Arvoisa toimitus!

Report this content

Arvoisa toimitus! Osteoporoosia voidaan kutsua uudeksi kansansairaudeksi, sillä sitä sairastavien määrä on jo noin 400 000 henkeä. Se on toiseksi yleisin pitkäaikainen sairaus sydän- ja verisuonisairauksien jälkeen. Sairaudesta, sen syistä ja hoidoista on kirjoitettu paljon. Osteoporoosin ehkäisystä on sen sijaan puhuttu vähemmän, kuten myös sairauden aiheuttamista kustannuksista. Tällä hetkellä sairastuneista on hoidossa vain noin 10 prosenttia. Oheisena vapaaseen käyttöönne lääketieteen ja kirurgian tohtori Marjo Lehtonen-Veromaan haastattelu ja kuva sekä lääkeyhtiö Oy Leiras Finland Ab:n tuottama perustietokokonaisuus osteoporoosista. Osteoporoosin sairastuneiden ja sairastuvien kohdalla ongelmallista on se, että diagnoosin hankkiminen ja hoitoon ohjaaminen eivät vielä toimi aukottomasti. Syynä on useimmiten tutkimus- ja hoitoresurssien puute. Vaikka terveydenhuollossa ongelma on tiedostettu, resursseja sen ratkaisemiseksi ei ole lisätty. Jatkossa osteoporoottisten murtumien hoito tulee olemaan jo kansantaloudellisesti merkittävä rasite, jos murtumien määrä kasvaa nykyistä vauhtia. Tästä syystä perusterveydenhuollon resursseja pitäisi lisätä: työterveyshuollossa, akuuttivastaanotoilla sekä ennaltaehkäisevässä työssä, jotta löydettäisiin ajoissa osteoporoosia sairastavat. Diagnosointi on entistä tärkeämpää, koska osteoporoosiin on kehitetty toimivia hoitoja. Ajoissa tehty diagnoosi ja hoito estävät vaikeat murtumat. Leiras Finland Oy:n puolesta Anja Kuoppa Viestintäkonsultti AC-tiedotus Oy anja.kuoppa@actiedotus.fi LIITTEET: Marjo Lehtonen-Veromaan haastattelu. Perustietokokonaisuus. Oy Leiras Finland Ab on terveydenhoidon ammattilaisia ja apteekkien henkilökuntaa palveleva lääkeyhtiö, joka on eurooppalaisen Nycomed-konsernin tytäryhtiö. Leiras Finlandin painopistealueita ovat diabetes ja verenpaine, migreeni, allergia ja osteoporoosi sekä sairaala- ja Base Care -tuotteet. Tuotevalikoima sisältää reseptilääkkeet sekä apteekeissa myytävät itsehoidon tuotteet. www.leirasfinland.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Observer Tiedotepalvelu, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/08/20041108BIT20710/wkr0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/08/20041108BIT20710/wkr0003.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/08/20041108BIT20710/wkr0004.doc