Hernekeitto on aitoa lisäaineetonta lähiruokaa

Jalostajan hernekeittoa myydään laskiaisen aikaan lähes 2 miljoonaa tölkkiä

Suomalaiseen laskiaisperinteeseen kuuluu hernekeitto, joka on suomalaista täysin lisä- ja säilöntäaineetonta lähiruokaa. Jalostajan hernekeitto valmistetaan Turun Artukaisissa kotimaisista herneistä. Laskiainen on hernekeiton suurin sesonki. Sesonkia varten tuotannossa tehdään pidempää työviikkoa neljän kuukauden ajan marraskuun alusta helmikuun loppuun. Jalostajan hernekeittoa myydäänkin vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana lähes kaksi miljoonaa tölkkiä.

- Hernekeitto on tuotteena mitä parhainta lähiruokaa, sillä käyttämämme herneet ovat kotimaisia. Hernekeitto valmistetaan alusta loppuun Jalostajan tehtaalla Turun Artukaisissa, kertoo Jalostajan tuotepäällikkö Sanna Asikainen.

Suomalaiset suosivat ulkoilun kaveriksi höyryävän kuumaa hernekeittoa – siitä kertovat myös myyntiluvut. Vuositasolla Jalostajan hernekeittoa myydään noin 5,5 milj. tölkkiä.  Jalostajan hernekeittojen markkinaosuus on noin 65 prosenttia Suomessa myydyistä hernekeitoista.

Jalostajan hernekeitto valmistetaan herneistä, vedestä ja sianlihasta lisäaineettomasti. Herneet sisältävät paljon kuitua, proteiinia ja A-vitamiinia. Kasvissyöjät saavat herneistä elimistölle välttämättömiä aminohappoja. Jalostajan hernekeitto sopii myös keliaakikon ruokavalioon, sillä se on gluteeniton.

Hernekeitto ei myöskään sisällä säilöntäaineita, sillä tuote pakataan ilmatiiviisti peltitölkkeihin ja lämpökäsitellään painekattilassa parin tunnin ajan.

- Itse asiassa ilmatiiviin tölkin sisältö on syömäkelpoista jopa vuosikymmenenkin päästä. Toki tuotteen aromit eivät ole ihan samat kuin tuoreessa tuotteessa, Sanna Asikainen kertoo.

Laskiaisen kunniaksi hernekeittoa voi muokata ruokailijoiden makujen mukaan. Markku Haapion Purkkiruokaa -kirjassa laskiaisrokka saa mausteikseen savupotkan ja valkosipulin.

LASKIAISROKKA

2 prk Jalostajan perinteistä hernekeittoa

vettä tai lihalientä, sopivasti

½ savupotkaa tai 400g savukylkeä

2-3 sipulia pilkottuna

2-3 valkosipulin kynttä, ei pakollinen

Auran Sinappia, laji maun mukaan

meiramia

näkkäriä tai reikäleipää

Jalostajan kinkkupasteijaa

Kuumenna kattilassa puoli litraa vettä ja laita potkanpalat siihen kiehumaan noin tunniksi. Nosta potka pois, ja irrottele siitä syötävät lihat ja pilko ne. Helpommalla pääset, mutta maussa häviät käyttämällä palvikylkeä. Kuutioi sekin. Aloita keiton teko sekoittamalla hernekeittopurkkien sisältö potkan keitinveteen, tai jos käytät kylkeä, vain ½ litraan kuumaa vettä tai lihalientä. Lisää vettä sen mukaan kuinka paksuksi keiton haluat – älä kuitenkaan pelkkää lientä tee, rokan pitää olla tukevaa ruokaa. Lisää myös 1-2 rkl kuivattua meiramia sekä pari lusikallista Auran Sinappia (makea versio on tässä hyvä). Anna pulpahdella muutaman kerran – keittäähän ei enää tarvitse, kypsää ruokaa. Hienonna sipulit ja sekoita yhteen.  Tarjoa rokan seurana tuhtia näkkäriä tai hyvää ruisleipää. Voitele leivät Jalostajan kinkkupasteijalla.

Lisätietoja: tuotepäällikkö Sanna Asikainen, Oy Lunden Ab Jalostaja, puh. 040 901 1964, sanna.asikainen@jalostaja.fi, www.jalostaja.fi .

Tuotekuvan voit noutaa osoitteesta: www.jalostaja.fi, kuvapankki, käyttäjätunnus: jalostaja; salasana: hernekeitto.

Oy Lunden Ab Jalostaja valmistaa monipuolisia, kotimaisia elintarvikkeita. Sen tunnettuja tuotemerkkejä ovat Jalostaja ja Auran Sinappi. Jalostajan juuret ulottuvat aina vuoteen 1936 saakka. Omien tuotemerkkien lisäksi tuotannossa on sekä kaupan merkkejä että toimintaa merkittävien elintarvikeyritysten alihankkijana. Jalostajan vahvuutena on nopea reagointikyky markkinoiden muutoksiin ja asiakkaiden tarpeisiin. Oy Lunden Ab Jalostaja on Oy Lunden Ab:n tytäryhtiö. Oy Lunden Ab on vuonna 1959 perustettu perheyritys. Yrityksen liikevaihto on noin 80 milj. euroa, ja se työllistää tällä hetkellä noin 190 henkilöä. Päätoimipaikka sijaitsee Turussa.