300 suomalaista it-ammattilaista antaa panoksensa Windows 7:n kehitykselle

Microsoft panostaa paikallistasolla merkittävästi Windows 7:n yhteisölliseen kehitystyöhön ja palautteen keräämiseen. Suomessa se merkitsee mm. 300 it-ammattilaisen kutsumista työpajoihin, joissa uuden käyttöjärjestelmän suorituskyky, yhteensopivuus ja muut ominaisuudet asetetaan suurennuslasin alle.

Microsoft on pyrkinyt tekemään Windows 7:n valmistelutyöstä mahdollisimman vuorovaikutteista ja läpinäkyvää. Yritys on kuunnellut tarkasti niin kuluttajien, yritysasiakkaiden, it-asiantuntijoiden, laitevalmistajien kuin monen muun sidosryhmän toiveita ja ajatuksia siitä, millainen uuden käyttöjärjestelmän tulisi olla. Tuhannet suomalaiset ovat jo osallistuneet Windows 7:n beeta-testausvaiheessa sen yhteisölliseen kehittämiseen palautetyökalun avulla.

Yhdessä kehittäminen eri yhteistyö- ja vaikuttajatahojen kanssa jatkuu Suomessa huhtikuun lopussa ja toukokuun alussa pidettävissä työpajoissa, joissa 300 it-ammattilaista kokoontuu seitsemässä eri ryhmässä antamaan panoksensa Windows 7:n kehitystyölle. Suuri osa osallistujista on alan ammattilaisia, mutta yksi ryhmistä on koottu tavallisista tietokoneen käyttäjistä. Windows 7 -valmiusohjelmaa kutsutaan nimellä Vaihde 7.

”Olemme kutsuneet näin suuren joukon ihmisiä yhteen, koska haluamme kuulla suoraan sekä paikallisilta asiantuntijoilta että tavallisilta ihmisiltä ajatuksia muun muassa käyttöjärjestelmien suorituskyvystä, yhteensopivuudesta, käyttöönotosta ja parhaista koulutuskäytännöistä”, Microsoft Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja Juha Koivisto esittelee.

”Mietimme myös ratkaisu- ja ohjelmistomyynnin asiantuntijoiden sekä laitevalmistajien kanssa Windows 7:n parhaita jalkauttamistapoja ja mahdollisia ongelmakohtia. Lisäksi tämä on oiva mahdollisuus testata sosiaalisen median vuorovaikutteisuutta, sillä kesäkuun puolessa välissä järjestämme työpajaviikon kunkin päivän oppien pohjalta Live Meeting –verkkokokoukset yhteensä noin 1500 kumppaneiden edustajalle”, Koivisto jatkaa.

Windows 7:n beeta-versio oli alkuvuonna sekä ammattilaisten että kuluttajien testattavana. Ensipalautteen mukaan Microsoft on onnistunut uuden käyttöjärjestelmän kehittämisessä.

”Windows 7:n tarkoitus on tehdä tietokoneen käytöstä nopeampaa ja helpompaa. Käyttöjärjestelmän nopeuden ja pienemmän muistinkulutuksen vuoksi Windows 7 toimii myös vanhemmissa laitteissa ja esimerkiksi minikannettavissa. Koneen käynnistäminen ja sulkeminen on Windows 7:lla vikkelämpää kuin aikaisemmin ja uuden kotiverkkotoiminnallisuuden avulla on myös helppo hallita kodin useita tietokoneita tai kotipalvelimia. Beeta-testauksesta saatu palaute kertoo, että olemme oikealla tiellä ja nyt jatkettavalla vuoropuhelulla varmistamme, että Windows 7 vastaa markkinoille tullessaan ihmisten sille asettamat odotukset ja jopa ylittää ne”, Koivisto tiivistää hankkeen tavoitteen.

Kutsu lehdistötilaisuuteen: Työpajojen tuloksista, yhteisöllisestä kehittämisestä sekä Windows 7:n kehityksestä pidettävä tiedotustilaisuus järjestetään ravintola Circuksessa torstaina 7.5.2009 klo 8.30 – 10.00. Osoite Salomonkatu 1–3, Helsinki.

Mikäli olet kiinnostunut seuraamaan työpajatyöskentelyä tai haluat ilmoittautua lehdistötilaisuuteen, ota yhteyttä viestintätoimisto GCI:hin, Jukka Jänönen, jukka.janonen@gci.fi, puh. 0400 127 147.