen. Hedelmäisyyttä ja täyteläisyyttä viiniin tuova Meunier-rypäle on päästetty oikeuksiinsa, eikä malolaktista käymistä käytetä. Jokainen Besserat’n vintage-samppanjapullo käy läpi vähintään viiden vuoden pullokypsytyksen, jonka ansiosta viinin kermainen suutuntuma korostuu.

Vuoden Viini -kilpailu järjestettiin tänä vuonna 22. kerran. Kilpailun tarkoituksena on edistää viinikulttuuria ja valita hinta-laatusuhteeltaan parhaat Suomessa saatavilla olevat viinit. Tuomariston jäsenet ovat Vuoden Viinit kilpailu ry:n ja viiniseurojen jäseniä, sommeliereja sekä riippumattomia viinialan ammattilaisia.

Besserat de Bellefon Cuvée des Moines Brut Millésime 2008

•  Runsaan paahteinen ja hedelmäinen samppanja.
  •  Rypälelajikkeet: Chardonnay, Meunier, Pinot Noir.
  •  Kestää hienosti kypsytystä jopa 15-vuotiaaksi.
  •  Alkon tuotenumero 564257

Lisätietoja kilpailusta:www.vuodenviinit.fi

Lisätietoja samppanjasta: https://www.alko.fi/tuotteet/564257/Besserat-de-Bellefon-Cuv-e-des-Moines-Mill-sime-Champagne-Brut-2008

Kuvia: https://mediapankki.hartwall.fi/l/xzt9Krb7mm8G

Lisätietoja: Janina Wallin, tuotepäällikkö, Hartwall, puh. 050 593 7571, janina.wallin@hartwall.fi

Median yhteydenotot: Elina Lehmusto, viestintäpäällikkö, Hartwall, puh. 040 5696 043, elina.lehmusto@hartwall.fi

HARTWALL

Meidän tehtävämme on virkistää Suomea. Kun keho ja mieli virkistyvät, seuraa hyviä asioita.

Hartwall on myös virkistävä työpaikka ja kumppani. Hartwallilaisia on yhteensä 700 ja välillisesti työllistämme Suomessa 11 000 ihmistä. Moderni tuotantolaitoksemme sijaitsee Lahdessa, lähdevesipullottamo Karijoella ja pääkonttori Helsingissä. Olemme osa tanskalaista Royal Unibrew -konsernia.

Tunnetuimmat tuotemerkkimme ovat Hartwall Jaffa, Hartwall Original Long Drink, Hartwall Novelle, ja Lapin Kulta. Olemme myös Heineken- ja Pepsi -brändien yhteistyökumppani Suomessa.